۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۷۱۴۸۵۹
آیت الله کعبی در گفت‌وگو با رسا:

مجلس خبرگان رهبری نماد مردم سالاری دینی است

مجلس خبرگان رهبری نماد مردم سالاری دینی است
آیت الله کعبی مجلس خبرگان رهبری را نماد مردم سالاری دینی دانست و به تبیین جایگاه و نقش مهم این نهاد پرداخت.

آیت الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ضمن گرامیداشت سالروز برگزاری نخستین مجلس خبرگان رهبری در 23 تیر سال 1362، این نهاد را نماد مردم سالاری دینی دانست و گفت: مجلس خبرگان رهبری متشکل از مجتهدان منتخب ملت و نهادی با نفوذ و با اقتدار معنوی است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری سنگرگاه اطمینان و آرامش ملت در مشروعیت نظام اسلامی است، افزود: مجلس خبرگان رهبری تضمین کننده شرعی سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی بر اساس تشخیص ولی فقیه و مبانی فقهی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: مجلس خبرگان رهبری برای انجام وظایف قانونی خود از بدو تأسیس تا کنون به تدریج برخوردار از ساختار و تشکیلات قانونی متشکل از دبیرخانه، مراکز تحقیقات علمی و کمیسیون های فعال شده است.

آیت الله کعبی در ادامه به تشریح ساختار مجلس خبرگان رهبری پرداخت و گفت: مجلس خبرگان از كمیسیون های سیاسى، اجتماعى و فرهنگی، اقتصادی، بررسى راه ‏هاى پاسدارى و حراست از ولایت فقیه، آیین‏ نامه موضوع اصل 108 قانون اساسى، اصل 107 و 109 قانون اساسى و تحقیق موضوع اصل یكصد و یازده قانون اساسى تشکیل شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اعضای کمیسیون های تخصصی مجلس خبرگان حداقل ماهی یک بار تشکیل جلسه می دهند و خود مجلس خبرگان سالانه دو نشست سراسری را برگزار می کند و در روز سوم اعضای این مجلس با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: در دیدار اعضای مجلس خبرگان با رهبر انقلاب، گزارش کاملی از نطق های اعضای این نشست و دغدغه های نمایندگان در مسایل داخلی و بین المللی توسط رییس مجلس خبرگان و نایب رییس ارائه می شود و رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات خود نکات مهمی در تبیین راهکارهای مسائل نظام اسلامی بیان می کنند.

وی با اشاره به اینکه این فرایند تشکیلاتی و ساختاری تضمین کننده ارتباط پیوسته اعضای مجلس خبرگان با ولی فقیه است، گفت: بر اساس پیشنهاد رهبری و با انتخاب اعضای مجلس خبرگان کارگروه های سیاسی، اجتماعی و حقوقی تشکیل شده و گزارشات آن ذیل هیات اندیشه ورز در جهت ارزیابی کلان راهبردی حرکت نظام اسلامی در جهت پسرفت ها، توقف ها و پیشرفت های نظام اسلامی به استحضار رهبر معظم انقلاب و سران قوای سه گانه خواهد رسید.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: طبق آیین نامه اعضای کمیسیون تحقیق موضوع اصل یكصد و یازده قانون اساسى با رهبر معظم انقلاب دیدار دارند و آنها نقطه نظرات خود درباره مسیر ولایت فقیه و مدیریت کلان نظام جمهوری اسلامی ایران را بررسی و مطرح می کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: مجلس خبرگان جلسه ای با عنوان بین اجلاسین دارد که جلسه مشترک میان هیأت رییسه مجلس خبرگان و رؤسای کمیسیون ها و پنج نفر برگزیده اعضای این مجلس است که به ارزیابی مشکلات داخلی کشور و بین المللی می پردازند.

وی مجلس خبرگان رهبری را نهادی فعال و پرتحرک و تأثیرگذار و پشتیبان نظام مقدس جمهوری اسلامی و تقویت و تضمین کننده تداوم ولایت فقیه در کشور دانست.

آیت الله کعبی مجلس خبرگان رهبری را جریانی زنده و اثرگذار در نظام توصیف و اظهار کرد: باید دانست که مجلس خبرگان نه پارلمان، نه قوه مجریه و نه قوه قضاییه است، از این رو نمی توان انتظار فعالیت های اجرایی از این نهاد داشت. فعالیت های اجرایی و مدیریتی در شأن مجلس خبرگان نیست، ولی تبیین، گفتمان سازی، پشتیبانی از نظام اسلامی در چارچوب وظایف قانونونی و شرعی این نهاد است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علما و اعضای فقید مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: در سال های متمادی چهره های بزرگی از مجلس خبرگان رهبری مرحوم شدند، اما در انتخابات میان دوره ای نمایندگان جدید جایگزین این بزرگان شدند و بحمدلله مسیر بزرگان را ادامه می دهند.

ارسال نظرات