۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۷
کد خبر: ۷۱۱۶۳۲
حسنی در نشست نقد و تحلیل فیلم عنکبوت:

جریانی پشت فیلم عنکبوت، برای ارائه فیلم ضد مذهبی است

جریانی پشت فیلم عنکبوت، برای ارائه فیلم ضد مذهبی است
کارشناس سینما و رسانه گفت: جریانی پشت سر فیلم عنکبوت است که همزمان با روی کار آمدن یک جریان سیاسی مذهبی، فیلم ضد مذهبی به جامعه ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آقای حسین حسنی کارشناس سینما و رسانه در نشست نقد و بررسی فیلم عنکبوت و حواشی جشنواره کن که عصر سه شنبه در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: تا زمانی که سیاست خود را در مقابل آزادی نقد مخالفان، درست اخذ نکنیم دچار قبض و بسط های ناهمگون می شویم به گونه ای که یک جایی را رها می کنیم و یکی جای دیگر را سفت می گیریم که هر دو طرف آسیب است.

وی با ارزیابی مثبت سینمای بعد از انقلاب ادامه داد: نسبت به روند کلی سینمای بعد از انقلاب ارزیابی مثبت دارم و از آن دفاع می کنم اما نسبت به افراد و برخی از کارها انتقاداتی دارم.

حسنی با اشاره به اینکه دینداری در سینما چگونه محقق می شود، اظهار کرد: اینکه یک سینماگر چگونه سؤوالات خود را از نهاد دینی بپرسد و به پاسخ های کافی و لازم برسد، هنوز محقق نشده، اگر چه درس های خارج ناظر به هنر پدید آمده، اما تبدیل به یک کرسی علمی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه فقه و کلام و عرفان ما در عرصه هنر بسط داده نشده، تصریح کرد: اگر حوزه علمیه حوزه های علمی خودش را در موضوعی بسط ندهد طبعاً صاحب نظر هم نخواهد شد و نمی تواند مدیریت آن را برعهده بگیرد، لذا باید حوزه در حوزه دانشی هنر و سینما ورود داشته باشد.

کارشناس سینما و رسانه با اشاره به نقد فیلم عنکبوت خاطرنشان کرد: این فیلم هم در اجرا و هم در فیلمنامه ضعف دارد و فیلمنامه هیچ انگیزه ای برای پردازش به شخصیت اول داستان ندارد، اما به نظر من زمان و موضوع را درست انتخاب کرده است.

حسنی با اشاره به اینکه مسأله روایت از سعید حنایی است که می خواهد با آن یک وجه از دینداری را ارائه دهد، اظهار کرد: سازنده تنها سناریو را می سازد اما جریانی پشت سر این قضایا است که هدایت گر مسأله هستند که همزمان با روی کار آمدن یک جریان سیاسی مذهبی، فیلم ضد مذهبی به جامعه ارائه می شود.

وی در پایان ادامه داد: بحث غیرت دینی در فیلم خیلی مطرح نیست بلکه بیشتر یادآوری این موضوع است که یک جریان سیاسی به اسم مذهبی هم هست که ممکن است حرف شما را قبول نکند و لذا نباید اشتباه جریان مذهبی در زمان اکبر پونزها را تکرار کنیم، من اگر متولی فرهنگ سینما بودم اجازه ساخت و اکران این فیلم را حتما می دادم.

ارسال نظرات