۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۷۱۴۸۹۴
آیت الله حسینی آملی عنوان کرد؛

فلسفه اسلامی؛ مبین آیات و روایات

فلسفه اسلامی؛ مبین آیات و روایات
استاد فلسفه حوزه علمیه با اشاره به اینکه فلسفه اسلامی برگرفته از علوم اهل بیت(ع) است، گفت: فلسفه اسلامی مبین آیات و روایات است.

به گزارش خبرنگارسرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله سیدعلی حسینی آملی استاد فلسفه حوزه علمیه با حضور در اردوی یک روزه «نقش علوم عقلی در گسترش دین» که در اردوگاه ۱۵ خرداد قم  ویژه طلاب جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد، به تبیین تاثیر فلسفه در رشد و پیشبرد رشته های مختلف علوم دینی پرداخت.

وی ابراز کرد:  خداوند متعال انسان را در میان مدارک ادراکات باب موجودات عالم و ماده محدود نکرده است و از سوی دیگر احساسات ما اعراض را ادراک می کند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گام اول فلسفه عبور از سوفسطایی است و اگر انسان به کمک فلسه به وجود بعد راه پیدا کند آنوقت به معانی جدید از بحث علمی پی می برد.

آیت الله حسینی آملی با تاکید بر اینکه با حس حصولی مدرسه ای انسان به «سبحان ربی الاعلی» نمی رسد، بیان کرد: اگر بعد از عبور از سفسطه به حقیقت هستی راه پیدا کردیم تازه خواهیم یافت که مسیر ترقی انسان محدود نیست و هرچه می آموزد گنجایشش بیشتر می شود.

وی با تشریح نقش فلسفه در سایر علوم، اظهار کرد: فلسفه به سایر علوم سیر تکاملی می دهد و فیلسوف همه رشته ها را به کار می برد و فلسفه اعلی العلوم و علم برتر در بین علوم است.

استاد فلسفه حوزه علمیه افزود: فلسفه ای مد نظر ما است که مبانی اش را از قرآن و علوم اهل بیت(ع) گرفته باشد و فلسفه ای که از علم ثقلین جدا باشد علم برتر به هیچ وجه نیست و به تعبیری فلسفه از قرآن و وحی جدا نمی شود که اگر خود را جدا ببیند اصلاً علم نیست و توهم علم الاعلی را دارد.

آیت الله حسینی آملی با بیان روایتی از امیرالمومنین(ع) خاطرنشان کرد: فلسفه دست ما را می گیرد به حقایق هستی می رساند که البته ما هر آنچه از فلسفه اسلامی داریم را از علوم و روایات اهل بیت (ع) گرفته ایم و فلسفه اسلامی ما را به بهشت و قیامت راهنمایی می کند و فلسفه اسلامی مبین آیات و روایات است.

ارسال نظرات