۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۷۱۰۵۲۶
مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران:

حوزه های علمیه، پیشگامان عرصه جهاد تبیین هستند

حوزه های علمیه، پیشگامان عرصه جهاد تبیین هستند
مازندران - حجت الاسلام قائمی، طلاب و حوزه علمیه را پیشگامان عرصه جهاد تبیین معرفی کرد و گفت: در طول تاریخ همواره تحولات ایران اسلامی با پرچم داری روحانیت بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، حجت الاسلام محمدجواد قائمی، مدیرحوزه علمیه خواهران مازندران در نشستی با مدیران و معاونان مدارس علمیه استان که با موضوع ضرورت جهاد تبیین در حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به این که به فرموده مقام معظم رهبری امروز جهاد تبیین، امری فوری و قطعی است، گفت: مقام معظم رهبری با طرح مسأله جهاد تبیین به همه آحاد جامعه از جمله نخبگان دستور دادند تا در این مسیر گام بردارند.

حجت الاسلام قائمی با اشاره به این که امروز همه در زمان تحلیل پدیده ها و رفتار های اجتماعی، از تفاوت و قابل فهم نبودن نسل حاضر سخن به میان می آورند، ادامه داد: این در حقیقت همان شکاف بین‌ نسلی است و نتیجه آن این است که آنچه را شما صلاح، راه پیشرفت و حصول سعادت می‌دانید، آن‌ها دقیقاً در جهت مخالف، آنان را ضرر و عامل عقب داشت فرض می کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران همچنین افزود: همچنین آن چیزی که شما ضرر می‌دانید، آن‌ها به نفع خود و عامل سعادت می‌دانند و به همین دلیل شاهد آن خواهیم بود که میان دو نسل در دو قطعه زمانی، گفتمان مشترک وجود ندارد و این پدیده رفتاری در میان مدت و بلند مدت باعث بروز و ظهور تضاد در عرصه هنجارهای اجتماعی می شود که محصول آن، شکست نظام سیاسی اجتماعی در بلند مدت خواهد بود.

وی با بیان این که مقام‌معظم رهبری مهم‌ترین عرصه ورود به جهاد تبیین را، مسأله حکومت می‌دانند، تصریح کرد: ایشان همچنین از حوزه می‌خواهند که فقه خود را فقه حکومتی قرار دهند و به همین دلیل به صراحت بیان داشتند که اگر نگاه فقه حکومتی سرلوحه نظام آموزشی تربیتی حوزه های علمیه قرار گیرد، آن وقت خواهیم دید که حتی حکم در کوچک‌ترین مسأله فقهی با نگاه حکومتی با حکم در همان مسأله بدون وجود نگاه فقه حکومتی بسیار متفاوت خواهد بود.

حجت الاسلام قائمی با اشاره به این که وابستگان به حوزه های علمیه در حقیقت سربازان نهاد دین هستند، افزود: این مجموعه نیز باید در عین فهم آموزه های دینی در ابعاد مختلف عبادی و اجتماعی به تبیین درست آن در سطح جامعه اسلامی و امت اسلامی تلاش کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران با بیان این که فعالان حوزوی باید همه توان خود را در این مسیر معطوف به کلام و رهنمودهای امامین انقلاب بدانند، تصریح کرد: به همین دلیل صحت و عدم صحت رفتارهای ما با ترازی خواهد بود که امامین انقلاب آن را مطرح کردند.

وی با تأکید بر اینکه طلاب و مدارس علمیه باید پیشگامان عرصه جهاد تبیین باشند، بیان داشت: در طول تاریخ همواره تحولات ایران اسلامی با پرچم داری متولیان دین، روحانیان و طلاب بود و اگر این پیشگامی نبود، نه جنبش تنباکو، نه مشروطه، نه ملی شدن و نه انقلاب اسلامی رخ می داد.

حجت الاسلام قائمی در ادامه سخنان خود گفت: مرور تاریخ گویای این خواهد بود که برای رشد ایران اسلامی با توجه به آموختگی فرهنگ سیاسی مردم با آموزه های دینی آنان، متولیان دین باید پیشگام حرکت و جنبش شتابان و تعالی جویانه مردم باشند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که در کلام امامین انقلاب، حوزه و روحانیت به عنوان مادر و هویت انقلاب معرفی شدند، افزود: به همین دلیل تا زمانی که حوزه های علمیه هویت انقلابی را در خود حفظ کنند و همچون ائمه در پای آرمان های حقه شریعت همه سختی ها و ناملایمات را تحمل کنند، این انقلاب هویت اصیل و اسلامی خود را حفظ می کند و اگر میان حوزه و انقلاب جدایی رخ دهد، هر دو دچار آسیب و خطر خواهند شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران مازندران در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت تفکیک میان دو اصطلاح توجیه و تبیین افزود: هدف ما در این کارگروه، تبیین ساختارهای متناسب با حکومت اسلامی و ولایت فقیه است و در صورت ضرورت نسبت به رفتارهای کارگزاران نظام نیز باید نقش تبیینی داشته باشیم./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات