۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۱۴۸۵۵
حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی:

حجاب ظاهری، نشان از عفت درون است

حجاب ظاهری، نشان از عفت درون است
معاون پژوهش حوزه های علمیه گره زدن حجاب به عفاف را مورد قبول ندانست و گفت: اینکه بگوییم هر کجا حجاب نبود عفاف هم نیست را قبول نداریم اما حجاب ظاهری، نشان از عفت درون است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه های علمیه عصر امروز در برنامه زنده پاسخ TV که در بستر هیئت آنلاین برگزار شد با اشاره به کارکرد عرف در تشخیص حکم شناسی حجاب گفت: حق تقنین را تنها از آن خداوند می دانیم و این اختیار از سوی خداوند تنها به پیامبر(ص) و جانشینان ایشان تفویض شده است لذا عرف نمی تواند به صورت عمومی مرجع تعیین حکم موضوعات باشد.

وی افزود: اگر عرف را به معنای سیره عقلا بگیریم این سیره طبق ضوابط و شروطی می تواند کشف حکم شرعی کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حجاب در اسلام امر مسلمی است، ابراز کرد: با مراجعه به قرآن مشاهده خواهیم کرد که حجاب در قرآن امر مورد مسلم و مورد تاکید قرار گرفته است، مثلاً در آیه ۳۱ سوره نور امر به حجاب و عفاف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی با تشریح بر این نکته که قرآن نسبت به خلوت خانواده نیز دستوراتی دارد، اظهار کرد: قرآن کریم نسبت به حجاب و عفاف در جامعه و خانواده سفارشاتی را به مومنین داشته تا جایی که برای ورود به محل خلوت والدین در طول شبانه روز نکات و دستورالعمل هایی را بیان کرده است.

وی با اشاره به کیفیت و مقدار حجاب تصریح کرد: اگر لفظی که در لسان آیات و روایات آمده تعریفی دارد باید به خود شارع مراجعه کرد اما در بسیاری از موارد معنای خاصی برای الفاظ ارائه نشده و تشخیص به عهده عرف واگذار شده است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه ادامه داد: اصل حجاب یک امر و حکم شرعی و به عهده عرف نیست اما در رابطه با اینکه چه میزان پوشش نیاز است آیات و روایاتی وارد شده که اگر شارع الفاظ را تفسیر نکرده باشد به عرف رجوع می شود.

استاد حوزه علمیه با تبیین کیفیت و رنگ پوشش خاطرنشان کرد: هر آنچکه تبرج، تحریک و ابداع زینت در آن راه نداشته باشد؛ حجاب است و گاهی حجاب چادر قجری، لبنانی، دانشجویی و گاهی حجاب بانوان هندی و گاهی مانتوی پوشیده ای است که تبرج و خودنمایی در آن نیست و در این حوزه مدل و نوع حجاب به عرف واگذار شده است.

وی گره زدن حجاب به عفاف را مورد قبول ندانست و ابراز کرد: اینکه بگوییم هر کجا حجاب نبود عفاف هم نیست را قبول نداریم اما حجاب ظاهری، نشان از عفت درون است.

ارسال نظرات