۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۷۱۰۴۰۸
مدیرعامل مؤسسه خادمین امام رضا در کاشان خبر داد؛

جشن ملی «آه و آهو» و «کاروان زیر سایه خورشید» در کاشان برگزار می‌شود

جشن ملی «آه و آهو» و «کاروان زیر سایه خورشید» در کاشان برگزار می‌شود
اصفهان - توکلی از برگزاری چهاردمین جشنواره ملی فرهنگی مردمی آه آهو و هیجدهمین جشنواره کاروان زیر سایه خورشید همزمان با دهه کرامت در شهرستان کاشان خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، روح الله توکلی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران، با تبریک سالروز آزادی خرمشهر و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، گفت: امسال برای چهاردمین جشنواره ملی فرهنگی مردمی آه و آهو بیش از یکصد عنوان برنامه تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به فعالیت ۸ غرفه درجشنواره ملی آه و آهو در کاشان، افزود: جشنواره ملی آه و آهو امسال در کاشان در قالب معارف محور و در زمینی به مساحت حدود ۳ هزار مترمربع و با یکصد عنوان برنامه فرهنگی و هنری به مدت ۱۱ شب از ۱۱ تا ۲۱ خرداد ماه در دبیرستان امام خمینی(ره) کاشان برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه ریزی‌های جشنواره از ۶ ماه قبل از سوی کمیته اندیشه ورزی با حضور کارشناسان جشنواره آغاز شده و مقدمات اجرای جشنواره از یک ماه قبل آغاز شده است.

دبیر جشنواره ملی آه و آهو با اشاره به اینکه جشنواره ملی آه آهو از به مدت ۱۱ شب در محل دبیرستان ماندگار امام خمینی (ره) کاشان برگزارمی شود، گفت: چهاردمین جشنواره آه آهو از ۱۱ خرداد ماه و شب ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) با ورود پرچم بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) و پرچم بارگاه مقدس امام رضا(ع) به محل جشنواره و نقاره زنی زنده آغاز و با مراسم اختتامیه در ۲۱ خرداد به پایان می‌رسد.

توکلی همایش‌های کودکان رضوی، خانواده، قرآن و انتظار، طب، شمش الشموس، باب الجواد ویژه نوجوانان، بزرگذاشت مقام امامزادگاه با حضور خادمان امامزادگان منطقه کاشان، جشن شب میلاد امام رضا، جشن ملی زیرسایه خورشید با حضور خادمان امام رضا(ع) را ازجمله برنامه‌های تدارک دیده شده برای جشنواره امسال اعلام کرد.

وی غرفه سلامت با حضور پزشکان متخصص همراه با ویزیت رایگان و کارشناسان بهداشت، غرفه هنرمندان در رشته خوشنویسی و نقاشی، کتابت احادیث رضوی و هدیه آن به مردم، حضور معلولان هنرمند، رادیو جشنواره همراه آموزش، پرسش و پاسخ و مشاوره در موضوع حجاب، دمنوش خانه و نماز جماعت مغرب و عشاء را از دیگر برنامه‌های جشنواره ملی آهو و آهو در کاشان برشمرد.

دبیر جشنواره ملی آه و آهو همچنین حضور مداحان و شعرای آئینی، خوانندگان آئینی، تقدیراز مقام شهدا و خانواده شهدا، تقدیر از پیشکسوتان عرصه فرهنگ رضوی شهرستان و تیزر‌ها و کلیپ‌های امام رضائی را از جمله برنامه‌های جشنواره ملی آه و آهو در کاشان برشمرد.

دبیر جشنواره ملی آه و آهو حضور کودکان در غرفه کودک جشنواره درسال‌های گذشته را روزانه ۳۵۰ نفر اعلام کرد و با اشاره افزایش غرفه کودک به ۴۰۰ متر مربع در جشنواره امسال، افزود: موکب کبوترانه، سالن نمایش کودکان رضوی، اجرای قصه‌های رضوی همراه با نمایش و سرود نقاله خوانی، کارگاه‌های سرگرمی هنری، کارگاه نقاشی و کاردستی، کارگاه کارورزی و آموزش کارت پستال از برنامه‌های تدارک دیده شده برای غرفه کودکان رضوی جشنواره است.

توکلی اختصاص غرفه دختران رضوی را یکی دیگر از بخش‌های جشنواره اعلام کرد و ادامه داد: میز حجاب همراه با محصولات حجاب، کافه کتاب به همراه معرفی ۸ کتاب ویژه کودکان، میز هنر و کارآفرینی، میزبازی و میز مشاوره ویژه دختران نوجوان و خانواده‌ها از جمله برنامه‌هایی است که برای دختران رضوی در این غرفه در نظر گرفته شده است.

وی همچنین اعطای نشان رضوی را از برنامه‌های شاخص این جشنواره اعلام کرد، گفت: نشان رضوی امسال برای نخستین بار به شاخص‌ترین شخصیت امام رضائی در جشنواره آه و آهو درکاشان اهدا خواهد شد.

به گفته وی همزمان با رحلت امام خمینی(ره) دو شب برنامه جشنواره به همایش انتظار و انقلاب و همایش خانواده با دیدگاه امام خمینی(ره) اختصاص داده شود.

دبیر جشنواره ملی آه و آهو یادآور شد: سال گذشته طی ۱۱ روز به طور میانگین روزانه ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر در جشنواره ملی فرهنگی مردمی آه و آهو در شهرستان کاشان حضور داشتند.

توکلی در ادامه با اشاره به اینکه جشنواره ملی آه و آهو قبل از شیوع کرونا درسال ۹۸ جزو ۸ آثار برگزیده جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در جهان اسلام انتخاب شد، گفت: جشنواره ملی آه و آهو در ۷۷ کشور جهان برگزار می‌شود.

جشن های زیر سایه سایه خورشید در سراسر کشور و ۳۰ کشور جهان برگزار می‌شود

مسعود فدوی معاون اجرایی چهاردهمین جشن‌های ملی زیرسایه خورشید در کاشان نیز با اشاره به ادامه جشن‌های زیرسایه خورشید در سال‌های کرونایی، گفت: جشن‌های ملی زیرسایه خورشید ازسال ۸۳ از شهرستان کاشان استارت خورد و در ادامه در سراسر کشور و حدود ۳۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاروان زیر سایه خورشید امروز به همه شهرستان‌های کشور وارد می‌شود، افزود: حضور کاروان زیر سایه خورشید استانی است و کاشان تنها شهرستان خارج از مرکز استان است که پذیرای  کاروان در منطقه شمال استان اصفهان است.

معاون اجرایی چهاردهمین جشن‌های ملی زیر سایه خورشید از راه اندازی سایت مؤسسه جوانان رضوی «شجر» خبر داد و افزود: افراد علاقمند با هر تخصصی می‌توانند درسایت ثبت نام کنند و در کاروان ملی زیرسایه خورشید در شهرستان خود حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه امسال بیش از یکصد عنوان برنامه از سوی کاروان زیر سایه خورشید در سراسر کشور برگزار می‌شود، یادآور شد:خادمان امام رضا(ع) در کاروان زیر سایه خورشید سال گذشته موفق شدند رضایت اولیاء دم برای نجات یک اعدامی درآخرین لحظه از پای چوبه دار را بگیرند.

معاون اجرایی چهاردهمین جشن‌های ملی زیرسایه خورشید همچنین از برگزاری آئین گلابگیری سنتی توسط خادمان امام رضا(ع) کاروان زیر سایه خورشید در برزک کاشان خبرداد و افزود: دراین آئین معنوی بیش از یکهزار لیتر گلاب ناب کاشان استخصال و توسط خادمان رضا(ع) برای شست‌وشو و عطر افشانی مضجع منور امام رضا(ع) به مشهد مقدس ارسال می‌شود.

وی دیدار زندانیان، عیادت از بیماران صعب العلاج در بیمارستان، بیماران دیالیزی در مرکز دیالیز شهرستان، دیدار با سالمندان آسایشگاه گلابچی، دیدار با خانواده شهدا و حضور در گلزار شهدا را از جمله برنامه‌های کاروان زیر سایه خورشید در کاشان اعلام کرد.

به گفته وی کاروان زیر سایه خورشید ۱۶ خرداد ماه وارد شهرستان کاشان می‌شود و تا ۲۲ خرداد یکصد عنوان برنامه در شهرستان کاشان و منطقه شمال استان اصفهان برگزار خواهند کرد.

معاون اجرایی چهاردهمین جشن‌های ملی زیرسایه خورشید یادآور شد: چهاردهمین جشن‌های ملی زیر سایه خورشید امسال با عنوان «هرچه دارم از تو دارم» برگزار می‌شود.

توضیح اینکه چهاردمین جشنواره ملی، فرهنگی مردمی آه و آهو و هیجدهمین جشنواره ملی کاروان زیر سایه خورشید در کاشان با همکاری شهرداری کاشان همزمان با دهه کرامت به مدت ۱۱ شب از ۱۱ تا ۲۱خرداد ماه در دبیرستان ماندگار امام خمینی(ره) شهرستان کاشان برگزار می شود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات