۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۷۱۲۱۴۵
مرتجعین خرابکار (۳)؛

آزمون سخت قوه قضاییه در برخورد با خرابکاران بزرگ کشور

آزمون سخت قوه قضاییه در برخورد با خرابکاران بزرگ کشور
استاد حوزه گفت: دستگاه قضایی معاونت ویژه‌ای را برای برخورد قاطع با خرابکاران اصلی کشور اختصاص دهد و با اقدام قاطع جلوی شکل‌گیری خرابکاری‌های بزرگ را بگیرد.

اشاره: انگار برخی نشسته‌اند و موذیانه بعد از هر فرمان رهبر انقلاب تلاش می‌کنند بیانات گهربار ایشان را کم اثر کنند. نمونه‌هایش زیاد دیده شد. رهبر انقلاب سال‌های متمادی شعار‌های اقتصادی را جهت بهبود فرآیند معیشت مردم تعیین کرده‌اند؛ اما سال به سال وضعیت معیشت مردم را بدتر کردند. مردم را به زیر حباب بورس دعوت کردند و وقتی بورس چونان ساختمان متروپل آوار شد، هیچ کس به دنبال مقصر نرفت. برادر مقام مسؤول همراه آن دیگر برادر به جان پشتوانه پول ملی افتادند، ولی تنها به چند سلطان پیش پا افتاده سکه که به طناب عدالت آویخته شدند، بسنده شد. مرتجع‌هایی که به شیوه پهلوی‌ها می‌خواستند حق خود را از سفره مردم بردارند و جامعه را چونان تقی‌زاده در فساد 2030 غرق سازند؛ اما در مصونیتی نانوشته و عجیب به نام «مصلحت» قرار دارند.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام قاسم روانبخش، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رفت تا پیرامون بحث لزوم مبارزه با مرتجعین و خرابکاران در کشور با توجه به تأکید‌های رهبر معظم انقلاب به بحث و گفت‌وگو بپردازد.

رسا ـ رهبر انقلاب در مراسم 14 خردادماه در حرم امام خمینی(ره) درباره دو طیف مرتجعین و خرابکاران مواردی را مطرح کرده و لزوم جلوگیری از نفوذ و محاکمه آن‌ها را نیز مورد تأکید قرار دادند، مفهوم و مصداق این دو طیف را مشخص کنید؟

رهبر انقلاب در فرمایشات خود اشاره فرمودند مرتجع کسی نیست که عرقچینی بر سر بگذارد یا لباس قدیمی بپوشد. مرتجع کسی است که می‌خواهد کشور را به شرایط قبل برگرداند. اینکه کسانی آدرس غلط دهند تا مرتجع را به افرادی تفسیر کنند که از جهت ظاهری، پوشش قدیمی دارند، در معنای واقعی مرتجع فرافکنی کرده‌اند؛ بنابراین کسانی که بخواهند کشور را به شرایط قبل از انقلاب برگردانند مرتجع هستند.

کشور ایران روزی زیر یوغ استعمارگران و سلطه آمریکایی‌ها بود. آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها هر کسی را که می‌خواستند به قدرت می‌رساندند. آن‌ها مصدق را برداشتند و دوباره شاه را بر سر کار آوردند. انگلیسی‌ها در زمانی رضا پهلوی را که یک نگهبان اصطبل بود بر ایران مسلط کردند.

آن‌ها حتی بخش‌هایی از کشور مثل بحرین را از ایران جدا می‌کردند و کسی جرئت کمترین اعتراض را نداشت. حتی شاه و هویدا در داخل جزو اولین کسانی بودند که جدایی بحرین را تبریک گفتند و آن را به رسمیت شناختند. ایران در آن شرایط به یک کشور مستعمره غرب تبدیل شده بود. هیچ استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... در ایران وجود نداشت.

بعد از انقلاب اسلامی ایران استقلال که از شعارهای مردم بود، تحقق یافت. امروز آمریکایی‌ها نمی‌توانند هرکسی را به قدرت برسانند یا از قدرت بردارند. این مردم ایران هستند که امروز هر تصمیمی برای استقلال خود می‌گیرند و هزینه سنگین آن را نیز تا کنون پرداخته اند.

مزدوران بی‌مواجب یا با مواجب آمریکا در تلاش بودند شرایط داخل کشور را به قبل از انقلاب برگردانند. سلطنت‌طلب‌ها یا مزدورانی مانند منافقین که پول می‌گیرند و یا روشنفکر نماهایی که در دانشگاه به ترویج افکار منحرف خود می‌پردازند این مزدوران را تشکیل می‌دهند. خود آمریکایی‌ها می‌گویند ما در دانشگاه‌هایمان افرادی را تربیت می‌کنیم تا سوژه ما برای اجرای تصمیم‌هایمان باشند.

بخشی از درس خوانده‌های آمریکا نیز جزو گروه‌های مرتجعی هستند که تلاش می‌کنند کشور را به شرایط استعماری قبل از انقلاب برگردانند. تربیت شدگان فرهنگ غرب مقالاتی را در روزنامه‌ها سایت‌هایشان منتشر می‌کنند که گاهی آدم شک می‌کند این مقاله را عضو سازمان سیا نوشته است یا یک ایرانی!

ما می‌توانیم اسم این تربیت شدگان غرب را مرتجعین واقعی بگذاریم؛ هرچند به حسب ظاهر فکل و کراواتی باشند؛ ولی مرتجع واقعی هستند. چنین افرادی به دنبال این هستند که کشور را به دوران قبل برگردانند.

رسا ـ لزوم مقابله با نفوذ این جریان در داخل کشور چیست؟

ما سال‌ها با خود غرب و استعمارگرانی که ایران را به استثمار کشانده بودند مبارزه کردیم. همان دلیل منطقی که باعث شد ما در برابر شیطان بزرگ انقلاب کنیم، باعث می‌شود که در برابر این نوکران بیگانه و مرتجعان غرب‌گرا قیام کنیم. همپیاله‌های کشورهای استمعارگر غرب به دنبال استعمار ایران هستند. خطر آن‌ها به همین جهت از خود غربی‌ها بیشتر است. نگاه مردم به دشمنی آمریکایی‌ها و غربی‌ها، نگاه روشنی است. ولی کسی که در ایران عمامه‌ای بر سر دارد یا لباس ایرانی بر تن دارد یا در واقع عنوان ملی را یدک می‌کشد به دنبال کمرنگ کردن دشمنی آن‌ها برای مردم است، خدعه و نفاق بیشتری دارد که برای مردم خطرناک‌تر است.

آن‌ها نوعی نفاق با ظاهر مذهبی یا ملی دارند؛ ولی در باطن مانند افعی فضای کشور را مسموم می‌کنند. چنین افرادی همیشه مردم را نسبت به داشته‌های خود ناامید می‌کنند و حتی آینده سیاهی را نشان می‌دهند تا زمینه را برای بازگشت دشمن اصلی فراهم کنند.

آن‌ها پادوهای دشمن هستند و به همان دلیلی که باید با دشمن برخورد کرد، باید با پادوها نیز مواجه شد. مهم‌ترین وظیفه ما این است که جریان نفاق داخلی را که ظاهری مدرن و متمدن اما باطنی مرتجع دارد را برای مردم و به‌ویژه جوانان روشن کنیم.

رسا ـ رهبر معظم انقلاب تأکید‌های مکرری نسبت به مجازات خرابکاران بزرگ در کشور داشته‌اند، وظیفه نهادها در اجرای این فرمان رهبر معظم انقلاب چیست؟

این مسأله بیشتر متوجه دستگاه قضایی است؛ چرا که مجازات و تنبیه حقوقی از طریق دستگاه قضایی باید صورت بگیرد. دستگاه قضایی باید نسبت به چنین افرادی حساسیت ویژه‌ای داشته باشد. البته دولت و مجلس هم می‌تواند یک نوع مجازات‌هایی را در نظر بگیرد.

آن‌ها می‌توانند زمینه‌های رشد چنین افرادی را بگیرند. برای مثال دولت یا مجلس می‌تواند از امکاناتی که آن‌ها هنوز در اختیار دارند که می‌خواهند برای برگرداندن کشور به شرایط قبل استفاده کنند، سلب امتیاز کند. فضای مجازی یله و رها یکی از چیزهایی است که آن‌ها به همین منظور از آن استفاده می‌کنند. متأسفانه آن‌ها با امکانات جمهوری اسلامی علیه اسلام، انقلاب و نظام اسلامی استفاده می‌کنند.

رادیو و تلویزیون هیچ جای دنیا در اختیار دشمن نیست؛ ولی اینکه امروز فضای مجازی که همان حکم رادیو و تلویزیون را دارد امروز به‌طور کامل در اختیار دشمن قرار دارد. عناصر داخلی و خارجی دشمن می‌توانند به‌راحتی از آن استفاده کند. یکی از راه‌های تنبیه و مجازات خرابکاران در کشور که می‌تواند از طریق دولت و مجلس صورت بگیرد، وضع قوانین مقتضی است. اگر دشمن نتواند از این ابزارها علیه انقلاب و نظام استفاده کند، جلوی ادامه پیدا کردن جرم آن‌ها را می‌گیرد.

دستگاه قضایی باید برای کسانی هم که تخلفات آشکاری دارند و مرتکب جرم‌هایی شده‌اند، یا معاونت ویژه‌ای اختصاص بدهد، یا در معاونت‌های موجود با اقدام قاطع جلوی شکل‌گیری این کارها را بگیرد. بی‌شک کسانی که به‌صورت مستقیم برای ناامید سازی مردم، نابود کردن منافع و مصالح مردم اقدام می‌کنند، عامل دشمن هستند. دستگاه قضایی باید با اینگونه جرم‌ها در جهت جلوگیری وقوع جرم‌های بعدی اقدام کند و برخوردی قاطع با مجرمین داشته باشد.

رسا ـ نتیجه، ثمره و درس جلوگیری از نفوذ مرتجعین و مجازات خرابکاران برای کسانی که در آینده در این منصب‌ها قرار می‌گیرند، چه خواهد بود؟

بی تردید اگر برخورد قاطعی در عرصه عمل نسبت به این خرابکاران و مرتجعان صورت بگیرد می‌تواند برای دیگران درس عبرتی باشد که افراد در آینده کمتر به سراغ چنین خطاهایی بروند. اگر مسؤولین در این عرصه سستی و سکوت کنند، یا در برابر آن بی تفاوت باشند دیگران هم تشویق می‌شوند تا به چنین اقداماتی دست بزنند. به‌خصوص که برای آن‌ها منافع مادی به دنبال دارد. کسانی که اجیر می‌شوند تا به‌عنوان مزدور با پول‌های کلان و منافع زیادی که به دست می‌آورند، علیه منافع ملی و مردم حرکت کنند، باید با برخورد قاطع روبرو شوند.

اگر دستگاه قضایی و مسئولان امر برخورد قاطع داشته باشند دیگران هم که می‌خواهند وارد این عرصه شوند، وقتی هزینه فایده کنند، می‌بینند که سودی برای آن‌ها به‌دست نخواهد آمد. درست مانند یک دزد که اگر پلیس و دستگاه قضایی برخورد قاطعی داشته باشد و دستگاه قضایی بخواهد تا حکم خدا را درباره این افراد اجرا کند، دیگران هوس نمی‌کنند دست به دزدی بزنند؛ اما اگر برخورد قاطعی صورت نگیرد، دیگران نیز می‌بینند که می‌توانند به‌راحتی دزدی کنند و دیگران نیز برای انجام دزدی تشویق می‌شوند. انتظار ما از مسؤولین نیز این است که وظیفه خود را درباره مرتجعین و خرابکاران به دقت و صراحت انجام بدهند تا دیگران برای انجام این کار تشویق نشوند.

رسا ـ وظیفه مردم در قبال این تأکیدات رهبر انقلاب چیست؟

مردم باید از مسؤولین امر مطالبه کنند. آن‌ها باید از مسؤولین بخواهند تا این دستورات رهبر معظم انقلاب جدی گرفته شود! مردم برای انقلاب و نظام اهمیت دارند. فرهنگ، اعتقادات، اقتصاد، امنیت و ... مردم وابسته به این است که عناصری در کشور بر سر کار بیایند که نخواهند کشور را به دوران قبل از انقلاب اسلامی و آن شرایط نوکری استعمار برگردانند.

مردم دوران گذشته را تجربه کرده‌اند. اگر جوانانی که آن دوران را ندیده‌اند، می‌توانند بروند خودشان مطالعه کنند. آن‌ها باید به دنبال نشست‌ها و جلساتی بروند که تلاش کنند در سایه جهاد کبیر تبیین این مسائل را بفهمند و به دیگران نیز بفهمانند. به نظر من یکی از مهم‌ترین راهکارهایی که مردم می‌توانند برای جلوگیری از نفوذ ارتجاع در کشور داشته باشند، برگزاری نشست‌های جهاد تبیین است.

رسا ـ از وقتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید متشکرم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات