۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۷۱۱۶۲۱
حجت الاسلام راد نیک:

نگاه تک بعدی به حوادث جامعه به سیاه نمایی ختم می‌شود

نگاه تک بعدی به حوادث جامعه به سیاه نمایی ختم می‌شود
کارشناس سینما و رسانه گفت: صلاح گری بدون پشتوانه علمی و پژوهشی در سینما و هنر معنا و مفهومی ندارد، هنرمند نباید به یک بعد قضیه بپردازد و صرفاً سیاه نمایی کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی رادنیک کارشناس سینما و رسانه در نشست نقد و بررسی فیلم عنکبوت و حواشی جشنواره کن که عصر سه شنبه در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: در شرایط خاص فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستیم که دشمن فعالیت هایش را چه در داخل و چه در خارج به ویژه در حوزه فرهنگ گسترده تر و پرچالش تر کرده اند و به نظر می رسد تقابل هایی که از سوی حاکمیت باید اتفاق بیفتد به آن میزان مطلوب و بازدارنده نیست.

وی با اشاره به اینکه بازدارندگی بسیار مهم و حائز اهمیت است، افزود: همچنانکه در عرصه نظامی عوامل بازدارنده مجهز و قدرتمندی داریم از دولتمردان توقع می رود در حوزه فرهنگی نیز آنچنان قوی و قدرتمند شوند که دشمن هر روز هتاک تر و عریان تر به رویکرد و مواجهه خود ادامه ندهد.

منتقد سینما با تاکید بر نگاه کلان و مثبت امام راحل به سینما ابراز کرد: امام خمینی (ره) نگاه متمایز و قابل تقدیری به سینما داشتند، ایشان سینما بعد از انقلاب را با سینمای قبل از انقلاب از هم تفکیک کرده بودند و با فحشا در هنر مخالفت می کردند.

وی ادامه داد: حضرت امام در یک نگاه بلند سینما را مساوی با فحشا نمی دانست و می فرمود ما با سینما مخالف نیستیم و با فحشا مخالف می باشیم و این به این معنی است که سینما می تواند بدون فحشا اتفاق بیفتد.

حجت الاسلام رادنیک با بیان اینکه امام سینمای تمدن ساز برای کشور می خواستند، اظهار کرد: امام به صنف سینما توجه دارد و نه تنها امام بلکه بزرگان انقلاب که در جایگاه تفکر و اندیشه او بودند به مقوله سینما و نمایش توجه داشتند.

کارشناس سینما و هنر دینی با اشاره به توجه امامین انقلاب به صنف هنر تصریح کرد: متأسفانه در طول این سال ها حق این مواجه پیشروانه، اعتماد و همراهی برآورده نشده و سینما نقش خودش را در راستای ماموریت های نظام جمهوری اسلامی ایران انجام نداده است.

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب متولیان سینما انسان های متشرعی بودند اما دین شناس نبودند، خاطرنشان کرد: مشکل  و مسأله ما به عدم آشنایی به مبانی دینی بر می گردد که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی یک موضع گیری و نگاه نظری مبتنی بر مبانی برای مدیریت و جریان هنر و سینما ارائه نکرده است.

منتقد سینما با تاکید بر اینکه متولیان فرهنگ به ظرفیت های هنری توجه کنند، اظهار کرد: متولیان فرهنگ احساس بی نیازی نکنند چرا که دشمن به شدت هزینه می کند و صهیونییست ها از طریق فرهنگ معارضه جدی را با جمهوری اسلامی در دستور کار قرار داده اند.

حجت الاسلام رادنیک با اشاره به اینکه فیلمسازان باید درک صحیحی از وقایع و حوادث داشته باشند، تصریح کرد: اصلاح گری بدون پشتوانه علمی و پژوهشی در سینما و هنر معنا و مفهومی ندارد، هنرمند نباید به یک بعد قضیه بپردازد و صرفاً سیاه نمایی کند.

وی در پایان افزود: ساخت فیلم و سریال بدون درک صحیح و درست از حوادث، مشکلی را از جامعه حل نخواهد کرد.

ارسال نظرات