۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۷۱۴۸۹۱
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی مطرح کرد؛

ولایت؛ عامل وحدت و همبستگی مردم

ولایت؛ عامل وحدت و همبستگی مردم
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام والمسلمین نوری با بیان اینکه دین بی ولایت مورد رضای الهی نیست، افزود: امامت و ولایت نخ وحدت جامعه و عامل همبستگی آحاد مختلف مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مرکز استان که با حضور مردم نمازگزار در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد، با تبریک پیشاپیش عید غدیر، به تبیین اهمیت ویژه امامت در دیدگاه شیعه پرداخت و اظهار کرد: امامت از منظر شیعه جزء مباحث اعتقادی و ادامه مسئله نبوت محسوب می‌شود؛ به همین دلیل نیز در فرهنگ شیعی بحث امامت و ولایت همیشه ارزش و اهمیت ویژه‌ای داشته است.

وی افزود: امام باقر(ع) در تعبیری می‌فرماید اسلام بر پنج پایه نماز، زکات، روزه، حج و ولایت استوار شده، اما بر هیچ چیزی به اندازه ولایت توجه و تأکید نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری ادامه داد: ولایتی که پیامبر گرامی اسلام(ص) در روز غدیر خطبه‌ای برای آن خواند مهم‌تر از چهار رکن دیگر است؛ زیرا چهار رکن دیگر جزء فروع دین هستند ولی ولایت جزء اصول اعتقادی شیعه محسوب می‌شود.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اهمیت ولایت و غدیر به‌اندازه‌ای است که حق‌تعالی به پیامبر اکرم(ص) تأکید می‌کند اگر امامت و ولایت مولای متقیان علی(ع) را به گوش مردم نرسانی گویی رسالت خود را انجام نداده‌ای و زمانی هم که رسول گرامی اسلام(ص) این ابلاغ را انجام داد، آیه اکمال نازل شد که امروز دین تمام و کامل گردید و آخرین جزء آن که امامت و ولایت است، تبیین شد.

وی با بیان اینکه دین بی ولایت مورد رضای الهی نیست، اظهار کرد: امامت و ولایت نخ وحدت جامعه و عامل همبستگی آحاد مختلف مردم هستند و اگر امت اسلام، ولایت و امامت را آن‌گونه که بایدوشاید بپذیرد این مهم می‌تواند دودستگی و اختلاف را از بین برده و تفرقه‌ای که قدرت و انرژی جامعه اسلامی را از بین می‌برد را تبدیل به یکدلی و یکپارچگی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری در ادامه با اشاره به اینکه در نظام اسلامی نیز امامین انقلاب عامل وحدت جامعه و همبستگی مردم هستند، افزود: اختلافات ابتدای انقلاب و درگیری‌های متعاقب آن می‌توانست نظام را نابود کند؛ اما این امام بود که عامل وحدت آحاد مردم شد؛ به‌گونه‌ای که هم فتنه‌های داخلی خنثی شد و هم جنگ هشت‌ساله با پیروزی به پایان رسید.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری هم عامل وحدت بین قوا و همبستگی مردم هستند؛ به همین دلیل در مواقعی که اختلافات بین قوا شدید می‌شود می‌بینیم با ورود رهبری معظم مشکل حل می‌شود و یا در فتنه سال 88 و سایر فتنه‌های خارجی و داخلی که گاهی می‌توانست یک کشور را ساقط کند، مقام معظم رهبری عامل وحدت شده و از اختلافات تهدیدکننده کلیت نظام جلوگیری کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری اظهار کرد: یکی دیگر از فواید ولایت و امامت، جایگاه قدسی آن است؛ زیرا در جامعه اسلامی رهبری به نحوی منصوب از جانب الهی است چراکه شرایط ولی‌فقیه را دین بیان می‌کند و اگر خبرگان یا مردم قصد دارند ولی‌فقیه را انتخاب کنند باید با همین شرایط تبیین شده از سوی دین، انتخاب کنند؛ ازاین‌رو اطاعت مردم از ولی‌فقیه اطاعتی اعتقادی و دینی و پاک و خالصانه است که می‌تواند تحول‌آفرین باشد.

امام‌جمعه بجنورد گفت: اگر ولایت باشد همه آموزه‌های دیگر دینی نیز در جامعه زنده می‌شود؛ اما اگر نعمت امامت و ولایت در جامعه نباشد سایر دستورات و آموزه‌های دینی نیز از بین می‌رود یا به محاق می‌رود./9314/

هادی رحیمی
ارسال نظرات