۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۷۱۳۰۲۹

اظهارات مشاور سیاست خارجی دولت آلمان مبنی بر اهمیت رابطه با روسیه

اظهارات مشاور سیاست خارجی دولت آلمان مبنی بر اهمیت رابطه با روسیه
تهران- ایرنا- در پی اظهارات ینس پلوتنر مشاور سیاست خارجی دولت آلمان مبنی بر اهمیت رابطه با روسیه، بسیاری از مقام های حاضر در ائتلاف حاکم آلمان خشمگین شده و این سخنان را نگران‌کننده دانستند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز چهارشنبه ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه فایننشال تایمز، «ینس پلوتنر» مشاور سیاست خارجی دولت آلمان در اظهاراتی روابط با مسکو را به اندازه ارسال تسلیحات به کی‌یف بزرگ ارزیابی کرده‌ است.

«ینس پلوتنر» در این اظهارات، به اتهام‌های مطرح شده از سوی بسیاری از رسانه‌ها و مخالفان دولت آلمان پرداخته است؛ اتهاماتی مبنی بر اینکه مقام های این کشور در حمایت از اوکراین تردید داشته و روند سرعت آن برای ارسال تسلیحات به اوکراین در مقایسه با کمک‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه بسیار کند بوده‌است.

این مشاور سیاست خارجی دولت آلمان در یک مناظره در شورای روابط خارجی آلمان (DGAP) گفت که بحث بر سر کمک به اوکراین ناشی از تب و تابی است که باعث می‌شود مسائل بزرگ دیگر نادیده گرفته‌شود.

وی افزود: شما می‌توانید صفحات روزنامه‌ها را با بحث بر سر ارسال ۲۰ "ماردر" (نوعی خودروی جنگی پیاده نظام که کی‌یف از آلمان درخواست کرده‌است)، پرکنید اما در مورد اینکه روابط ما با روسیه در آینده چگونه باید باشد، چیزی پیدا نمی کنید. و حال آنکه این موضوع به همان اندازه هیجان‌انگیز و مرتبط است.

فایننشال تایمز در ادامه نوشت: اظهارات پولتنر درخصوص اهمیت رابطه با روسیه باعث خشم «ماری اگنس استراک زیمرمن» نماینده برجسته حزب لیبرال دموکرات شده که یکی از سه حزب حاضر در ائتلاف شولتز است.

استراک زیمرمن رئیس کمیته دفاعی پارلمان آلمان (بوندستاگ)، اظهارات پلوتنر را مبتنی بر روش تفکر چند دهه اخیر دانست که آلمان را دچار وضعیت کنونی کرده‌است.

وی افزود: اکنون زمان آن نیست که با محبت در مورد روسیه بیندیشیم، بلکه زمان کمک به اوکراین است.

اظهارات پلوتنر سبب شده تا دیدگاه شولتز و حلقه اطرافش به جنگ اوکراین بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.   

به ادعای این روزنامه انگلیسی، یکی از دلایل اصلی انتقاد های شدید رسانه ها و مخالفان از شولتز، حفظ تماس تلفنی وی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه با وجود حمله تمام عیار آن به اوکراین و ویرانی‌های بجا مانده گسترده است.

گفته می‌شود در مناظره‌ای که در شورای روابط خارجی آلمان صورت گرفت، پلوتنر اصرار داشت که آلمان حمایت‌های گسترده‌ای از اوکراین در بخش‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی ارائه کرده‌است.  

پلوتنر درمورد عضویت احتمالی اوکراین در اتحادیه اروپا نیز صحبت کرد و خطاب به مقام های این کشور گفت: تنها به این دلیل که هدف حمله قرار گرفته‌اید، قانون حاکم شما بهبود پیدا نمی کند. مشکلاتی که اوکراینی‌ها از آن رنج می‌برند ساختاری است و باید نخست با آنها مقابله کنید.

«نوح بارکین» کارشناس اندیشکده مارشال آلمان اظهارات پلوتنر را برای مردم اوکراین، شرکای آلمان در شرق اروپا و بسیاری از نزدیکترین متحدان آن در سراسر جهان از جمله آمریکا نگران‌کننده خواند و افزود: این اظهارات سوالاتی را در مورد اینکه آیا تیم شولتز در حال درس گرفتن از تجربیات جنگی پوتین است، ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آیا می توان انتظار داشت افرادی که سالها روابط نزدیک را با مسکو و پکن ترویج می‌کردند، می‌توانند حالا به سرعت دیدگاه خود را تغییر دهند؟

«گئورگ لوفلمن» استادیار مطالعات جنگ در دانشگاه "واریک" در انگلیس هم گفت پلوتنر نمادی از ذهنیت عادی سازی روابط با اروپای شرقی، تعامل اقتصادی و سکوت نظامی است که سیاست خارجی آلمان را برای دهه‌ها تعریف کرده‌است.

انتقادها از دولت آلمان در حالی است که «اولاف شولتز» صدراعظم این کشور در ماه گذشته از تصمیمات خود مبنی بر تماس تلفنی با پوتین برای پیداکردن راه حلی برای پایان جنگ دفاع کرد و هرگونه کندی ارسال تسلیحات را به دولت کی‌یف رد نمود. پیش از این اظهارات، پارلمان آلمان با تصویب طرحی از دولت خواسته بود روند ارسال تجهیزات را به اوکراین تسریع بخشد.

ارسال نظرات