۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۱۴۶۰۴
در مرکز تخصصی نورالزهرا ساری برگزار شد؛

نشست تبیینی «ترفندهای روانشناختی مدعیان دروغین مهدویت»

نشست تبیینی «ترفندهای روانشناختی مدعیان دروغین مهدویت»
مازندران - نشست تبیینی با موضوع «ترفندهای روانشناختی مدعیان دروغین مهدویت» با حضور طلاب مرکز تخصصی نور الزهرا(س) ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، نشست تبیینی با موضوع «ترفندهای روانشناختی مدعیان دروغین مهدویت» امروز با حضور طلاب مرکز تخصصی نور الزهرا(س) ساری برگزار شد.

احسان عبادی، کارشناس مذهبی در این نشست گفت: چیستی و تنوع ترفندهای مدعیان مهدویت، از جمله پرسمان های اساسی و اندیشه خیز در عرصه مطالعات مهدویت است.

وی با اشاره به این که با وجود فراگیر بودن این پدیده، کاوش‌ها در زمینه ترفند شناسی اندک بوده و این مقوله با رویکرد روانشناختی مورد مطالعه قرار نگرفته است، افزود: مدعیان دروغین مهدویت با سوء ‌استفاده از این اندیشه همواره به عنوان یکی از جدی‌ ترین چالش‌ها به‌ حساب آمدند و در تاریخ ایران معاصر از شروع سلسله پادشاهی قاجار تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی از این نوع مدعیان مصون نبوده است.

عبادی خاطرنشان کرد: اهمیت و ضرورت موضوع ترفند روانشناختی، از آن جهت است که دامنه آن عوام و خواص مردم را در بر می‌گیرد و مدعی سعی می‌کند با شناخت کافی از مخاطبان خود تکنیک ها و شیوه های جذب همان مخاطب را به کار گیرد، برخلاف ترفندهای دیگر مانند اعتقادی که مخاطبان آن بیشتر دین مداران معتقد هستند.

وی، یکی از آسیب‌های جدی مباحث مهدویت را جریان‌های انحرافی و مدعیان دروغین دانست و تصریح کرد: این جریان برای رسیدن به اهداف خود مجبور به جذب مریدانی هستند، از این رو مهم ترین هدف، شناخت ترفند‌های آنان با نگاه روانشناختی در محدوده ایران معاصر است.

این کارشناس مذهبی، نسبت دروغ دادن به بزرگان مبنی بر پذیرش فرقه یا اعتقادها، مرحله‌ ای بودن ادعای مدعیان، تلقین ماهیت ویژه و ماورایی، سوءاستفاده از انگیزه پیشرفت مریدان، از جمله این ترفندها برای جذب مخاطب عنوان کرد.

عبادی با اشاره به این که مرحله بعد از جذب، نیاز به استمرار فرقه است و برای پایایی فرقه، به شگردهای جدید متوسل می شوند، افزود: کنترل ذهن مریدان با ابزارهای مغزشویی و تملق گویی، با شخصیت سازی کاذب برای مریدان از جمله ترفندهای پایایی این نوع جریان ها است.

وی همچنین افزود: مظلوم‌ نمایی که به شیوه ها و مصادیق فراوان در جریان های انحرافی دیده می شود، می تواند هم در بخش جذب و هم در بخش پایایی پروژه‌ها کمک فراوانی داشته باشد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که اندیشه اصیل مهدویت در میان همه این جریان ها مشترک است، گفت: با توجه به این مسأله، مدعیان از آن سوء استفاده کرده و از طرف دیگر به خاطر شیعه بودن جامعه اسلامی و توجه ویژه مردم به مسأله امامت و مهدویت و عدم کسب شناخت دقیق از مسائل مهدویت، بسیاری از خوش باوران در دام این مدعیان قرار می گیرند./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات