۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۶
کد خبر: ۷۱۲۵۲۸

مشکلات معاون ترامپ در زمان ریاست جمهوری ترامپ

مشکلات معاون ترامپ در زمان ریاست جمهوری ترامپ
معاون رئیس‌جمهوری در برهه‌ای از حوادث روز شش ژانویه تنها ۳۰ متر با طرفداران دونالد ترامپ فاصله داشت. یکی از شعارهایی که هواداران دونالد ترامپ سر می‌دادند «مایک پنس را دار بزنید» بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  جماران، مایک پنس، معاون دونالد ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری اش این روزها همزمان با برگزاری جلسات کمیته تحقیق درباره حمله به ساختمان کنگره ایالات متحده در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. 

معاون رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در روز شش ژانویه سال ۲۰۲۱ از سوی دونالد ترامپ و هوادارانش برای عدم تائید پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری کنونی در انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ تحت فشار قرار داشت.  معاون رئیس‌جمهوری در جلسه کنگره آمریکا برای تائید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری نقش تشریفاتی دارد. 

 

مایک پنس نیز با تکیه بر همین استدلال تاکید کرده بود که بنا به قانون امکان دخالت در روند تائید پیروزی جو بایدن را ندارد. امری که خشم دونالد ترامپ را برانگیخت و باعث شد هواداران چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان یورش به ساختمان کنگره شعار «مایک پنس را دار بزنید» سر دهند. 

لیز چنی، عضو جمهوریخواه کمیته تحقیق درباره حوادث روز شش ژانویه سال ۲۰۲۱ اظهار داشت: «رئیس‌جمهوری ترامپ تلاشی تمام عیار برای فشار آوردن به مایک پنس در فضای عمومی و خصوصی را دنبال می‌کرد.»

او افزود: «مایک پنس به طور دائمی طی چهار سال وفاداری خود را به دونالد ترامپ نشان داده بود اما او می‌دانست که در برابر قانون اساسی ایالات متحده وظیفه سنگین‌تری دارد.»

در این گزارش اقدامات مایک پنس پیش از روز شش ژانویه سال ۲۰۲۱ و در جریان حوادث آن روز بررسی شده است. 

دونالد ترامپ پس از شکست تلاش‌هایش برای عدم تائید نتیجه انتخابات در برخی از ایالت‌ها از جمله جورجیا، پنسیلوانیا، ویسکانسین و نوادا به روز شش ژانویه یعنی روز نشست مشترک مجلس نمایندگان و مجلس سنا امید بسته بود. 

قضات دادگاه‌ها و مقامات ایالتی پیش از آن درخواست‌های او و وکلایش برای تغییر یا عدم تائید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را رد کرده بودند. 

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید به این نتیجه رسیده بود که تنها راه حفظ قدرت برای وی عدم تائید نتیجه انتخابات در جلسه مشترک کنگره در روز شش ژانویه است. شماری از وفاداران به دونالد ترامپ و وکلای وی در روزهای منتهی به روز شش ژانویه تلاش کردند تا مایک پنس را متقاعد کنند که براساس قانون اساسی او اختیار لازم برای عدم تائید نتیجه رای‌گیری را دارد. 

این در حالی است که بنا به قانون اساسی آمریکا نقش معاون رئیس‌جمهوری در جلسه مشترک کنگره جنبه تشریفاتی دارد. مایک پنس برای تصمیم‌گیری درباره نقشش در روز شش ژانویه با شماری از مشاوران حقوقی، سیاسی و تاریخی از جمله دن کویل، معاون جورج بوش پدر در دوران ریاست‌جمهوری وی مشورت کرد. 

از سوی دیگر شماری از مشاوران دونالد ترامپ تلاش کردند تا رئیس‌جمهوری را از اعمال فشار علنی و خصوصی بر مایک پنس بر حذر دارند. با این حال رئیس‌جمهوری آمریکا فشارهای خود بر مایک پنس برای عدم تائید نتیجه انتخابات را افزایش داد. دونالد ترامپ دو روز پیش از برگزاری جلسه مشترک کنگره در دیدار با مایک پنس تلاش کرد تا او را با خود همراه کند. 

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ساعاتی پس از این جلسه در گردهمایی هوادارانش در ایالت جورجیا گفت که سرنوشتش در دست مایک پنس است. او در ادامه ابراز امیدواری کرد که مایک پنس با او و هوادارانش همراه شود. 

یک روز قبل از جلسه مشترک کنگره در روز شش ژانویه دونالد ترامپ بار دیگر در دیدار با مایک پنس تلاش کرد تا او را به ایفای نقشی فراتر از آنچه در قانون اساسی آمریکا پیش‌بینی شده است ترغیب کند. در مقابل معاون دونالد ترامپ به رئیس‌جمهوری گفت که با استدلال‌های مطرح‌شده و مشورت‌های انجام شده متقاعد نشده است که اختیار لازم برای عدم تائید نتیجه انتخابات را دارد. 

مشاوران حقوقی مایک پنس به او گفته بودند که در صورت همراهی با دونالد ترامپ در نهایت در دادگاه محکوم خواهد شد. آنها همچنین نسبت به شکل‌گیری بحرانی سیاسی و حقوقی که قانون اساسی را زیر سوال خواهد برد هشدار داده بودند. 

رئیس دفتر مایک پنس در روز پنج ژانویه به رئیس تیم محافظان معاون رئیس‌جمهوری اطلاع داد که عدم همراهی مایک پنس با دونالد ترامپ علنی خواهد شد. امری که می‌توانست از سوی هواداران دونالد ترامپ تهدید جانی برای معاون رئیس‌جمهوری به دنبال داشته باشد. 

فشارهای دونالد ترامپ بر معاونش در طول شب شش ژانویه نیز ادامه یافت. رئیس‌جمهوری آمریکا حدود ساعت یک بامداد روز شش ژانویه در صفحه توئیترش خطاب به هواداران خود نوشت: «اگر مایک پنس به طرف ما بیاید ریاست‌جمهوری از آن ما خواهد بود.»

او در توئیت دیگری چند ساعت بعد نوشت: «کل کاری که مایک پنس باید انجام دهد این است که نتایج را به ایالت‌ها برگرداند و ما برنده خواهیم بود.»

دونالد ترامپ افزود: «این کار را انجام بده مایک! اکنون زمانی است که شجاعت زیادی می‌طلبد.»

مایک پنس صبح روز شش ژانویه را در اقامتگاه معاون رئیس‌جمهوری در واشنگتن سپری کرد. او حدود ساعت ۱۱ صبح برای آخرین بار پیش از آغاز نشست مشترک کنگره با دونالد ترامپ تلفنی گفتگو کرد. ایوانکا ترامپ و مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهوری هنگام این گفتگو در اتاق بیضی شکل کاخ سفید در کنار دونالد ترامپ بودند.

مشاور مایک پنس در شهادتش در برابر کمیته تحقیق حوادث شش ژانویه گفت که دونالد ترامپ در جریان این مکالمه معاونش را بابت اینکه به اندازه کافی از خود سرسختی نشان نمی‌دهد شماتت کرد.

مایک پنس پس از آن راهی ساختمان کنگره شد تا در جلسه مشترک کنگره که برای تائید پیروزی جو بایدن تشکیل می‌شد شرکت کند. او در نامه‌ای به نزدیکانش در کنگره استدلال‌های خود مبنی بر اینکه امکان همراهی با دونالد ترامپ را ندارد تشریح کرد. او در این نامه نوشت که سوگندی که در دفاع و از محافظت از قانون اساسی آمریکا یاد کرده است مانع از این می‌شود که به طور یکجانبه تصمیم بگیرد که آرای الکترال کدام ایالت‌ها نباید شمارش شود. 

او ساعت یک بعدازظهر روز شش ژانویه آغاز جلسه مشترک کنگره را اعلام کرد. این در حالی است که درگیری هواداران دونالد ترامپ در بیرون از ساختمان کنگره با پلیس آغاز شده بود. دونالد ترامپ نیز سخنرانی خود در جمع هوادارانش را به پایان برده بود. او در این سخنرانی از آنها خواست تا سرسختانه برای دستیابی به پیروزی مبارزه کنند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین در این سخنرانی به دفعات از مایک پنس انتقاد کرد. درگیری بین هواداران دونالد ترامپ و پلیس در برابر ساختمان کنگره لحظه به لحظه شدیدتر می‌شد و در نهایت پلیس ساعت ۱۳:۴۹ از وقوع شورش و خارج شدن اوضاع از کنترل خبر داد. ساعت ۱۴:۱۲ جلسه مجلس سنا با حضور مایک پنس به دلیل یورش هواداران دونالد ترامپ نیمه تمام ماند. 

برخی گزارش‌ها حاکی است که معاون رئیس‌جمهوری در برهه‌ای از حوادث روز شش ژانویه تنها ۳۰ متر با طرفداران دونالد ترامپ فاصله داشت. یکی از شعارهایی که هواداران دونالد ترامپ سر می‌دادند «مایک پنس را دار بزنید» بود.

 

انتقال پنس به مخفیگاه

مایک پنس ساعات پس از خروجش از جلسه مجلس سنا را به همراه کارکنان دفتر و خانواده‌اش در مخفیگاه به سر برد. محافظان معاون رئیس‌جمهوری ابتدا او را به دفترش در ساختمان کنگره و سپس به انباری در زیرزمین ساختمان منتقل کردند. معاون رئیس‌جمهوری دو بار در برابر درخواست محافظانش برای خروج از ساختمان این درخواست را رد کرد. 

به گزارش یورونیوز، در سوی دیگری از شهر واشنگتن دونالد ترامپ در کاخ سفید از تلویزیون شاهد رویدادهای کنگره بود. اولین واکنش وی به این حوادث انتقاد از معاونش بود. دونالد ترامپ ساعت ۱۴:۲۴ در صفحه توئیترش نوشت: «مایک پنس شجاعت لازم برای محافظت از کشور و قانون اساسی را نداشت.»

هواداران دونالد ترامپ که وارد ساختمان کنگره شده بودند توئیت او را بر روی تلفن‌های همراه خود خواندند و برخی از آنها شعار «مایک پنس را دار بزنید» سر دادند. 

به گفته لیز چنی، عضو جمهوریخواه کمیته تحقیق درباره حوادث شش ژانویه واکنش دونالد ترامپ در واکنش به این شعار چنین بود: «شاید هوادارانمان ایده خوبی دارند. مایک پنس حقش همین است.» 

 

سخنرانی کوتاه پنس در کنگره و اعلام رسمی شکست ترامپ و خودش

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا ساعت ۲۰ یعنی تقریبا هشت ساعت پس از نیمه تمام ماندن جلسه مجلس سنا از سرگیری این جلسه را اعلام کرد. ماموران پلیس در این مدت موفق به تامین امنیت ساختمان کنگره و پاکسازی آن از هواداران دونالد ترامپ شده بودند. 

مایک پنس در آغاز جلسه گفت: «امروز روز سیاهی در تاریخ ایالات متحده بود.» او خواهان از سرگیری کار تائید نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری شد. در نهایت مایک پنس ساعت ۳:۴۰ بامداد روز هفت ژانویه در جلسه مشترک کنگره تائید نهایی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری را که از شکست دونالد ترامپ و خودش به عنوان نامزد معاون رئیس‌جمهوری حکایت داشت اعلام کرد.

ارسال نظرات