۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۷۱۲۳۱۹

تحریم‌ها علیه بخش نفت‌وگاز روسیه تأثیر مورد نظر را نداشته است

تحریم‌ها علیه بخش نفت‌وگاز روسیه تأثیر مورد نظر را نداشته است
در آمریکا به این واقعیت اعتراف کرده‌اند که تحریم‌ها علیه بخش نفت‌وگاز روسیه تأثیر مورد نظر را نداشته و نه‌تنها منجر به توقف جنگ در اوکراین نشده است، بلکه درآمد نفتی روسیه افزایش نیز پیدا کرده است و مسکو در رویارویی اقتصادی با غرب به پیروزی رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "ادوال آدیمو" معاون وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، شب گذشته در جریان جلسه استماعی در مجلس سنای کنگره آمریکا اعتراف کرد که روسیه، به‌رغم تحریم‌ها، درآمدهای نفتی خود را افزایش داده است و در این راستا، واشنگتن قصد دارد اقدامی را برای کاهش این شاخص انجام دهد.

وی توضیح داد: «گزینه‌های مختلفی برای کاهش درآمد نفتی روسیه وجود دارد، اقداماتی مانند اعمال سقف قیمت وجود دارد. برای دستیابی به این هدف، دولت آمریکا همراه با شرکای خود، میزان اثربخشی و اجرای حداکثر قیمت‌ها برای خرید نفت از روسیه را محاسبه خواهند کرد.»

به‌گفته این مقام آمریکایی، جزئیات این اقدامات پشت درهای بسته مورد بحث قرار خواهد گرفت.

در اوایل ماه ژوئن، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، برنامه‌هایی را برای مجبور کردن روسیه به فروش نفت خود زیر قیمت بازار جهانی برای محدود کردن درآمد مسکو اعلام کرد، بدین ترتیب، وی به‌صراحت اعلام کرد که غرب می‌خواهد از افزایش قیمت انرژی ناشی از تحریم‌ها علیه بخش نفت و گاز روسیه جلوگیری کند.

پس از آن جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، انجام گفتگوهایی بین دولت ایالات متحده و شرکای اروپایی آن در خصوص محدود کردن قیمت خرید نفت روسیه را تأیید کرد.

در همان زمان، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد که روسیه در حال افزایش فروش نفت خود در بازارهای جایگزین اروپایی است. وی تأکید کرد که با در نظر گرفتن سطح قیمت نفت که در نتیجه سیاست غرب ایجاد شده است، روسیه حتی ضرری در بودجه ندارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز با اشاره به تلاش غرب در محدودسازی صادرات نفت و گاز روسیه، یادآور شد که این اقدامات کشورهای غربی منجر به تورم جهانی و افزایش فقر شده است.

کارشناسان آمریکایی نیز گفته‌اند که مقامات ایالات متحده در ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد روسیه اشتباه کردند و آنها که معتقد بودند "ولادیمیر پوتین درباره ثبات اقتصاد روسیه بلوف می‌زند"، دچار اشتباه شدند. این تحلیلگران ادامه دادند: «اکنون روبل در حال تبدیل شدن به معتبرترین ارز در جهان است و مسکو در جنگ اقتصادی پیروز می‌شود، ضمن اینکه تحریم‌ها باعث افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی در سراسر جهان شده است.»

ارسال نظرات