پاسخ رئیس صداوسیما به انتقادها به آگهیهای بازرگانی تلویزیون
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نظرسنجیهای جدید مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، کاهش مخاطبان سریالهای تلویزیونی را نشان میدهد، جایی که سریال جدیدی با دو درصد اختلاف نسبت به سریال قدیمی تلویزیون (ستایش) در جایگاه پربینندهترین قرار میگیرد.
از طرفی دیگر کماکان موضوع توقف ساخت سریالها مطرح میشود، حواشی شبکه نمایش خانگی و صحبتهای صریح رئیس سازمان صداوسیما و انتقادها از رفتار لاکچری و تبرّج آگهیهای بازرگانی تلویزیون ادامه دارد، همچنین در جدیدترین اتفاقات، تهیهکننده سریال «حضرت موسی(ع)» تغییر کرد و سیدمحمود رضوی کنار ابراهیم حاتمیکیا قرار گرفت.
نکته دیگر که در حاشیه سالروز تأسیس شبکه پرستیوی، مورد سؤال خبرنگاران قرار گرفت بحث استقلال بودجهای معاونت برونمرزی رسانه ملّی بود که زمانی پیمان جبلی در مسندِ این معاونت، خود این دغدغه را داشت.
پیمان جبلی به این مسائل و نکات پاسخ داد.
استقلال بودجهای برونمرزی صداوسیما و کاهش مخاطبان سریالها
رئیس صداوسیما در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره استقلال بودجهای و جایگاهی برونمرزی رسانه ملّی تأکید کرد: سیاست ما این است که حداکثر تلاش خود را بهکار بگیریم هم برای تقویت رسانهها و هم برای تسهیل عملیات حرفهایشان که اگر به تغییر ساختار و قدرت مانور بیشتر نیاز باشد حتماً این کار را خواهیم کرد.
او همچنین درباره کاهش مخاطبان تلویزیون خصوصاً سریالهای نمایشیاش که نظرسنجیهای جدید اینطور نشان میدهند به خبرنگار تسنیم گفت: باید به حوزه نمایشی بیشتر از اینکه در دورههای قبل بوده، توجه شود؛ ما تمرکزمان را در این دوره روی همین موضوع قرار دادهایم که در حوزه نمایشی ساخت سریال از نقطه تولد طرح و ایده تا شکلگیری داستان مبتنی بر پژوهش، بعد از آن فیلمنامه جذاب و فیلمنامه مبتنی بر نیازهای جامعه بتوانیم انشاءالله فرآیند مؤثرتر و مفیدتری را اجرا کنیم؛ انشاءالله ثمرهاش را بهطور طبیعی در سال آینده خواهید دید.
آیا ساخت سریالها متوقف شدهاند؟
جبلی درباره روند تولید سریالها و اینکه گفته میشود بیشتر آثار متوقفاند نیز توضیح داد: روال تولید کمافیالسابق ادامه دارد، بررسی طرحها، فیلمنامهها و طرحهای نمایشی که ارائه میشود براساس نیازهای سازمان صداوسیما و نیازهایی که صورت میگیرد، ادامه دارد. ما همزمان در حال بهینهسازی فرآیند تولید و ادامه فعالیت تولید نمایشی هستیم، یک مقدار ممکن است کار را سخت کند، فرآیند را بهگونهای اصلاح کنیم که فرآیند کارآمدتر شود و تولیدات بهتر و جذابتر پیش برود، در عین حال باید به تعهدات آنتن توجه کنیم که دچار کمبود محتوا روی آنتن نشویم.
وی در پاسخ به اینکه "تأیید میکنید که غیر از سیمافیلم شوراهای دیگری برای روند تولید سریال راهاندازی شدهاند؟" ابراز کرد: همانطور که گفتم ما در حال بررسی و نهایی کردن فرآیند تولیدیم بهگونهای که کارآمدی حوزههای تولید و برنامهساز را در سازمان صداوسیما از جمله در حوزههای نمایشی تقویت کند. آنچه برای مخاطب مهم است محتوای فاخر، جذاب و موردنیاز جامعه است؛ آنچه در این فرایند انجام میدهیم باید منتهی به آن شود.
رئیس صداوسیما اضافه کرد: شاید اسم خیلی کارساز نباشد آن نکتهای که مهم است هدف نهایی و تولید محتوای فاخر است؛ فرآیندها در حال بررسی است و دائماً در رفت و برگشتیم.
آخرین خبرها از سریال حضرت موسی(ع)
وی درباره تغییر تهیهکننده سریال «موسی(ع)» و انتخاب سیدمحمود رضوی عنوان کرد: حضور آقای رضوی نفس تازهای را به این پروژه خواهد داد و امیدواریم با حضور او بهلحاظ اجرایی پروژه تسریع و تقویت شود و بهلحاظ غنایی محتوا هم امیدوارم حضورشان کمک کند.
پاسخ رئیس صداوسیما به انتقادها به آگهیهای بازرگانی تلویزیون
جبلی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره انتقادها به آگهیهای بازرگانی که رفتار لاکچری و تبرّجشان مثل گذشته روی آنتن دیده میشود، گفت: پیش از این گفتهام و نیازی به تکرار نیست تبلیغات بازرگانی را جزو یک منظومه مهم در فرهنگسازی تلقی میکنیم و نگاهمان به پیام بازرگانی فقط طریقه درآمدزایی و درآمدسازی برای سازمان نیست بنابراین حساسیت و توجه ما روی این حوزه بهعنوان جزئی از پازل فرهنگی و محتوای فرهنگی صداوسیما است.
ماجرای یک سوءتفاهم در دانشگاه شریف
او درباره موضوع نمایش خانگی و حاشیهای که در دانشگاه شریف بابت صراحت گفتارِ او اتفاق افتاد؛ همان انتقادی که به محتوای یکی از سریالهای خانگی شد و نمیتوان با خانواده دید، تأکید کرد: آنجا صریح گفتم و میتوانستم مثال بزنم و اگر بنابر مثال و مصداق باشد، بیش از یک بخش، یک سریال و یک سکانس است، نیاز به تأیید و تکذیب من ندارد. اگر در فضای رسانهای جستوجو کنید مصادیق نگرانیهای جامعه مشخص است، آنجا عرض کردم و باز هم تأکید میکنم وظیفه ما بهعنوان سازمان صداوسیما و وظیفهای که قانون بهعهده ما گذاشته است نظارت بر تولید و پخش آثار شبکه نمایش خانگی است، این وظیفه قانونی است که حتماً به آن عمل میکنیم.
رئیس سازمان صداوسیما خاطرنشان کرد: وظیفه ما فقط مدیریت خط قرمزی محتوای سریالها و حوزه نمایش خانگی نیست و امیدواریم محتوای خط سبزی را هم برای فعالان نمایش خانگی تبیین کنیم. ما در این حوزه به پلتفرمهایی که دغدغه فرهنگ دارند نهتنها احترام میگزاریم و همراهیشان میکنیم بلکه به آنها کمک میکنیم و حمایت جدّی از آنها خواهیم داشت.