۳۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۷۱۵۳۰۸
امام جمعه آران و بیدگل مطرح کرد؛

نماز جمعه؛ محل انتقال مهمترین پیام‌های انقلابی به جامعه

نماز جمعه؛ محل انتقال مهمترین پیام‌های انقلابی به جامعه
اصفهان - حجت الاسلام سلیمانی گفت: نماز جمعه حزبی و گروهی نیست و محل انتقال مهمترین پیام‌های انقلابی به جامعه و مصداق واقعی تولی و تبری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام ابوالفضل سلیمانی عصر پنجشنبه به مناسبت پنجم مرداد سالروز اقامه نخستین نماز جمعه با گرامیداشت یاد و خاطره امام جمعه‌های فقید و شهید سراسر کشور گفت: براساس روایات نماز جمعه بیست نوع کارکرد دارد.

وی دعوت عمومی به مشارکت کمک‌های مردمی در مواقع بحران، انعکاس مشکلات مردم به مسئولان، تشویق به شرکت در برنامه‌های سیاسی به ویژه حضور در انتخابات، خنثی سازی شایعات دشمن به ویژه مطالب کذب دشمن در فضای مجازی، سنگرعبادی سیاسی برای یاس و ناامیدی دشمن، جذب کسانیکه دفع شدند و تلاش برای رفع مشکلات آن‌ها را از جمله کارکرد‌های نماز جمعه اعلام کرد.

حجت الاسلام سلیمانی همچنین جریان سازی در جامعه با بیش از هزار پایگاه نماز جمعه در سراسر کشور، تاثیر امام جمعه و حضورش در شورا‌های مهم شهرستان به ویژه شورای فرهنگ عمومی، آموزش و پرورش، شورای زکات و ستاد امر به معروف و نهی از منکر و اطلاع رسانی اخبار داخلی و خارجی توسط امام جمعه به مردم را ار دیگر کارکرد‌های نماز جمعه برشمرد.

به گفته وی استجابت دعا پس از خطبه‌ها، آماده باش و قیام امام جمعه با داشتن سلاح در موقع ایراد خطبه‌ها، سنگر بشارت و برکت برای مومنان و توبیخ منافقان، بیمه شدن از بلا از این هفته تا هفته دیگر و بخشش گناهان صغیره به شرط ترک گناهان کبیره از دیگر کارکرد‌های نماز جمعه است.

وی نماز جمعه را سنگر وحدت آفرین مردم و عزت نظام دانست و گفت: نماز جمعه مرکز دعوت به تقوا به عنوان مهمترین رکن حراست درونی است.

حجت الاسلام سلیمانی گفت: اقامه نماز جمعه از سوی رسول الله به عنوان نخستین شخص سیاسی مذهبی جهان اسلام پس از تشکیل حکومت اسلامی ارزش و جایگاه نماز جمعه را تبیین می‌کند.

امام جمعه آران و بیدگل با بیان اینکه نماز جمعه تجدید عهد هفتگی مردم با امام زمان(عج) در مرحله اول و پس از آن تجدید میثاق با ولی فقیه است، گفت: نمازجمعه قیام هفتگی در دعوت به حق و حقیقت است.

حجت الاسلام سلیمانی با تاکید بر اینکه نماز جمعه مردمی‌ترین و انقلابی‌ترین نماز با حضور تمامی اقشار جامعه از زن و مرد و مجموعه‌ای از همه افراد با سلایق مختلف است گفت: نماز جمعه حزبی و گروهی نیست و محل انتقال مهمترین پیام‌های انقلابی به جامعه و مصداق واقعی تولی و تبری است.

وی با استناد به روایات اسلامی که دعوت به شرکت در نماز جمعه از جانب خداوند است گفت: ترک معامله و ترک سفر غیر از سفر در راه خدا برای شرکت در نماز جمعه بیانگر ارزش و اهمیت حضور در این آیین عبادی سیاسی دشمن شکن و نابود کننده نفاق است.

حجت الاسلام سلیمانی یادآور شد: کسیکه سه هفته پی در پی نماز جمعه را بدون عذر ترک کند منافق است و مهر بر دلش نهاده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان گفت: امروز وظیفه ما جهاد تبیین در زمینه‌های مختلف از جمله تبیین کارکرد‌های نماز جمعه از سوی خبرنگاران در رسانه است.

امام جمعه شهرستان آران و بیدگل در ادامه با اشاره اینکه مواضع شفاف، پر قدرت و با عزت و در میان توده مردم بودن دو شاخص دولت انقلابی آیت الله رئیسی است، گفت: دولت انقلابی آیت الله رئیسی تلاش خود را به صورت عملیاتی انجام می‌دهد.

وی افزود: رئیس جمهور در گفتار و رفتار خود مواضع شفاف، پر قدرت و با عزت ایران اسلامی را بیان می‌کند در حالیکه در گذشته حتی با شاهان ما ذلیلانه برخورد می‌کردند.

به گفته وی حمایت از محرومان و نادیده نگرفتن مسایل اقتصادی از دیگر شاخص‌های دولت انقلابی است.

شایان ذکر است، تجلیل از خانواده مرحوم حجت الاسلام یوسفیان نخستین امام جمعه آران و بیدگل، برگزاری اردوی یک روزه برای کارکنان ستاد نماز جمعه، تقدیر از قاریان، موذنان، مکبران و پیشکسوتان ستاد نماز جمعه برگزاری مسابقه فرهنگی، تکریم پیشکسوتان ستاد نماز جمعه، استقرار میز خدمت در مصلای نماز جمعه، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا و ارسال پیامک روزانه یک حدیث از ۳۱ تیر تا ۵ مرداد برخی از برنامه‌های ستاد نمازجمعه شهرستان آران و بیدگل است.

شماری از مؤلفان، نخستین اقامه کننده نماز جمعه را شخص پیامبر اسلام دانسته و گفته‌اند که این نماز در نخستین جمعه پس از هجرت به مدینه، در قبیله سالم بن عَوْف و در وادی زانوناء برپا شد.

گفتنی است، نخستین نماز جمعه در کشور در روز پنجم مرداد ماه ۱۳۵۸ هجری شمسی پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت مرحوم آیت‌الله سیدمحمود طالقانی در دانشگاه تهران اقامه شد.

آیت‌الله طالقانی این نماز جمعه را در بحبوحه درگیری‌های گروهک‌ها به فرمان امام‌خمینی(ره) برای ایجاد انسجام در بین مردم مسلمان ایران اقامه کرد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات