۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
کد خبر: ۷۱۳۵۰۵
آیت الله اعرافی:

شبکه ولایت، نماد حوزه و معارف اهل بیت باشد / بر اشتراکات دینی تمرکز کنید

شبکه ولایت، نماد حوزه و معارف اهل بیت باشد / بر اشتراکات دینی تمرکز کنید
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به فعالیت های خوب و ممتاز شبکه جهانی ولایت گفت: شبکه ولایت در مسیر نشر معارف اهل بیت(ع) گام برمی دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه شب گذشته در آیین معارفه سرپرست شبکه ولایت که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه در آغاز سده دوم نوین حوزه علمیه قرار داریم، گفت:  نمی توان خون دلهای آن دوران تاریک و ظلمات ستم شاهی را فراموش کرد، ایامی که با سختی این نهال غرس شد و امروز همچون درختی تنومند انوار قدسی الهی و معارف اهل بیت(ع) را همچون نوری در سراسر عالم پرتو افکنی می کند.

وی  با بیان اینکه مرحوم آیت الله حائری در آن شرایط سخت حوزه علمیه را از توطئه های نظام ستمشاهی و مزدوران استعمار حفظ کرد، ادامه داد: با گذر از آن عصر اختناق و ظلمانی، حوزه علمیه مسیر پیشرفت و ارتقاء خود را باز یافت و لذا سده اول از سده های ارزشمند برای جهان تشیع بود.

مدیر حوزه های علمیه یکی از نشانه های تحول بزرگ در  سده اخیر را حرکت حوزه به سمت رویکرد بین المللی برشمرد و اظهار داشت: تعامل حوزه علمیه با دنیا برای نشر معارف اهل بیت(ع) با شیوه های نوین رسانه ای از پدیده های جدید و قابل تقدیر در حوزه علمیه است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به اینکه حوزه گام های بزرگی در نشر و ترویج معارف اهل بیت(ع) برداشته است، اظهار کرد: چنین ادعایی ندارم که در شرایط ایده آلی هستیم و حتی در خصوص رویکردهای بین‌المللی، تمدنی، رویکرد جامع و در بکارگیری تمام ابزار نوین نقدهایی هم متوجه ما است، اما نیمه پر لیوان هم بسیار ذی قیمت و ارزشمند است.

وی راه اندازی شبکه جهانی ولایت را برگرفته از دوراندیشی، خوشفکری، نگاه راهبردی، نگاه جامع الاطراف مراجع و علما دانست و تصریح کرد: شبکه ولایت همواره در مسیر امامین انقلاب و رهنمودهای حضرت آیت الله مکارم شیرازی قرار دارد.

آیت الله اعرافی صداقت و امانتداری را از شاخصه های شبکه جهانی ولایت برشمرد و اظهار کرد: از آنجا که این مجموعه تحت اشراف مرجعیت و منسوب به حوزه علمیه است، لذا باید در فعالیت های خود «صداقت و امانت داری»، «ارائه محتوای علمی دقیق و سنجیده»، «بهره گیری از محتوای علمی مجموعه های حوزوی» را سرلوحه خود کند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه هر گزاره ای که در برنامه های شبکه ولایت رسانه ای می شود باید بر اساس منهج اجتهاد و بر منابع اصیل استوار باشد، خاطرنشان کرد: این شبکه باید مبانی گذشته را در مسیر محتوای صحیح و دور از افراط و تفریط قرار داده و مطالب دقیق و علمی را استخراج کند.

وی با تاکید بر اینکه شبکه ولایت بایستی نماد کلان حوزه علمیه و معارف اهل بیت(ع) باشد، تصریح کرد: «دنبال کردن اهداف بلند و رسیدن به قله»، «تعامل و ارتباط با شبکه های متعدد فرهنگی و دینی با محتوای سالم در عالم اسلام»، «بهره گیری از فناوری های نوین» از معارف اهل بیت(ع) است.

وی افزود: شبکه ولایت باید «گفتمان سازی و پیش دستی قبل از دفاع»، «تمرکز بر اشتراکات دینی امت اسلام»، «پرهیز از جدال و بی انصافی»، «توجه جدی به مقوله هنر» را در دستور کار خود قرار داده یا تقویت کند.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: امروز شبکه های بین المللی و ملی ما با عِده و عُده کمی که دارند می توانند با یک نگاه بلند با اتکا به توانایی و متعهد به رسالت خود در برابر شبکه های معاند و دشمنان ایستادگی کرده و جهاد تبیین و روشنگری را برای امت اسلام داشته باشند.

ارسال نظرات