۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۷۱۱۱۲۶
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی عنوان کرد؛

امام راحل فتنه تحریف را پیش بینی کرده بود

امام راحل فتنه تحریف را پیش بینی کرده بود
حجت الاسلام لیالی گفت: اگر اندیشه امام تبیین و ترویج نشود در جنگ شناختی و جنگ ادراکی مغلوب می‌شویم و اندیشه‌های امام خمینی (ره) به عنوان معیار انقلاب اسلامی مورد تردید و تحریف قرار می‌گیرد.

اشاره: برای اولین بار واژه تحریف امام از سوی مقام معظم رهبری به کار برده شد و از این طریق وارد ادبیات انقلاب اسلامی شد، با دقت در بیانات معظم له در می‌یابیم که منظور از تحریف امام، تحریف خط فکری و شخصیت امام است. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که مگر شخصیت‌ها را هم می‌توان تحریف کرد؟ تحریف شخصیت‌ها به چه معناست؟ در جواب باید گفت که تحریف شخصیت‌ها به تحریف ارکان فکری آنهاست، به تحریف منظومه فکری آنهاست، به قلب مفاهیم از معنای اصلی شأن در معانی فرعی و حاشیه‌ای است. هنگامی که ارکان فکری و اندیشه‌ای شخصیتی بزرگ همچون امام خمینی (ره)، یا مجهول بماند یا غلط معنا شود قطعاً تحریف صورت گرفته است.

از همین رو خبرنگار سرویس سیره امامین خبرگزاری رسا در گفت و گو با حجت الاسلام والمسلمین محمد علی لیالی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی به تحریف اندیشه های امام خمینی (ره) پرداخته است.

رسا_ لطفاً ضرورت جهاد تبیین در مقابله با تحریف اندیشه های امام خمینی (ره) بفرمایید.

در بحث جهاد تبیین یکی از مباحث اساسی تبیین اندیشه های امام، تفکر، نظام فکر و معرفتی امام و به تبع آن نظام عملی، سیره عملی و سیره حکمرانی امام راحل (ره) است که در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب نیز برآن تاکید کردند و بحث تحریف امام و اندیشه های امام از مهم ترین مسائلی است که از طرف جناح هایی در داخل و خارج کشور در حال انجام است.

البه تحریف در اندیشه امری طبیعی است در رابطه با پیامبر (ص)، اهل بیت (ع)، بزرگان، حکام، خلفا و عالمان حتی در قید حیاتشان مورد تحریف قرار گرفته است و بعد از حیات نیز اندیشه ها مورد تحریف قرار می گیرد، اما مهم مقابله با تحریف و پاسداشت اندیشه های امام و ترویج آن است که بایستی مورد توجه انقلابیون و موسسه تنظیم آثار و حفظ نشر امام قرار بگیرد و با آن تحریف ها مقابله کرد.

رسا_ گفتمان امام دقیقاً چه معنایی دارد؟

امام رضوان الله تعالی علیه دارای نظام فکری و معرفتی بود  و از آن بالاتر امام جامعیت داشت، هرچند انسان های تک بعدی و تک ساحتی کاملتر از امام خمینی (ره) کم نبودند، فقهایی که از امام فقیه تر بودند، فیلسوفانی که از امام فیلسوف‌تر و عارفانی که عارف تر بودند اما امام یک ویژگی داشت که حداقل بنده سراغ ندارم در طول تاریخ  تفکر اسلامی و هویت شیعی چنین کسی باشد و آن هم جامعیت امام است، امام فقیه، فیلسوف، متکلم، عارف، سیاست مدار بود و این جامعیت کم تر اتفاق می افتد.

امامی که جامع و نظام فکری معرفتی داشت، موفق شد در این نظام فکری و معرفتی در قالب یک مجموعه ای به نام حاکمیت وحکومت،  نظام جامع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اداری در بیاورد یعنی این اندیشه در قالب یک سازمان و ساختاری که وجود خارجی دارد که از آن به گفتمان امام و جمهوری اسلامی تعبیر می کنیم.

گفتمان امام ملاک ومعیار انقلاب اسلامی

رسا_ آیا تبیین اندیشه های امام فوریت، قطعیت و ضرورت دارد؟

بدون شک همینگونه است؛ امام آنچیزی که در اندیشه خود داشت و آنچه در خارج به تحقق رساند را مدیریت کرد و 10 سال امام و حاکم اسلامی و ولی مطلقه نظام اسلامی بود، کجا چنین مجموعه ای را سراغ دارید و لذا این اندیشه که از آن به اندیشه معیار، معمار و تراز تعبیر می کنیم طبیعتاً مورد تحریف قرار می گرد و و طبیعی است که مخالفان امام و نظام سیاسی اندیشه امام را مورد تحریف قرار دهند.

این تحریف را امام پیش بینی کرده بود، در پایان وصیت نامه امام به این مضمون عباراتی را دارند « اکنون که من زنده ام و در قید حیات برخی از نسبت های ناروا به من داده می شود که ممکن است بعد از من بر این نسبت های ناروا افزوده شود، آنچکه از من نقل می شود یا در صوت بنده در صدا و سیما وجود دارد و یا اینکه مجموعه آثاربنده ببینید» که از آن به صحیفه امام و موسسه تنظیم نشر امام یاد می کنیم، وظیفه همه بخصوص عزیزان ما در موسسه تنظیم و حفظ نشر آثار امام باید مواظب تحریف اندیشه امام (ره) باشند چرا که ممکن است گروه هایی به دلایل مختلف اندیشه امام را مورد تحریف قرار دهند، ما امروز به امام و اندیشه های امام نیازمندیم؛ رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند راه ما راه امام است، خط و اندیشه ما اندیشه امام است ما امروز محتاج امام و اندیشه امام هستیم، تبیین اندیشه های امام فوریت، قطعیت و ضرورت دارد باید منظومه فکری امام را بشناسیم و در عالم واقع و خارج به آن تحقق بخشیم طبیعتاً اگر اندیشه امام تبیین و ترویج نشود در جنگ شناختی و جنگ اداراکی مغلوب می شویم و اندیشه های امام  به عنوان معیار انقلاب اسلامی مورد تردید و تحریف قرار گیرد.

رسا_ آیا اندیشه های امام در طول مبارزات سیاسی تغییر کرده است؟

به هیچ عنوان چنین نیست؛ امامی که ما می شناسیم از روزی که در سال 1327 نهضت خود را آغاز کرد از زمان نگارش کتاب کشف الاسرار یک امام ثابت و اندیشه های ثابت و تغییرناپذیر است، امام تطور نداشت که بگوییم در ابتدا به دنبال تاسیس حکومت اسلامی و ولایت مطلقه فقیه نبود و بعد از انقلاب به این موارد روی آورد، اگر کسی چنین بگوید با اندیشه های امام آشنایی نداشته و ندارد، امامی که ما می شناسیم این جامعیت را از آغاز نظام اسلامی تا پایان داشته است.

اگر کسی دچار تحریف یا تشکیک در تفسیراندیشه های امام شد کلام امام و تفسیر آن را باید از امام بعدی جست، مقام معظم رهبری بهترین مفسر اندیشه های امام بود و هست و معمولاً هر سال در سالگرد ارتحال امام مبانی و مولفه های اندیشه های امام را بیان می کنند.

رسا_  چند نمونه از اصول و اندیشه های ثابت امام راحل را بیان بفرمایید.

 از جمله اندیشه ها و اصول ثابت امام خمینی (ره) جهانبینی الهی وتوحیدی، جهاد، مقاومت، شهادت، تاکید امام برفقه جواهری البته با پویایی فقه و مقتضیات زمان و مکان در قالب فقه حکومتی، طرح اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی، تاکید امام برمردم سالاری دینی، تاکید بر عدال و رسیدگی به مستضعفان، اصل وحدت ملی و جهان اسلام، اصل عزت، حفظ حرمت نظام، اصل مصالح، تاسیس مجمع تشخیص مصلحت است.

امام بر همان اندازه که برجمهوریت تاکید می کرد بر مشروعیت نظام سیاسی و اسلامیت نظام سیاسی هم تاکید می کرد، یکی از مولفه های اساسی اندیشه های امام در نگاه مقام معظم رهبری اندیشه استکبار ستیزی است، ببینید چقدر امام اندیشه کلمه استکبار و استکبار ستیزی در ادبیات خودش برجسته می کند، چرا امام از آمریکا به عنوان شیطان بزرگ یاد می‌کند؟

استقلال خواهی و تاکید بر ما می توانیم از اندیشه و اصول ثابت اندیشه امام خمینی است که در این سال ها نیز نظام اسلامی به خوبی نشان داده است.

رسا_ اصل در اندیشه امام اصل ثابتی است؟

قطعاً اصل در اندیشه امام اصل ثابتی است اما در مرحله اجرا طبیعتاً ممکن است با تغییراتی ایجاد شود ممکن است فقه سنتی قوی جواهری که پویا است و در اندیشه امام نیز فقه فلسفه عملی حاکمیت و حکومت بود و فقه اداره بشر از گهواره تا گور بود با همه این صحبت ها این فقه تابع مصلحت و مصالح باشد.

گفتمان امام ملاک ومعیار انقلاب اسلامی

رسا_ نقش فقه در اداره حکومت در اندیشه های امام بیان بفرمایید.

امام تاکید می کند که فقه شیعه و فقه جواهری این ویژگی را دارد که اجتهاد کند که البته در تعبیر امام اجتهاد مصطلح در حوزه های علمیه کافی نیست بلکه اجتهادی که بتواند از مشکلات جامعه گره گشایی کند و نیازهای حاکمیت و حکومت اسلامی را تأمین کند.

فقهی که در روابط فردی پاسخگو بود امروز باید در عرصه روابط اجتماعی و مناسبات سیاسی ، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و ... بتواند پاسخگو باشد، امام در نامه ای به شورای نگهبان بسیاری از این موارد را به عنوان مسائل مستحدثه ای است که ممکن است احکام حکومتی و احکام ثانوی باشد را مورد توجه قرار داده است.

رسا_  چرا اندیشه امام پس از 30 سال پس از امام توسط جریان هایی مورد تحریف قرار گرفته است؟

امام، انقلاب و نهضتی را ایجاد کرد که این انقلاب اثرگذاری بسیاری در تحولات داخلی و جهانی داشت و بسیاری از قواعد جهانی را به هم زد و اندیشه امام بازگشت به اسلام ناب محمدی بود، اندیشه امام بازگشت به معنویت، اخلاق و معارف قرآن و اهل بیت بود، امام خمینی (ره) اسلام ناب محمدی را مطرح کرد طبیعتاً اسلام آمریکایی مخالف و به دنبال تحریف و تحریم امام است، جریان های مختلفی اعم از تحجر، التقاط، ملی مذهبی، روشنفکری، اپوزیسیون خارج از کشور و ولایتی های بی ولایت مخالف اندیشه های امام بودند و هستند.

از فرزندانِ بازماندگان امام و مسؤولان حفظ و نشر آثار امام گلایمند هستم که باید فعالیت بیشتری انجام دهند و جریان هایی که مطرود امام بودند، مطرود بمانند.

امام سوگند یاد می کند که به والله به آقای بنی صدر رأی ندادم به والله با نخست وزیری آقای بازرگان و به و الله با قائم مقامی آقای منتظری مخالف بودم، چرا امام با قائمی آقای منتظری و ریاست جمهوری بنی صدر مخالف بود، به این خاطر که اندیشه های این افراد با اندیشه های امام و عملکرد آن ها با عملکرد امام خمینی (ره) سازگار نبود.

رسا_ دایره تحریف را گونه می بینید؟

حشر و نشر با مطرودین امام نوعی از تحریف است،  عزیزان موسسه حفط و نشر آثار امام چرا با اندیشه های مخالف امام تعارف دارید و مخالفت نمی کنید؟ حتی گاهی بر سر سفره مطرودین امام می نشینید، برخی از ملاقات ها و جلسات به نام بیت امام و موسسه تنظیم آثار و حفظ نشر امام با نهضت آزادی، جریان لیبرال ها، دراویش صوفی، بیت بازماندگان آیت الله منتظری و بازماندگان بیت تشیع انگلیسی انجام می شود، این تحریف امام است.

موسسه حفظ و نشر آثار امام باید فرهنگ و اندیشه امام را پاسداشت و محافظت کنند، امام، امام لیبرال ها نبود، امام، امام اسلام رحمانی اهل تسامح  و تساهل نبود، امام با همه عظمت و جامعیتش آنجایی که احساس می کرد به وسط میدان می آمد و می فرمود اسلام امروز قربانی می خواهد و دعا کنید در این راه قربانی شوم؛ امام، امام بسیجیان، فقرا، محرومان و کوخ نشینان بود.

گفتمان امام ملاک ومعیار انقلاب اسلامی

رسا_اگر بخواهید به طور خلاصه مهم ترین دلایل تحریف اندیشه های امام را بیان کنید.

 مهم ترین دلایل تحریف اندیشه های امام از طرفی برخی از جریان ها عبارت است از عدم فهم امام و اندیشه امام، عدم فهم جامعیت امام، عدم فهم عملکرد امام راحل؛ متاسفانه پس از امام جریانی که در حاکمیت و حکومت قرار گرفت و به عنوان توسعه و سازندگی گرفتار رفاه تجمل و اشرافیت شد و از فرهنگ عدالت و عدالتخواهی و کمک به فقرا و محرومین دور شدند و کلمه فقرا و مستضعفین از ادبیات سیاسی ما حذف شد و تبدیل به اقشار آسیب پذیر گشت و اینها بخشی از تحریف امام بود.

رسا_ راه مقابله با تحریف اندیشه های امام چیست؟

صاحب نظران و اندیشمندان در قالب کتب و مقالات و پایان نامه ها باید تبیین کنند، آنچه امروز داریم کفایت نمی کند، نیازمند ترویج امام و اندیشه های امام در کتاب های درسی در دوران ابتدایی، متوسطه اول و دوم و دانشگاه ها به عنوان متن درسی هستیم، برگزاری نشست ها، همایش ها، سمینارها و برگزاری جلسات متعدد و متفاوت از سوی موسسه تنظیم نشر و حفظ آثار امام همچنین نقش صدا و سیما بسیار زیاد  و مهم می باشد که در قالب فیلم، سریال و انیمیشن برای کودکان اندیشه های امام مورد تبیین قرار بگیرد و باید از اندیشه های امام راحل حفظ و حراست کرد که امام و گفتمان امام ملاک ومعیار انقلاب اسلامی است، اگر از گفتمان امامین انقلاب فاصله بگیریم از انقلاب و ارزش های انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی فاصله خواهیم گرفت.

رسا_ با تشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.

ارسال نظرات