۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: ۷۰۹۳۵۰
گزارش؛

معیشت طلاب و قصه پر غصه شرکت های مضاربه‌ای

معیشت طلاب و قصه پر غصه شرکت های مضاربه‌ای
برخی طلاب به علت تحصیل نمی توانند کسب درآمد داشته باشند، از همین رو برای گذران زندگی به شرکت های مضاربه ای و بورسی روی آورده اند که این موضوع، معضلاتی را پدید آورده است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آهسته آهسته پله های مدرسه فیضیه را پایین آمدم و با ذهنی مملو از دغدغه های معیشتی تابلوهای فیضیه را مرور می کردم؛ در کنار یکی از همان تابلوها هم حجره ای دوران مقدماتم رادیدم، شروع کردیم به گفت و گو و آه و ناله که سطح عالی رو به اتمام است و هنوز هیچ کاری نکردیم و آهی در بساط نداریم و اوضاع معیشت چنین و چنان است.

هم مدرسه ای سابق که از قضا مومن و متدین هم بود پیشنهاد شراکت با یکی از طلاب در فعالیت های مضاربه ای و همچنین طلبه دیگری در بازار بورس را داد که این روزها طرفداران بسیاری دارد و سود خوبی هم می دهند، حسابی از مضررات سپرده گذاری در بانک ها برایم گفت و بالاخره متقاعد شدم مقدار پس اندازی را که داشتم  را بردارم و در این شرکت مضاربه ای بگذارم به امید اینکه دردی از مشکلات معیشتی خود و خانواده ام کم کرده باشم.

دوباره دوستم از سردلسوزی پیشنهاد کرد اگر طلا داریم یا می توانیم پولی را قرض کنیم چرا که در آینده جبران خواهد شد، وقتی حساب کردم چند برابر بانک سود می دهند وسوسه شدم و طلاهای همسرم را فروختم و با وعده طلای بیشتر هرچه داشتیم را در طبق اخلاص به دستان روحانی گذاشتیم که اهل فعالیت اقتصادی شاید و شرکت های مضاربه ای بود.

چند ماهی همه چیز خوب بود، راضی بودیم که یکی دو ماه با تاخیر مواجه شد و پس از آن خبری از سودهای ماهیانه نبود، پس از پیگیری متوجه شدم فرد مورد نظر در پرداخت سود دچار مشکلاتی شده و برای اینکه آن چالش ها را پشت سر بگذارد از طلاب دیگری پول گرفته که در نهایت با معضلات بیشتری مواجه گشته و هم خودش و هم ما را بیچاره کرده است.

و اینگونه شرکت های مضاربه ای و فعالیت های اقتصادی طلاب شکل می گیرد اما مشکل از زمانی آغاز می شود که این افراد بدون تخصص و تجارب کافی تن به فعالیت های اقتصادی می دهند و نهایتاً افراد بسیاری را به خاک مذلت و بیچارگی می رسانند.

در همین راستا تعداد زیادی از طلاب در شهرهای مختلف مخصوصا شهرهای استان اذربایجان شرقی برای بورس و امثال بورس سرمایه جذب می کردند که متاسفانه به دلایل متعددی از جمله عدم تخصص کافی و لازم در بازار اقتصادی آن هم در چنین بازار متشنجی دولت سابق و میراث ماندگارش تا به امروز به ارمغان گذاشته است با مبالغ زیاد ورشکست شده اند و توانایی باز پرداخت مبالغ را ندارند.

در روزهای گذشته برخی از مالباختگان شرکت های مضاربه ای در مقابل دادگاه ویژه روحانیت تجمع کردند و خواستار برخورد دستگاه قضایی با سردمداران برخی این شرکت ها شدند، مردم بیچاره هم در مضیقه هستند بعضی وام ازدواجشان بعضی پول طلایشان را و بعضی پول خانه هایشان را به این طلاب داده بودند تا شاید بتوانند سفره اقتصادی خود را کمی وسعت ببخشند و از طرف دیگر به لباس مقدس روحانیت اعتماد کرده بودند که ای کاش به تخصص و مهارت اعتماد می کردند.

از همین رو خبرگزاری رسا آمادگی خود را در انعکاس دیدگاه های طلاب، توضیحات مسئولان و دستگاه های ذی ربط در حوزه اعلام کرد که بی درنگ با سیلی از پیام های و دل نوشته های مخاطبین رو به رو شد.

برخی از نظرات کاربران را در ادامه مطالعه می کنید:

کاربری از بلاتکلیفی متضرران نوشت و گفت: شرکتی بنام ... بیش 500 میلیارد پول طلاب ومتدینین رو توی قم برای سرمایه گذاری جذب کرده بعداز4ماه هنوز نه سودی داده نه جوابگو هست نه اصل سرمایه هارو پس میده؛ همه رو هم دعوت به صبرمیکنه.

دیگری از حس طمع و تشویق به سودهای چشم نواز گفت و ابراز داشت: ازاین دست شرکت هامتاسفانه توی قم زیاده، با برانگیختن حس طمع و تشویق و ترغیب افراد و دادن سودهای کلان جذب سرمایه میکنن، آخرش هم ورشکست میشن وپولهای مردمی که به ظاهر این آقایون اعتماد کردن بالامیکشن، نمی دونم دادسرای ویژه روحانیت، امورصیانتی حوزه چرا برخورد سختی بااین افرادنمیکنن که دیگه کسی جرات نداشته باشه بنام حوزه وطلاب پول و سرمایه طلاب ومردمی که اعتمادبه وجه روحانیت میکنن ازبین نره.

کاربر متضرر دیگری با اشاره به تشویق صبر از طرف صاحبان شرکت ها گفت: توی همین دوماه، حداقل 2 شرکت اعلام کردن سودی نمیدن، بابت اصل سرمایه ها هم فعلاً بایدصبرکنن ببینن کی به پولشون میرسن.

بقیه شرکت ها هم به همین وضع دچارمیشن، دفتر این دو شرکت توی قم هست،چندین شرکت دیگه هم درحال فعالیت هستن.

یکی از مخاطبان رسا درخواست پیگیری مسؤولان حوزوی داشت و تصرح کرد: فقط مسئولین حوزه باید ورود کنند و از هر راهی شده مسئله را حل کنند والا مشکلات زیادی دامن گیر هم مردم هم طلاب و هم حوزه خواهد شد.

مسئولین حوزه در این مورد از دولت و مقام معظم رهبری کمک بگیرند به طلاب وام و یا قرص الحسنه پرداخت کنند تا بتوانند از این مشکلات بیرون بیایند. اوضاع در بعض مناطق اصلا خوب نیست و حوزه حتما باید ورود کند.

یکی دیگر از مخاطبان با اشاره با نام بردن از شرکت مضاربه ای در قم خاطرنشان کرد: در مورد ... نیز بیش از ۴۰۰۰ هزار نفر طلبه و غیر طلبه زندگیشون رو از دست دادند، سرمایه هایی به ... برای انجام فعالیت اقتصادی دادند که بعد از دستگیری ایشون ، حدود ۲ سال است بیچاره شده اند. مقام قضایی تکلیف رو روشن نمیکنه، باور کنید اگر طلبه نبودند، بارها تجمع می‌کردند درب دادگستری.

کاربری که به نظر از اهالی شرکت های مضاربه ای بود به دفاع از مدیران و جذب کنندگان سرمایه طلاب و دیگران گفت: تاجایی که مطلع هستم شرکتهای مضاربه گیر یا همان سرمایه پذیر طلاب ورشکسته نشده اند.

صیانتی حوزه از باب صیانت از شأن لباس و بدون جرم و تخلف حقوقی، اقدام به مسدودی حساب اینها کرده و سعی در شاکی سازی. اگر جرمی و تخلف بود، وظیفه دادگاه ویژه روحانیت بود نه صیانت و مسدودی همه حسابها و اموال نه فقط یک حساب به نام شخص طلبه...

البته شما هم طبیعتاً در همان مسیر قدم بر می‌دارید و منبع خبرتان عملیاتی روانی را مدیریت می کند که نتیجه اش علیه نظام و قشر ضعیف خواهد بود و مخالف شعار سال مقام معظم رهبری.
این ره که میروید به ترکستان است..
خدا را ملاک قرار دهید نه اوامر برخی را...
والعاقبه للمتقین

کاربر دیگری به حمایت از طلاب و شرکت های سرمایه گذاری طلاب اظهار کرد: وقتی یک خبری منعکس میشه باید به طور صحیح و کامل باشه وقتی ورشکستگی طلبه تیتر خبری شما میشه باید فشار ها و تهدیداتی که به طلبه های اهل اقتصاد هم میارن رو منعکس بکنید؛ این رو هم باید بنویسید که بانک های مختلف با کمک نهاد های نظارتی چه بلا هایی بر سر این طلاب میارن! این رو هم باید بنویسید که این نهاد ها حساب های بانکی این طلاب رو مسدود میکنن تا عمدا باعث ورشکستگی این طلاب بشن چرا؟ چون مردم پول هاشون رو از بانک ها بر میدارن ، میارن پیش این طلاب؛ چون بانک ها سیر نشدن از خون مکیدن این مردم!

کاربر دیگر با اشاره به پاسخگو نبودن عوامل یک شرکت و اوضاع بد طلاب سرمایه گذار عنوان کرد: شرکت ... هم نزدیک به سه ماه هست که سود مردم رو بالا کشیده و پول مردم رو پس نمی دن و به هیچکس هم پاسخگو نیستن.

لطفا تمنا دارم پیگیری کنید واقعا اوضاع فجیعی در حال رخ دادن هست خیلیا متضرر شدن در این شرکت و نزدیک به سه ماهه که جواب هیچکس رو نمیدن.

خونمون رو چند ماهه کردن تو شیشه لطفا به دادمون برسید.

این فرد با اشاره به سرمایه گذاری طلاب در ارز دیجیتال عنوان کرد: سلام، متاسفانه باید بگم که تو آذربایجان غربی هم از همه مردم پول گرفتن و در ارز دیجیتال سرمایه گذاری کردن و الان پول همه از بین رفته، مثلاً یکی از طلاب در حدود ۲۰ میلیارد تومان سرمایه مردم رو به باد داده.

پی نوشت: 

متاسفانه با وجود هشدارهای لازم از سوی مسوولان و نهادهای ذیربط و متضرر شدن شمار زیادی از طلاب و فضلای حوزه و مردم در سالیان گذشته که هنوز هم زخم ها و خسارات آن التیام نیافته، به دلائل مختلف عده کثیری فریب سودجویی فرصت طلبان را خورده و سرمایه های اندک خود را به سودای سود بیشتر در شرایط نابسامان اقتصادی در اختیار این قبیل افراد می گذارند و چنین رخدادهای تلخ و اسفناکی رقم می خورد.

گفتنی است، اسناد و مدارک مربوطه در خبرگزاری رسا محفوظ می باشد و در صورت نیاز در اختیار مراجع ذی صلاح قرار خواهد گرفت.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
دغدغه مند
Iran (Islamic Republic of)
۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶
تا وقتی که مسولین صیانتی، بدون بررسی اقدام به کارهایی میکنند که موجب شاکی سازی می شود.. همین آش است...
چرا قبل از اقدامات ضربتی تحلیل نمی‌کنند که چه بازخوردهای خواهد داشت؟؟
مگر اقدام ضربتی گوهرناز پس از ای همه سال به نتیجه رسیده که باز هم شاکی سازی میکنید و سعی در ورشکستگی؟؟
موسسه ثامن که متعلق به سپاه بود و دارایی های زیادی داشت، با یک اقدام و شایعه سازی ، نتوانست تعهدات خود را انجام بدهد، آنوخت از چنین شرکت های نوپایی چنین انتظار هست که با پخش شایعه و مسدودی حساب و شاکی سازی عمدی نهاد صیانتی، بتوانند پاسخگو باشند...
با ادعای صیانت از لباس و شأن ، در صورت ورشکستگی احتمالی، همین الان توهین ها را نثار نظام و لباس نبی و دولت فعلی نموده اند...
دنیای مادی گذران است و عاقبت دیدنی...والعاقبه للمتقین
3
0