۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۷۱۲۴۶۷
رییس جمهور در جمع نخبگان اصفهان مطرح کرد؛

مشکل آب قابل حل است/ همه کارهای اقتصادی نباید بر عهده دولت باشد

مشکل آب قابل حل است/ همه کارهای اقتصادی نباید بر عهده دولت باشد
آیت الله رئیسی با تأکید بر قابل حل مشکل بودن آب استان اصفهان، گفت: دولت قرار نیست متصدی همه مسائل اقتصادی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور عصر پنجشنبه در جمع نخبگان اصفهان، با بیان اینکه در روند امور زندگی نیازمند توجه و رضایت خداوند متعال هستیم، گفت: استان اصفهان ۲۳ هزار شهید دارد و هیچ کوی و برزنی در کشور نیست که نشان از شهدا نداشته باشد و بجاست که اصفهان شهر شهید و شهادت و ولایتمداری معرفی شده است و عطر شهید و شهادت در همه جای اصفهان وجود دارد.

رییس جمهور در ادامه اظهار کرد: حفظ انقلاب و ارزش‌های اسلامی پیام شهیدان و خواسته آنها از ما است. برای ارتقا اخلاق، معنویت، عدالت و عقلانیت بعنوان سنگ‌های زیربنای جامعه اسلامی همه موظف به صیانت از ارزش‌های الهی هستیم و با وجود همه تلاشی که در چهل ساله ابتدای انقلاب اسلامی شده است باید بدانیم که راه بسیار داریم.

نیازمند مشارکت مردم در مسیر انقلاب اسلامی هستیم

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم گام‌های خود در ادامه مسیر انقلاب اسلامی را با قدرت برداریم، باید تلاش کنیم راهبردها و دیدگاه رهبری در خصوص گام دوم انقلاب اسلامی را محقق کنیم و این مهم نیازمند مشارکت همگانی است. حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی در گام دوم انقلاب اسلامی بسیار مهم و حائز اهمیت است، در این مسیر نیازمند همت همگانی هستیم.

آیت الله رئیسی انقلاب اسلامی را میراث گرانقدر امام خمینی برای کشور دانست و اظهار کرد: مردم نشان داده‌اند برای دفاع از میراث گرانقدر انقلاب اسلامی با همه وجود حاضر به دفاع و پاسداری هستند. برای مردمی که روزهای سخت جنگ تحمیلی و مشکلات آن دوران را سپری کردند مسائل و مشکلاتی که امروزه وجود دارد نیز قابل حل و برطرف شدن است. مسیر برای بزرگان ما نیز بسیار دشوار و ناهموار بوده است و شهید سلیمانی از جمله اشخاصی است که این مسیرهای دشوار را سپری کرده و به موفقیت رسیده است.

رییس جمهور با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ ما می‌توانیم در کشور تصریح کرد: می‌توانیم به لطف خدا و با کمک مردم بر همه مشکلات پیروز بشویم. مسأله آب اصفهان موضوع مهمی است، امروز ابتدا وارد منطقه تالاب گاوخونی شده و به روستاها و اجتماعات مردم این مناطق رفتیم و نکاتی که مردم مطرح می‌کردند بسیار مهم و قابل توجه بود.

عدالت و قانون گره گشای مشکل آب اصفهان است

وی در ادامه عنوان کرد: مردم شرق اصفهان در دیداری که از ان منطقه داشتم گزارشاتی از حقوق خود در خصوص آب و حق آبه خود و اسناد و مدارک آن ارائه دادند و این آب حق طبیعی آنها است. امروز ولی با مشکل کمبود آب در کشور مواجه هستیم ولی باید با عدالت با مردم رفتار کرد، با در نظر گرفتن قانون و عدالت و همه اسناد موجود و راهکارهای ممکن برای حل مشکل آب اصفهان عدالت را اجرا کنیم.

آیت الله رئیسی به برداشت‌های غیرمجاز از آب زاینده رود در مسیر رسیدن به اصفهان اشاره کرد و گفت: باید راهکار و راهبردی برای حل این مشکلات ارائه بشود و وزارت نیرو در حال تدوین طرحی جامع برای حل این مشکلات است، هر طرحی و هر راهی که برای رفع مشکل آب استان اصفهان امکان اجرایی شدن را داشته باشد حتما در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

توصیه شده بود در زمان جاری بودن زاینده رود به اصفهان بیایم

وی خاطرنشان کرد: به من توصیه شده بود که زمانی در اصفهان حاضر باشم که آب در زاینده رود جاری است اما معتقد هستم باید در زمانی به اصفهان بیایم که واقعیات مشخص باشد و بتوانند به درستی مسائل را برای ما مطرح کنند، بهترین حامی طرح‌های حل مشکلات آب اصفهان که دغدغه ما و در دستور کار دولت است خواهند بود.

رییس جمهور با اعلام آمادگی دولت در خصوص استفاده از دیدگاه‌ها و طرح‌های دانشگاهی برای حل مشکل آب اصفهان، تصریح کرد: مسأله فرهنگ و تمدن مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، توسعه یافتگی مهم است اما نباید مسائل تمدنی و فرهنگی استان اصفهان را تحت تأثیر قرار بدهد، از استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر و سازمان تبلیغات اسلامی می‌خواهم حتما از مجموعه‌های فرهنگی و نهادهای مردمی پشتیبانی بشود و همه مردم باید در این عرصه از یاری این نهادها برخوردار باشند.

آیت الله رئیسی در ادامه افزود: در عرصه اقتصاد قرار نیست همه کارها را دولت انجام بدهد، بخش خصوصی باید نه فقط در اقتصاد بلکه در فرهنگ هم فعال بشود و معتقد هستیم دولت نباید به عنوان متصدی در عرصه اقتصاد فعالیت کند، اگر تسهیلاتی هست باید در اختیار فعالان اقتصادی و فرهنگی قرار و بگیرد و دولت باید نقش حمایتی و نظارتی خود را داشته باشد.

بیش از 5 میلیون نفر تحت پوشش بیمه سلامت رایگان قرار گرفتند

وی به حمایت از درمان ناباروری در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: بیش از ۵ میلیون از کسانی که امکان پرداخت حق بیمه نداشتند به صورت رایگان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند و بیمه ناباروری در سطح کشور فعال شده است و خداوند را برای این توفیقات شاکر هستیم.

رییس جمهور با اشاره به اهمیت مدیریت فضای مجازی، اظهار کرد: مدیریت فضای مجازی به معنای محدودیت برای این فضا و کسب ‌و کارهای مجازی نیست، بلکه قاچاق و فروش مواد مخدر و مفاسد موجود در فضای مجازی باید مورد مبارزه قرار بگیرد و لازم است با فساد فضای مجازی تقابل جدی صورت بگیرد، در وزارت ارتباطات حل مشکلات این فضا در دستور کار قرار گرفت، امروز فضای مجازی بشدت وارد زندگی مردم شده و فراگیری آن در سطح جهان است و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه استفاده از نیروی جوان و انقلابی در همه بخش‌ها توصیه جدی من به مسؤولان است، اظهار کرد: باید از نیروهای تحول‌گرا برای حل مشکلات مردم در زمینه رجوع به ادارات از این نیروهای جوان انقلابی تحول‌گرا استفاده بشود و شرط تحول در نظام کشور میدان دادن به جوانان انقلابی است‌.

رییس جمهور با اشاره به نارضایتی روستاییان از فضای اقتصادی روستاها و مهاجرت روستاییان به شهر، خاطرنشان کرد: همه کسب و کارها باید قابل پیش بینی باشد. از قدیم نسبت به همه کسب و کارها قانون مالیات وجود داشته است، در اجرای قانون مالیات باید این موضوع در نظر گرفته شود که ممکن است حساب تجاری و حساب شخصی افراد جدا نباشد، به همه سازمان‌ها اعلام می‌کنم حتما به اصناف اعتماد کنید و نظر آنها را بپذیرید مگر اینکه خلاف آن ثابت بشود، اساس ما باید بر اعتماد به کاسبان و اصناف باشد.

در مالیات به اظهارات کاسبان و اصناف باید اعتماد کرد

وی استفاده از حسابرسی الکترونیک را اقدامی خوب برای شفافیت مسائل مالیاتی عنوان کرد و افزود: کسانی که می‌خواهند از پرداخت مالیات فرار کنند و بیشترین درآمد را داشته و کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند باید دنبال بشوند. ولی به همه اصناف و بازاریان باید اعتماد کرد و لازم است در اقصی نقاط کشور اعتماد نسبت به اصناف وجود داشته باشد. لازم است برای جداسازی حساب شخصی و تجاری زمانی تعیین کنیم و این اقدام صورت خواهد گرفت و همراهی اصناف را هم بدنبال خواهد داشت.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه از مشکلات و مسائل اجتماعی برخی مناطق اصفهان و حواشی شهر متأثر شدم، اظهار کرد: این مشکلات زیبنده اصفهان و کشور نیست و همه باید همت همگانی برای حل این مشکلات داشته باشیم، فقر و فساد و تبعیض زیبنده نظام و هیچ شهری از کشور نیست و همه می‌توانند بدون فقر زندگی کنند، اگر در کنار تدابیر موجود آب، مدیریت قوی آب صورت بگیرد می‌تواند مشکلات حوزه آب را به خوبی برطرف کند.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه استان‌ها نباید منتظر این باشند که نسخه‌ای از پایتخت برای آنها فراهم بشود، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم دستورالعمل و روشی برای افزودن اختیارات استاندار اصفهان در نظر بگیریم. موافق تولید ۵ هزار مگاوات برق در استان اصفهان هستیم و از این موضوع حمایت بسیار زیادی خواهیم داشت، اساسا از تولید حمایت خواهیم کرد و این موضوع بسیار مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است. باید سازمان‌ها و نهادهای دولتی به نحوی اقدام کنند که به تولید کننده فشار وارد نشود.

وی خواستار استمرار ارتباط میان مردم و دولت و نهادهایی نظیر استانداری شد و اظهار کرد: دیدارها و جلسات بسیار خوبی استاندار فعال و انقلابی اصفهان دارد که باید ادامه پیدا کند و مردم باید همواره با استاندار به عنوان نماینده دولت در ارتباط باشند./۱۳۰۴/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات