۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۹
کد خبر: ۷۱۱۵۵۰
مرتجعین خرابکار (۱)؛

تأکید رهبر انقلاب بر محاکمه خرابکاران/ کوتاهی دادستان کل در محاکمه روحانی

تأکید رهبر انقلاب بر محاکمه خرابکاران/ کوتاهی دادستان کل در محاکمه روحانی
غضنفری گفت: دادستان کل می‌تواند به عنوان مدعی العموم یا با عنایت به اعلام شکایتها از سوی مردم و نهادهای قانونی مسببین خرابکاریها را به میز محاکمه بکشاند.

اشاره: متروپل فروریخت و نزدیک به 40 خانواده در آبادان داغدار شدند. داغ آنقدر بزرگ بود که رهبر انقلاب نزدیک به دو بار در سخنرانی‌هایشان نسبت به دستگیری و محاکمه خرابکاران که حادثه متروپل را آفریدند تأکید کردند. علاوه بر تذکر و تأکید بر پیگیری ابعاد حادثه متروپل که رهبر انقلاب بر آن اشاره داشتند، ایشان خواستار محاکمه مسببین سایر خرابکاری‌ها که به مراتب بزرگ‌تر از حادثه متروپل بودند، شدند.

به نظر می‌رسد دستور رهبر انقلاب برای پیگیری محاکمه خرابکاران کشور باید قوه قضاییه را آماده یک برخورد جدی با مفسدانی کند که در طول هشت سال دوره ریاست جمهوری آقای روحانی، کشور را در پنج حوزه سیاست و روابط بین الملل، اقتصاد و معیشت مردم، مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی و مسائل امنیتی وارد بدترین دوران خود کردند. دورانی که نظیر آن را می‌توان در حوادث سهمگین دهه 60 مشاهده کرد. البته آن دوران یک فرق مهم داشت، مسؤولان ارشد کشور دروغ‌گو، ریاکار و دزد نبودند که در مشکلات کشور نقش مستقیم داشته باشند!

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، به سراغ دکتر کامران غضنفری، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ معاصر رفت تا پیرامون ابعاد دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر جلوگیری از نفوذ مرتجعین در کشور و همچنین محاکمه خرابکاران در کشور به گفت‌وگو بپردازد.

رسا ـ منظور رهبر انقلاب از مرتجعین و خرابکاران چه کسانی هستند و چه کسانی مورد خطاب رهبر انقلاب جهت اقدام برای جلوگیری و محاکمه این طیف ها می باشند؟

رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود در سالروز ارتحال امام خمینی اشاره کردند، منظورشان از ارتجاع تلاش‌هایی است که برای بازگشت به سیاست‌ها و سبک زندگی غربی صورت می‌پذیرد. ایشان اشاره کردند که حکومت شاه پیش از انقلاب دربست در خدمت غرب بود و سیاست‌های غربی را در کشور دنبال می‌کرد. کسانی هم که در دوران معاصر در راستای سیاست‌های غرب قدم بر می‌دارند و تلاش می‌کنند سبک زندگی غربی در ایران پیاده سازی شود، به واقع دچار همان ارتجاع شده‌اند. ما به چنین افرادی مرتجع می‌گوییم که تلاش دارند کشور را به دوران سیاه قبل از انقلاب باز گردانند و سبک زندگی فاسد غربی را برای مردم حاکم کنند.

همان‌طور که رهبر معظم انقلاب به حادثه ریزش برج‌های متروپل آبادان اشاره کردند، بر لزوم محاکمه خرابکاران در کشور تأکید داشتند. حادثه متروپل آبادان در اثر سوء مدیریت، رانت خواری، زد و بند، تبانی و فساد در این منطقه رقم خورد که افرادی که به طرق مختلف در این خرابکاری دست داشتند نیز باید شناسایی و مجازات شوند.

مشخص است که خطاب رهبر معظم انقلاب به دستگاه قضایی است. دستگاه قضایی می‌تواند با اعمال مجازات، خاطیان و خرابکاران را در عرصه‌های مختلف کشور مجازات کند. طبیعی است که دستگاه قضایی نیز بایستی این وظیفه خود را به‌درستی و بدون اغماض انجام بدهد

رسا ـ مقصران حادثه‌های مشابه متروپل در مقیاس بزرگ‌تر که موجب نابودی و توقف صنعت هسته‌ای شدند یا با فروش بی‌سروسامان سکه که موجب کاهش شدید ارزش ریالی کشور شدند چه کسانی هستند؟ طبیعی است که مقیاس این دو حادثه و حوادث دیگر، زندگی هشتاد میلیون ایرانی را تحت تأثیر قرار داده است.

مصادیق متعددی از خرابکاری در زمینه‌های مختلف اعم از صنایعی همچون هسته‌ای، دفاعی، موشکی، علوم مختلف و رشته‌های مختلف علمی را در پیش رو داریم. در چند سال گذشته به صورت گسترده خرابکاری‌هایی در این حوزه‌ها شکل گرفت. قصه برجام و صنعت هسته‌ای یک نمونه و مصداقی است که حسن روحانی به این وسیله خسارت بزرگی را به کشور تحمیل کرد. او به واقع مرتکب یک خرابکاری بزرگ در صنعت هسته‌ای شد و به دنبال آن در بسیاری از رشته‌های علمی و صنایع دفاعی نیز خسارت بزرگی را برجای گذاشت.

دولت قبل لطمه‌های بزرگی را به کشور وارد کرد. طبیعی است که خود آقای حسن روحانی در رأس مسببین این خسارت‌های بزرگ قرار دارد. بعد از آقای روحانی افراد دیگری همچون آقای ظریف و صالحی هستند که در تخریب صنعت هسته‌ای کشور نقش پررنگی را داشتند. این افراد بایستی به تناسب جرمی که مرتکب شدند محاکمه و مجازات گردند. حسن روحانی نقش اصلی را بازی کرده است. همانطور که در هشت سال اخیر شاهد بودیم، ده‌ها میلیارد دلار ارز از خزانه و نزدیک به هفتاد تن طلا از خزانه بانک مرکزی به یغما می‌رود که موجب شکل گیری یک تورم شدید در جامعه می‌شود.

چنین حوادث و خسارت‌هایی از مصادیق بارز خراب‌کاری در امور اقتصادی کشور است. دستگاه قضایی بایستگی به این جرم‌های بزرگ و خراب‌کاری‌ها رسیدگی کند. مسبب اصلی این خراب کاری ها نیز خود شخص آقای حسن روحانی است که باید توسط دستگاه قضایی پیگیری، محاکمه و درصورت مجرم شناخته شدن که به‌طور قطع مجرم است، مجازات لازم و قاطعانه صورت بگیرد.

رسا ـ چطور فرآیند محاکمه این افراد آغاز می‌شود؟

دادستان کل کشور می‌تواند به عنوان مدعی العموم به نمایندگی از آحاد جامعه و میلیون ها خانواده ایرانی برای محاکمه این افراد ورود کند و علیه آن‌ها اعلام جرم کند تا به پای میز محاکمه کشیده شوند. متأسفانه دادستان کل کشور تا امروز از انجام وظیفه قانونی خود کوتاهی کرده است. آن‌ها می‌توانستند در طول یک سال گذشته این کار را شروع کنند که متأسفانه شروع نکردند.

اعلام شکایت‌ها راه دیگری است. این کار نیز از طریق افراد و هم نهادهای قانونی کشور مانند کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در قالب دو گزارش مفصل پیرامون اقدامات خلاف قانون آقای حسن روحانی در زمینه ارز، طلا و بورس انجام شده. تا کنون صحن علنی مجلس چندین گزارش نیز پیرامون خسارت‌ها و لطمه‌هایی که آقای حسن روحانی در امور مختلف کشور وارد کرده ارائه شده است. صدمه‌های سنگینی که حسن روحانی به واسطه سوء مدیریت و ترک فعل‌هایی که داشته، در اختیار دستگاه قضایی قرار دارد.

دستگاه قضایی متأسفانه تا الآن خبری از رسیدگی به این پرونده‌ها و شکایت‌ها منتشر نکرده است. خوب این خودش هم یکی از مصادیق ترک فعل توسط برخی از مسؤولین دستگاه قضایی به شمار می‌رود که می‌توانیم بگوییم تا کنون به لحاظ رسیدگی به این پرونده‌ها قصور داشته‌اند. امیدواریم بعد از دستور صریح رهبر معظم انقلاب در چهارده خرداد، دستگاه قضایی به صورت جدی وارد این عرصه شود و به جرم این خراب‌کاران به ویژه خراب کار اصلی و بزرگ یعنی حسن روحانی رسیدگی کند و او و همدستانش را به پای میز محاکمه بیاورد. البته قاعدتاً طبق تعاریفی که در قانون مجازات اسلامی ارائه شده است، ایشان باید به اسم «مفسد فی الارض» محاکمه شود.

رسا ـ تأثیر محاکمه این افراد در دادگاه قضایی چه خواهد بود؟

معصوم در روایات اسلامی می‌فرماید که اگر یک حد از حدود الهی جاری شود، برکات آن از 40 شبانه روز باران پی در پی بیشتر است. یعنی شما فکر کنید اگر چهل شبانه روز پشت سر هم قرار باشد باران ببارد، چقدر برکات، آبادی و سرسبزی به دنبال آن پدید خواهد آمد. اجرا شدن یک حد از حدود الهی به این میزان برکت دارد. وقتی شما حد شرعی و قانونی را برای یک مفسد اجرا کنید، قطعاً برکات بسیاری برای جامعه پدید خواهد آمد.

یکی از تبعات، پیامدها و برکات اجرای حد شرعی برای چنین مفسد دانه درشت یا به عبارت بهتر دانه درشت‌ترین مفسد در کشور یعنی حسن روحانی این خواهد بود که حساب کار دست بقیه می‌آید. آن‌ها می‌فهمند که اگر بخواهد خلف وعده کنند یا به خلف وعده‌های خودشان ادامه دهند، سر و کارشان با دادگاه خواهد بود. محاکمه یک مفسد بزرگ این آثار و برکات زیادی را می‌تواند برای کشور به دنبال داشته باشد.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید متشکر هستم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
آقا جان یه حرکتی نشون بدید بفهمیم بعد از رئیسی قوه قضاییه کلا منحل نشده
1
0