۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۱۲۱۹۱
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

هنر جدا شده از مسجد پا روی مقدسات می‌گذارد

هنر جدا شده از مسجد پا روی مقدسات می‌گذارد
استاد حوزه و دانشگاه گفت: ما برای همه فعالیت‌های فرهنگی از بودجه‌های دولتی هزینه می‌کنیم، اما به مسجد که می‌رسد می‌گوییم این بخش باید به صورت مردمی اداره شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری دوشنبه‌شب با حضور در برنامه زنده مصباح شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه بعد از صدها سال پس از نزول قرآن، رهبری که خون، گوشت و پوستشان با قرآن آمیخته است، زمام امور را در کشور به دست گرفته و این برای جامعه ایمانی در طول صدها سال یک آرزو بوده است، گفت: وقتی رهبر انقلاب سخن می‌گویند، نوع راهبردهایی که ارائه می‌دهند و بیاناتی که مطرح می‌کنند، مستند به آیات است.

وی با تاکید بر اینکه مسؤولان باید بدانند توصیه های اخلاقی رهبری در حد مستحبات و فضائل نیست، ابراز داشت: این اصل و اساس حرکت انقلابی ما است و نظام و ملت ما اگر بخواهد به یک ملت مقتدر تبدیل شود و بتواند در جهان حرفی برای گفتن داشته باشد باید با تکیه بر قرآن جلو برود.

مفسر قرآن کریم مسجد را مرکز فرهنگی فاخر برشمرد و اظهار کرد: مسجد یک مرکز فرهنگی فاخر است که بدون اینکه بخواهیم خیلی هزینه کنیم به دست ما رسیده است و در حال حاضر حدود ۷۵ هزار مرکز فرهنگی به نام مسجد در کشور وجود دارد که با کمال تأسف این مراکز فرهنگی خدادادی را رها کرده‌ایم و فرهنگ را به جاهای دیگر برد‌ه‌ایم.

قهرمان مسجدی عزت و غیرت ملی را به حراج نمی گذارد

وی با اشاره به اینکه ایجاد فرهنگسرا، ورزشگاه، سینما و مراکز فرهنگی کار اشتباهی نیست، اما می توانستیم تمام کارهای هنری و فرهنگی را بدون هزینه از ظرفیت مساجد استفاده کنیم، تصریح داشت: اگر در زیرزمین مساجد باشگاه ایجاد می‌کردیم و جوان مسجدی در آنجا رشد می‌کرد و قهرمان می‌شد هرگز حاضر نمی‌شد عزت ملی و غیرت ملی خود را به حراج بگذارد و به خاطر مادیات به کشورهای دیگر پناهنده شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به ظرفیت مساجد در راستای کارهای ورزشی تصریح کرد: زیرزمین بسیاری از مساجد، صلاحیت تبدیل شدن به یک باشگاه ورزشی را دارد، اما چرا این کار صورت نمی‌گیرد؟ چرا برخی ورزشکاران، در کشورهای دیگر پناهنده می‌شوند؟ چون ما ورزش را در فضایی بذرپاشی کرده‌ایم که آن فضا جدا از ریشه‌های عمیق دینی است.

وی ادامه داد: اگر در زیرزمین مساجد باشگاه ایجاد می‌کردیم و جوان مسجدی در آنجا رشد می‌کرد و قهرمان می‌شد هرگز حاضر نمی‌شد عزت ملی و غیرت ملی خود را به حراج بگذارد تا به خاطر مادیات به کشور دیگر پناهنده شود.

نادیده گرفتن ظرفیت ۷۵ هزار مرکز فرهنگی خدادادی 

استاد حوزه علمیه قم راه رسیدن به قله های اقتدار را استفاده از ظرفیت ها بالفعل برشمرد و ادامه داد: یکی از مهم‌ترین داشته‌های ما ۷۵ هزار مرکز فرهنگی خدادادی است که در همه نقاط شهر و روستاها پراکنده است و ما آن را به خوبی مشاهده می کنیم.

وی با اشاره به اینکه مساجد نباید صرفاً محلی برای اقامه نماز جماعت باشد، تصریح کرد: فعالیت های فرهنگی را از مساجد خارج کرده ایم و مساجد فقط به نمازخانه ای برای سالمندان تبدیل شده است.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: متأسفانه عوامل جذابیت فرهنگی را از مسجد جدا کرده‌ایم و به جای دیگر برده‌ایم، باید کاری کنیم که مساجد با محافل قرآنی زیبا و جذاب شود.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با اشاره به آیه «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِيدٌ» گفت: حرف اول و آخر من این است که خانه‌های فرهنگی الهی و خدادادی را اگر زنده نکنیم دچار یک خسارت زیانباری خواهیم شد، نعمت بزرگی که خداوند متعال به ما داده است، همین خانه‌های فرهنگی خدادادی به نام مساجد است.

وی ادامه داد: اگر این پایگاه‌های فرهنگی را احیا کردیم روز به روز بزرگ‌تر و عزت‌مندتر می‌شویم و اگر آنها را احیا نکردیم روز به روز گرفتارتر می‌شویم.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه مساجد را رها کرده و فرهنگسراها افتتاح می شود، خاطرنشان کرد: هزاران تالار به نام مسجد در کشور داریم، من به جای مسؤولان فرهنگی باشم، می‌گویم مطلقاً دیگر تالاری ساخته نشود.

مسجدی که متولیان آن توانایی خرید ۱۰ جلد قرآن ندارند، نمی‌تواند کارکرد فرهنگی خود را ایفا کند

وی با بیان اینکه جلوگیری از یاد خدا در مسجد دو نوع است، اظهار داشت: اولین نوع آن که ابتدا به ذهن می‌رسد ممانعت فیزیکی است، یک مدل دیگر هم این است که آنقدر جذابیت بیرون از مسجد درست کنیم که اصلاً کسی به فکر مسجد نیفتد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در ادامه گفت: مسجدی که متولیان آن توانایی خرید ۱۰ جلد قرآن را ندارند و نمی‌توانند رحل بخرند، بعد در همان شهر تالاری با چند میلیارد هزینه افتتاح می‌شود، معلوم است این مسجد نمی‌تواند کارکرد فرهنگی خود را ایفا کند.

حافظ و مفسر قرآن کریم با اشاره به فیلم عنکبوت مقدس ابراز کرد: شاید این دیدگاه من قدری افراطی باشد، اما من فکر می‌کنم تمام بودجه وزارت فرهنگ به مساجد بیاید بهتر است، هنرمند می‌خواهد فیلم بسازد، به او بگوییم در فضای مسجد قرار بگیرد و فیلمی بسازد که الهام گرفته از آن فضا باشد.

وی در ادامه بیان داشت: چرا فیلم هایی شبیه عنکبوت مقدس ساخته می‌شود؟ چون هنر ما از مسجد جدا شده است و هنری که از مسجد جدا می‌شود از جاهایی سر در می‌آورد که برای مادیات پا روی همه مقدسات می‌گذارد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در پایان از محرومیت علاقمندان قرآنی گلایه کرد و ادامه داد: ما برای همه فعالیت‌های فرهنگی از بودجه‌های دولتی هزینه می‌کنیم، اما به مسجد که می‌رسد می‌گوییم این بخش باید به صورت مردمی اداره شود، چرا چنین دیدگاهی در مورد سینما پیاده نمی‌شود؟‌ نتیجه این نگاه آن می‌شود که عالی‌ترین، فاخرترین و زیباترین مرکز فرهنگی خدادادی بسته می‌شود.

حمیدرضا شاکر

ارسال نظرات