۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۷
کد خبر: ۷۱۲۲۰۸

با تورم شدید فعلی و چنین بودجه‌ای نباید انتظار معجزه داشت

با تورم شدید فعلی و چنین بودجه‌ای نباید انتظار معجزه داشت
با این که ساختمان‌هایی که تک تک ما اسم خانه را رویش گذاشته‌ایم و در آن احساس امنیت می‌کنیم، سازه‌های چندان امن و پایداری نیستند، اما حساسیت همه ما نسبت به پایداری و استحکام مدارس از خانه‌هایمان بیشتر است.
به گزارش حبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، در واقع پای جان بچه‌ها در میان است که این حساسیت ایجاد شده‌است. تا سال پیش گفته می‌شد ۳۰درصد مدارس کشور ناامن هستند و بیم خطر در آن‌ها می‌رود؛ آماری که خیلی‌ها را می‌ترساند. اکنون، اما سخنگوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور در گفتگو با جام‌جم این عدد را به روز کرده و می‌گوید رقم ۳۰درصدی به ۱۹.۲درصد کاهش یافته‌است، با این توضیح که فقط ۶.۵درصد این مدارس حتما باید تخریب شوند. درباره اعتبارات مورد نیاز و موانع و امیدواری‌های پیش رو با میثم حاجی‌پور گفتگو کرده‌ایم.

سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید دست‌کم وضعیت ۵۰۰ مدرسه در پایتخت ناپایدار بوده و به تخریب نیاز دارند. آیا این عدد را تایید می‌کنید؟

در مورد سازه‌های مدارس باید مهندسان، ناظران و سرناظران ادارات کل نوسازی مدارس یا افرادی که صلاحیت‌شان توسط سازمان نظام‌مهندسی تایید شده، نظر بدهند.

این یعنی که آتش‌نشانی حق اظهارنظر ندارد؟
بگذارید فارغ از این موضوع چند آمار کلی در مورد مدارس کشور ارائه کنم. اواسط دهه ۸۰ خورشیدی براساس بررسی‌های انجام شده، ۷۰درصد مدارس کشور فرسوده بودند، درحالی که فقط ۳۰درصد آن‌ها استحکام لازم را داشتند. در آن زمان مجلس شورای اسلامی حدود چهارمیلیارد دلار برای بازسازی مدارس فرسوده تصویب کرد و در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفت.

این مبلغ باعث شد بعد از حدود ۱۰سال یعنی سال ۹۵ که وضعیت مدارس کشور دوباره پایش شد، این نتیجه به دست آمد که عدد دهه ۸۰ برعکس شده و تنها ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند، طوری که ۷۰درصد آن‌ها ایمن شده‌اند.

اما سال‌هاست دیگر خبری از چنین تخصیص‌های میلیارد دلاری نیست.

بله، تا اواخرسال ۹۶ میزان تخصیص اعتبارات مربوط به نوسازی مدارس به ۵۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسید، اما به تدریج و سال به سال به واسطه چانه‌زنی‌های فراوانی که انجام شد، اعتبارات افزایش یافت. به این ترتیب بودجه نوسازی که سال ۹۶ بیشتر از ۴۶۰ میلیارد تومان نبود، سال ۱۴۰۱ در پیوست یک قانون، بودجه به حدود ۶۲۰۰ میلیارد تومان رسید. این البته جدا از ردیف‌های اعتباری متفرقه و کمک خیرین مدرسه‌ساز است که همواره پای کار مدرسه‌سازی هستند.

مسلما با تورم شدید فعلی و گرانی کالا‌ها و خدمات، نباید با چنین بودجه‌ای، انتظار معجزه داشت.

ما این را هم قبول داریم و تاکید می‌کنیم گرچه وضعیت اعتبارات بهتر شده، اما افزایش قیمت مصالح و تجهیزات در سال‌های اخیر بار دیگر روند نوسازی و بازسازی مدارس را با مشکل مواجه کرده‌است.
 

چندسالی است که گفته می‌شود ۳۰درصد مدارس کشور فرسوده هستند. آیا با توجه به افزایش اعتبارات در سال‌های اخیر، این رقم تغییری کرده‌است؟

بله. در پایشی که طی سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ انجام شد، این آمار به دست آمد که عدد ۳۰درصدی فرسودگی به ۱۰.۸درصد کاهش یافته، به طوری که اکنون ۱۹.۲درصد مدارس کشور فرسوده و نیازمند تخریب، بازسازی یا مقاوم‌سازی هستند. نکته مهم این که از این میزان مدرسه فقط ۶.۵درصد آن‌ها باید تخریب و بازسازی شوند. به عبارت دیگر ۸۰درصد مدارس مستحکم هستند و مشکل خاصی به لحاظ ایمنی و پایداری ندارند.

وقتی می‌گوییم مدرسه‌ای ناپایدار و ناایمن است، دقیقا به چه معنی است؟ آیا می‌شود گفت مثل ساختمان متروپل احتمال فروریختن ناگهانی‌شان وجود دارد؟

ساختمان مدارس در مقایسه با دیگر ساختمان‌ها با استاندارد‌های بسیار متفاوت‌تری ساخته می‌شوند، چه مدارس قدیمی و چه تازه‌سازها. در واقع دستورالعمل‌های ویژه‌ای در ساخت مدارس رعایت می‌شود که باعث شده در حوادث غیرمترقبه همچون زلزله هریس و ورزقان یا زلزله کرمانشاه و هرمزگان، مدارس، پایدارترین سازه‌ها باشند و مردم حادثه‌دیده و تیم‌های امدادی در مدارس مستقر شوند. بنابر این وقتی می‌گوییم ۱۹.۲درصد مدارس نیازمند تخریب، نوسازی و مقاوم‌سازی هستند، اصلا به این معنی نیست که مثل ساختمان متروپل، احتمال ریزش ناگهانی دارند. با اطمینان می‌گوییم که مدارس کشور ایستایی و مقاومت زیادی دارند و مردم به هیچ وجه نباید نگران باشند. در همین شهر تهران حتی مدارس نیازمند تخریب از بسیاری از ساختمان‌ها امن‌تر و مقاوم‌تر هستند.

به نظر شما با وضعیت تزریق اعتبارات دولتی به مدرسه‌سازی، پرونده مدارس فرسوده کشور چه زمانی بسته می‌شود؟

برای مقاوم‌سازی همه مدارس ناایمن کشور با قیمت‌های فعلی و همین امروز باید ۱۲۰هزارمیلیارد تومان اعتبار تخصیص داده‌شود. پس مشخص است که این رقم با اعتبارات سالانه فعلی فاصله زیادی دارد و فقط کفاف ساخت حدود ۱۵هزار کلاس درس جدید در سال را می‌دهد.

به این ترتیب برای بازسازی مدارس نمی‌توانیم کار چندان خاصی انجام دهیم، هرچند با همکاری خیران حقیقی و حقوقی مشغول برداشتن گام‌های موثر از جمله ساخت مدارس خوب در مناطق محروم، کوهستانی، روستایی و مرزی و عشایری هستیم و ساخت مجتمع‌های آموزشی نیز در دستور کار قرار دارد.

هدف، ساخت مدارس با عمر بالای ۷۰سال
ما به هیچ عنوان سیاست تخریب را دنبال نمی‌کنیم، بلکه دنبال ساخت سازه‌های ایمن و پایدار و مطابق با استاندارد‌های روز هستیم. مدارسی که در سال‌های اخیر ساخته می‌شوند، بالای ۷۰سال عمر می‌کنند و به این زودی‌ها فرسوده نمی‌شوند.

 منبع: روزنامه جام جم 
ارسال نظرات