۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۷۱۵۲۶۳
آیت الله طبسی:

احدی نمی تواند در سندیت «حدیث غدیر» خدشه وارد کند

احدی نمی تواند در سندیت «حدیث غدیر» خدشه وارد کند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به سندیت حدیث غدیر، گفت: طبق اقرارهای فراوان، در حدیث غدیر به علت تواتر بالا نمی توان خدشه کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله نجم الدین طبسی عصر روز گذشته در جشن عیدغدیر و مباهله بنیاد فرهنگی امامت، پیرامون سند قوی حدیث غدیر گفت: با اینکه این وهابی‌ها خودشان را به حنبلی‌ها منتسب می‌کنند، شیخ الاسلام آن‌ها به آستان حرم موسی ابن جعفر عرض ارادت کرده و در گفته‌های خود کرامات موسی ابن جعفر را مجرب می‌داند.

وی با اشاره به واقعه غدیر و منکرین این واقعه مسلم تاریخی گفت: طرف مقابل بیخود دست و پا می‌زند، زیرا غدیر یک واقعه مسلم است و احدی نمی‌تواند در آن خدشه کند؛ ذهبی یک عالم متعصبی است اقرار کرده که حدیث غدیر بدون شک صادر شده است و در شرح حال طبری خودش احادیثی از حضرت علی را قبول نمی‌کند، اما در حدیث غدیر تردید نمی‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: ذهبی در آثار خود اقرار می‌کند که بعد از دیدن راویان بی شمار واقعه غدیر جای انکاری در آن نمی‌بیند که محوریت غدیر نیز علی ابن ابی طالب است و در این هم نمی‌توان شک کرد.

وی با اشاره به حدیث ثقلین که در بسیاری از کتب اهل سنت نقل شده است، گفت: در دوران امروز به هر کس حدیث ثقلین را نشان دهیم خلاصه می‌کند که دستور جلسه آل محمد بوده است؛ ذهبی از میان حدیث غدیر «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را مسلم می‌داند و وقتی کسی با این تعصب درحدیث غدیر تردید نمی‌کند باید گفت که غدیر هیچ خدشه‌ای در آن نیست.

آیت الله طبسی با اشاره به توجیه برخی‌ها در خصوص حدیث غدیر گفت: نمی‌توان مسأله ولایت مطرح شده در واقعه غدیر را به معنای دوستی گرفت، زیرا اشکال پیش می‌آید در حالی که صحابه با هم دوست بودند و این اقرار اهل تسنن نیز هست و با وجود این دوستی، این توجیه نشان می‌دهد که صحابه با هم مشکل داشتند که پیامبر لازم دید در آن گرما مردم را معطل کند و دوستی مؤمنین و امیر مؤمنان را ابلاغ کند.

وی با اشاره به شبهه در خصوص غدیر که پیامبر علی ابن ابی طالب را به عنوان نامزد خلافت معرفی کرد گفت: پیامبر در آن گرما ستاد انتخاباتی راه انداخته است؟ نمی‌شود که برای اظهار دوستی و راه اندازی ستاد انتخاباتی ملت از حج برگشته را معطل کرد.

کارشناس مسائل مهدویت اظهار داشت: امام محمد غزالی که کسی نگفته این فرد شیعه است در کتابی با نقل ذهبی نقل می‌کند که خلیفه اول و دوم اولین کسانی بودند که در هنگام غدیر جلو رفتند و تبریک گفتند و اگر مسأله دوستی باشد تبریک گفتن ندارد؛ ذهبی از غزالی نقل می‌کند که این دو فرد گرفتار هوی شدند و به قیمت کمی غدیر را فروختند.

وی افزود: در صحیح مسلم و صحیح بخاری نقل شده علی ابن ابی طالب با عموی خود عباس همراه بوده که ابوبکر نیز ادعا می‌کند که، ولی رسول خدا است و در یک بحثی از یکی از علمای اهل سنت پرسیدم که این، ولی به چه معنا است که اقرار کرد این به معنای خلافت است؛ وقتی اقرار آن عالم را شنیدم سریع پرسیدم چگونه ممکن است که در حدیث غدیر، ولی به معنای دوستی باشد که آن عالم گفت من قانع شدم.

آیت الله نجم الدین طبسی در پاسخ به دیگر استدلال اهل سنت گفت: برخی معتقدند اگر بگوییم «ولی» به معنای ولایت است پس صحابه خیانت کردند که پای ولایت نماندند و این تالی فاسد است؛ در پاسخ باید گفت این اولین بار نیست که صحابه مخالفت با پیامبر کردند، زیرا در صلح حدیبه سه دفعه به برخی اصحاب فرمود که از احرام خارج شوید، اما گوش ندادند؛ در جریان تبدیل حج افراد به حج تمتع و در قضیه دوات و قلم اصحاب مخالفت کردند.

وی اظهار داشت: همه انبیا جانشین داشتند و خلفاء نیز جانشین داشتند چرا پیامبر اکرم جانشین نداشت؟ اینقدر مسأله جانشینی مهم است که جنازه پیامبر اکرم را رها کردند و به سراغ خلافت رفتند؛ صریح بگویید که پیامبر اکرم فرموده، اما ما مخالفت کردیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی ادعا می‌کنند حرف پیامبر در امور دنیایی اجتیاج به اطاعت ندارد، گفت: خلافت امر دنیایی است که پیامبر نیز نسبت به امر دنیایی حرفش مثل دیگران است که اگر مصلحت بود می‌پذیریم؛ این سؤال مطرح می‌شود که اگر خلافت امر دنیایی است چرا وقتی ما خلافت خلفا را نپذیریم برچسب کافری می‌خوریم؟

وی ادامه داد: خلافتی بوده است و مخالفت‌ها هم با خلیفه بوده که محمد مفتی می‌گوید ۷۰۰ نفر با سقیفه مخالفت کردند و موافقین سقیفه سه نفر بودند؛ اگر حقائق را می‌گفتند وضع غیر از الان بود و به برکت رسانه‌های عظیم به زودی عطر خوش آل محمد همه جا رسوخ می‌کند.

آیت الله طبسی در پایان در خصوص مباهله گفت: جریان مباهله در حقانیت اهل بیت آنقدر مهم است که بسیاری سعی کردند با جعل حدیث خودشان را بین صحابی پیامبر که برای مباهله رفته بود جای دهند.

ارسال نظرات