۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۱۰۵۹۷
رئیس مرکز حقوق بشر بحرین:

کارنامه دستگاه قضایی سعودی سیاه است

کارنامه دستگاه قضایی سعودی سیاه است
باقر درویش رئیس مرکز حقوق بشر بحرین تأکید کرد که کارنامه دستگاه قضایی عربستان سعودی در محاکمه زندانیان، سیاه و مملو از احکام سیاسی است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، «باقر درویش» رئیس مرکز حقوق بشر بحرین درباره سرنوشت و سلامت بازداشتی‌ها در عربستان سعودی هشدار داد.

درویش در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که کارنامه دستگاه قضایی عربستان سعودی در محاکمه زندانیان، سیاه و مملو از احکام سیاسی است و به عنوان مثال احکام اعدامی علیه «صادق ثامر» و «جعفر سلطان» صادر شد حال آنکه آن‌ها هیچ جرم مستقیمی در خاک عربستان مرتکب نشده‌اند.

درویش همچنین گفت که قربانیان در معرض ناپدیدسازی اجباری، شکنجه، اعتراف زیر شکنجه و حبس انفرادی قرار گرفته‌اند و تا برگزاری نخستین جلسه دادگاه از ملاقات با وکیل محروم بوده و علاوه بر آن مسئولان سعودی، همه موارد شکنجه و بدرفتاری با این زندانیان را نادیده گرفتند.

درویش درباره اتهامات این دو نفر نیز گفت که این دو نفر در پل ملک فهد- تنها گذرگاه مرزی بین عربستان و بحرین- بازداشت شده و با وجود اینکه لایحه اتهام صادره علیه آن شامل شش مورد اتهامی است که در بحرین به وقوع پیوسته و تنها یک مورد از اتهامات آن در خاک عربستان رخ داده و هیچ جرم مستقیمی در خاک عربستان مرتکب نشده‌اند اما احکام اعدام برای آن‌ها صادر شد.

این فعال بحرینی گفت که صادق ثامر و جعفر سلطان که در قضیه مشابهی در بحرین محاکمه شدند و برای آن‌ها حکم حبس ابد صادر شد اما عربستان علیه آن‌ها حکم اعدام صادر کرد.

درویش درباره واکنش‌های بین‌المللی حقوقی به احکام صادره نیز تصریح کرد که چهار نفر از کارشناسان سازمان ملل دو ماه قبل، پیش از تأیید احکام اعدام سیاسی درباره اجرای محاکمه عادلانه آن‌ها ابراز تردید کرده و خواستار محاکمه مجدد آن‌ها شدند تا اجرای عدالت و لغو احکام اعدام تضمین و این احکام به دلیل جائرانه بودن آن، لغو شود چرا که به موجب قوانین بین‌المللی، صدور چنین مجازاتی تنها مربوط به ارتکاب جرم‌های بسیار خطرناک مجاز است حال آنکه لایحه اتهام آن‌ها چنین توجیهی وجود ندارد و با این حال مسئولان سعودی نقض موارد مربوط به تضمین محاکمه عادلانه را نادیده گرفتند.

دادگاه تجدیدنظر عربستان سعودی در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۲۲ حکم اعدام دو جوان به نام‌های صادق مجید ثامر و جعفر محمد سلطان را تأیید کرد و اخیر آن نیز دیوان عالی این کشور این حکم را تأیید کرد./۹۸۸/

ارسال نظرات