۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۷۱۳۰۲۸

تنش در روابط مسکو و واشنگتن با دستگیری دو سرباز آمریکایی توسط نیروهای روسیه

تنش در روابط مسکو و واشنگتن با دستگیری دو سرباز آمریکایی توسط نیروهای روسیه
پس از اعلام دستگیری دو سرباز آمریکایی توسط نیروهای روسیه در خاک اوکراین و احتمال محکومیت آنها به اعدام، تنش در روابط مسکو و واشنگتن، وارد مرحله تازه‌ای شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روزنامه تایم، یک روز پس از اینکه کرملین اعلام کرد دو سرباز آمریکایی دستگیر شده در اوکراین را اعدام می‌کند، دولت «جو بایدن» ضمن ابراز خشم از روسیه خواست به قوانین بین‌المللی پایبند باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که مقام های این کشور درحال مذاکره با روسیه بر سر آزادی «الکساندر دروکه» ۳۹ ساله و «اندی هاین» ۲۹ ساله، دو اسیری هستند که داوطلبانه برای جنگ با نیروهای دولت اوکراین شرکت کرده‌بودند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد دروکه و هاین به هنگام جنگ در شرق اوکراین توسط نیروهای طرفدار روسیه بازداشت شده اند و پرونده آنها به نگرانی‌ها در مورد وضعیت هزاران سرباز خارجی حاضر در این کشور جنگ‌زده دامن زده‌است. ناظران حقوق بشر می‌گویند که سربازان خارجی تحت فرماندهی ارتش اوکراین حق برخورداری از وضعیت اسرای جنگی را دارند و براساس کنوانسیون ژنو نباید تحت پیگرد قانونی قرارگیرند.

اما روسیه، تمامی سربازان خارجی حاضر در نبرد برای اوکراین را مزدور خوانده و آنها را مشمول حمایت‌های بین‌المللی نمی‌داند. در اوایل ماه جاری میلادی، دو بریتانیایی و یک تبعه مراکش هم به اسارت نیروهای روسیه درآمدند و در یک دادگاه به اتهام جنایات جنگی محکوم به اعدام شدند.

«ریچل دنبر» معاون بخش اروپا و آسیای مرکزی دیده‌بان حقوق بشر در این خصوص گفت که اگر در مورد وضعیت اسرای جنگی در اوکراین شکی وجود داشته باشد، براساس کنوانسیون ژنو، آنها حق این را دارند که در یک دادگاه صالح محاکمه شوند. وی افزود: آنها اسیر جنگی هستند و دارای تمام حقوق یک اسیر جنگی می باشند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. فرآیند اثبات خلاف این امر هم باید از طریق یک دادرسی عادلانه باشد. انکار یک شخص، نقض فاحش کنوانسیون ژنو است.

از سوی دیگر، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین، در مصاحبه ای با شبکه خبری "ان.بی.سی. نیوز" اذعان کرد که تحقیقات در مورد دروکه و هاین همچنان در جریان است. وی این دو اسیر جنگی آمریکایی را سربازان "خوش اقبال" خطاب کرد و گفت: دروکه و هاین در گلوله‌باران و شلیک به نیروهای روسی شرکت داشتند و بنابراین باید مسئول جنایاتی که مرتکب شده‌اند، شناخته شوند.

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این دو سرباز آمریکایی اعدام شوند یا خیر، پاسخ داد که نمی‌تواند چیزی را تضمین کند و نتیجه کار به تحقیقات بستگی دارد.

همزمان «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت: این وحشتناک است که یک مقام دولتی در روسیه برای دو شهروند آمریکایی که در اوکراین بودند، مجازات اعدام را پیشنهاد کند. وی اضافه کرد که دولت آمریکا هنوز در حال جمع آوری اطلاعات است.

در این میان، مقام های اروپایی، روسیه را به تلاش برای انحراف اذهان از آنچه که جنایات جنگی در اوکراین دانسته، متهم کرده اند. آنها بر این باورند که مسکو احتمالا در تلاش برای ایجاد زمینه تبادل زندانیانی است که در جریان جنگ اوکراین بازداشت و محکوم شده‌اند.

«مریک گارلند» دادستان کل آمریکا نیز روز گذشته در پی یک سفر از پیش اعلام‌نشده به کی‌یف پس از دیدار با  دادستان ارشد اوکراین تیم واکنش جنایت های جنگی را معرفی کرد. وی در این سفر تصریح کرد که هیچ مامنی برای جنایتکاران جنگی وجود ندارد و تصمیم ما همراه با وزارت دادگستری آمریکا و همکاری متحدان خود در تلاش برای هر فرد حاضر در جنایت های جنگی، شکنجه و سایر تخلفات شدید قاطع خواهد بود.

ارسال نظرات