۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۷۱۱۷۲۴
مدیرکل اوقاف قم:

بقاع متبرکه یکی از عوامل توسعه فرهنگ زیارت و تقرب به خداوند هستند

بقاع متبرکه یکی از عوامل توسعه فرهنگ زیارت و تقرب به خداوند هستند
مدیرکل اوقاف استان قم گفت: بقاع متبرکه امامزادگان، از جمله مهمترین عوامل توسعه فرهنگ زیارت و نیز عامل تقرب به خداوند محسوب می‌شوند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عباس اسکندری در آئین غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت موسی مبرقع(ع) فرزندبلافصل امام جواد(ع) که به مناسبت دهه کرامت و هفته فرهنگی شیراز در قم برگزار شد با اشاره به نقش زیارت در منظومه جامعه شیعی اظهار کرد: اگر بخواهیم عوامل موثر در مهندسی چنین جامعه‌ای را مورد بررسی قرار دهیم، خواه ناخواه با نقش برجسته زیارت مواجه خواهیم شد.

وی افزود: بخش عمده‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه ایرانی، در ساختار زیارت معنا پیدا می‌کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه زیارت مسئله تازه‌ای نیست و ریشه در قرون اولیه اسلامی دارد گفت: این مسئله به خصوص از قرن سوم هجری به بعد، بسیار پُر رنگ بوده است.

مدیرک اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: بقاع متبرکه ائمه هدی(ع) و امامزادگان پناهگاه فکری، فرهنگی و معنوی مردم بوده و مسئله زیارت نیز در دوران استقرار نظام جمهوری اسلامی به اوج خود رسیده و معنا و مفهوم گسترده‌تری یافته است.

حجت الاسلام اسکندری با اشاره به لزوم فراهم کردن شرایط آسان زیارت برای همه مردم از سوی نهادهای ذیربط عنوان کرد: شکوه و عظمتی که از نظر مسائل ظاهری در بقاع متبرکه به وجود آمده، از محل موقوفات و رقبه‌ها و همچنین کمک‌های خیرین و نذورات مردمی بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: بقاع متبرکه امامزادگان، مکان‌هایی هستند که توجه به خدا در آنجا بیشتر است و این مسئله به زائران القا می‌شود بنابراین باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند اراده کرده است که این اماکن مقدسه، عظمت یابند و در قلوب مومنین جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

حجت الاسلام اسکندری به دومین ویژگی بقاع امامزادگان اشاره و ابراز کرد: هر کس در این مراقد شریف حضور می‌یابد، خود را به خداوند نزدیک‌تر می‌بیند، مکان‌هایی که در آنها معصیت صورت نمی‌گیرد و عبودیت به بهترین شکل تجلی می‌یابد و روح انسان را به معراج معنوی می‌برند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: گناه‌زدایی و پاکیزه و مطهر شدن زائران، از دیگر ویژگی‌هایی بقاع متبرکه هستند چرا که انسان را به خود می‌آورند و مومنین را به سمت توبه واقعی سوق می‌دهند.

وی زندگی سعادتمندانه را در گرو حرکت در راه الهی و ولایت‌پذیری دانست و افزود: یکی از مکان‌هایی که می‌توانند آدمی را در این مسیر قرار دهند، بقاع متبرکه هستند زیرا فضای روحانی و معنوی آنها حال مومنین را دگرگون کرده و فطرت حقیقت‌جویی را در انسان‌ها بیدار می‌کنند البته مساجد هم کارکردهای مشابهی دارند و در کنار بقاع متبرکه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

حجت الاسلام اسکندری به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره امامزادگان مدفون در قم اشاره و تصریح کرد: ایشان فرموده‌اند اگر هر یک از این امامزادگان در شهری دیگری بودند، به قطب فرهنگی تبدیل می‌شدند؛ امامزادگانی مانند حضرت موسی مبرقع(ع) که فرزند بلافصل امام جواد(ع) هستند یا امامزاده شاه سید علی(ع) که بزرگان دینی ارادت فراوانی به ایشان داشتند.

وی گفت: آیت‌الله مرعشی نجفی با اشاره به نسب امامزاده سید علی(ع) که به حضرت عباس(ع) می‌رسد، ایشان را ابوالفضل قمی‌ها نامیده بودند.

ارسال نظرات