۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۷۱۳۴۵۰
حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور:

در دفاع از حقوق حیوانات از غرب قرن ها جلوتریم/ اسلام مدافع حقوق حیوانات

در دفاع از حقوق حیوانات از غرب قرن ها جلوتریم/ اسلام مدافع حقوق حیوانات
کارشناس احکام با انتقاد از نگهداری سگ در منازل گفت: ارزش، نجابت و وفاداری سگ ارتباطی با نجاست آن حیوان ندارد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، سلسله نشست های «تأملات فقهی» با موضوع حرمت نگهداری سگ در منزل، پیش ازظهر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور از طریق تلویزیون اینترنتی پاسخ تی وی برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین وحید پور در پاسخ به «نگاه اسلام به حیوان چیست» گفت: شعار ما در زندگی براساس ثقلین یعنی کتاب خدا و سیره اهل بیت است و براین محور قرآن و روایات در رابطه با حیوانت بحث های بسیار مفصلی دارند که از 550 آیه احکامی تعداد زیادی در رابطه با حیوانات است.

وی با اشاره به اینکه شش سوره به نام حیوانات داریم، ابراز کرد: این اهتمام نشان می دهد زندگی ما انسان ها با حیوانات پیوند بسیار نزدیکی دارد، خصوصاً در گذشته به دلیل فقر امکانات قرابت بیشتری وجود داشت و به طور کلی هیچگاه منافع حیوانات از بشریت دور نبوده است.

در دفاع از حقوق حیوانات از غرب قرن ها جلوتریم/ اسلام مدافع حقوق حیوانات

کارشناس احکام با تاکید بر اینکه در روایات ما برای انسان در تقابل با حیوانات حقوقی لحاظ شده است، اظهار داشت: این حقوق در رابطه با حیوانات یک طرفه است و تنها انسان نسبت به حیوان حقوق و ضوابطی دارد و در هر صورت احکام پنج گانه حرام، حلال، مستحب، مکروه و مباح در این مورد صدق می کند.

استاد حوزه و دانشگاه عالم را یک جهان به هم پیوسته توصیف کرد و ادامه داد: هر آنچه در مجموعه هستی است موثر می دانیم و حیوانات نیز به نحوی فهم و شعور و درک دارند و تعامل انسان با حیوانات برخواسته از تاثیر و تاثر است.

وی افزود: علم تجربی، عقل و شهود نمی توانند تاثیر و تاثر را درک کنند لذا باید به سراغ علوم وحیانی برویم، جامعه انسانی و حیوانی هم مقررات می خواهد، لذا اینکه تعامل ما چگونه باشد به نوع خلقت آن ها و مقررات عالم خلقت برمی گردد، اینکه قرآن می فرماید گوشت فلان حیوان حلال و کدام حرام است یعنی هر کدام برای موضوعی آفریده شده اند.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با بیان اینکه رفتار ما با حیوانات باید برگرفته از مناسک دینی باشد، خاطرنشان کرد: صدها روایت درباره ارتباط با حیوانات در کتاب های روایی داریم مثلاً کل جلد شش فروع کافی متعلق به حیوانات است.

کارشناس احکام با اشاره به اینکه حیواناتی که سفارش به نگهداری شده بیشتر از حیواناتی است که در نگهداری آن ها مذمت و نکوهش شده اند، ابراز داشت: سگ یکی از حیواناتی است که نگهداری اش مورد نکوهش قرار گرفته مگر استثنائاتی که در روایات بیان شده است.

وی با سفارش به مطالعه کتاب مفاتیح الحیات به علاقمندان به حقوق حیوانات اظهار کرد: در منابع دینی امر به نیکی و احسان و نهی از آزار و اذیت حیوان هر دو اشاره شده و نفقه حیوان زیر دست واجب و به آن تاکید کرده اند، مفاتیح الحیات آیت الله جوادی آملی را ببینید، به نظر من هر مسلمان فارسی زبان خصوصاً کسانی که علاقه به حیوانات دارند، باید این کتاب را مطالعه کنند.

استاد حوزه و دانشگاه اسلام را در رعایت حقوق حیوانات جلوتر از دنیای مدرنیته غرب برشمرد و عنوان کرد: منشور حقوق حیوانات در سازمان ملل به صدسال قبل برمی گردد در حالی که روایات ما متعلق به 14 قرن پیش است از همین رو نباید جو زده شویم، اسلام در رعایت حقوق حیوانات از غرب قرن ها جلوتر است.

وی با اشاره به اینکه حیوان آزاری بیماری است و پیامبر خدا از کشتن هرحیوان روح دار که غیرمضر است نهی کرده است، تصریح کرد: خرید و فروش سگ به جز موارد استثناء شده در رساله و روایات حرام می باشد و از آنجایی که سگ زینتی مالیت ندارد از نظر شرعی کسب و خرید و فروش آن حرام است.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور با اشاره به اینکه دو حیوان سگ و خوک خشکی ذاتاً نجس العین هستند، خاطرنشان کرد: ارزش، نجابت و وفاداری سگ ارتباطی با نجاست آن حیوان ندارد.

گفتنی است نگهداری از سگ‌، طی شش سال اخیر در بین طبقه مرفه و متوسط جامعه شیوع پیدا کرده و تا قبل از آن عمدتاً سگ‌ها برای نگهبانی از مکان‌ها و باغ‌ها استفاده می‌شد و کمتر کسی آن را به تختخوابش راه می‌داد، تعداد سگ‌های خانگی کمتر بود و عموماً در قشر مرفه جامعه دیده می‌شد ولی امروز حضور و صدای سگ‌های آپارتمانی در نقاط مختلف شهر دیده و شنیده می شود.

ارسال نظرات