۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
کد خبر: ۷۱۵۳۷۴

طرح بهبود و اصلاحات در روند اقتصادی کشور لبنان دروغ است

طرح بهبود و اصلاحات در روند اقتصادی کشور لبنان دروغ است
رئیس جریان آزاد ملی لبنان با اشاره به مانع‌تراشی‌های آمریکا در روند انتقال انرژی از مصر و اردن به لبنان اعلام کرد: من به دیدار سید حسن نصرالله می‌روم تا درباره واردات سوخت از ایران صحبت کنیم.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان شب گذشته در گفتگو با شبکه المنار به بررسی آخرین تحولات داخلی و خارجی این کشور پرداخته گفت: آقای «میشل عون» رئیس جمهور کشور منتظر است در موعد مقرر کاخ ریاست‌جمهوری لبنان را ترک کند و بعد از آن به زندگی طبیعی خود برمی‌گردیم. ترکیب و ساختار کشور همواره به‌گونه‌ای بوده است که مستلزم حضور ما در دولت‌های مختلف است و اکنون سؤال می‌کنیم؛ آیا تشکیل دولت جدید بدون حضور نمایندگان مؤلفه‌های مختلف امکان‌پذیر خواهد بود؟

وی درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری آینده لبنان اظهار داشت: من نامزد ریاست‌جمهوری آینده نمی‌شوم؛ مگر زمانی که این مسئله را اعلام کنم یا حرکتی از جانب من در این زمینه دیده شود، همچنین دلیلی برای حمایت از آقای «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده به‌دلیل برخی اختلافاتمان در پرونده‌های داخلی نمی‌بینم و ممکن است که ما درباره فرد معینی برای به‌عهده گرفتن منصب ریاست‌جمهوری آینده لبنان با جریان المرده به توافق برسیم.

باسیل در ادامه به روند تشکیل کابینه جدید لبنان اشاره کرده گفت: هیچ تلاشی از جانب «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت برای رونمایی از کابینه جدید دیده نمی‌شود؛ زیرا او نمی‌خواهد بار پرونده‌های مربوط به بانک مرکزی و انفجار بندر بیروت و ترسیم مرزهای دریایی و مسئله آوارگان را به دوش بکشد. کسی که به‌دنبال تشکیل دولت نیست (نجیب میقاتی) به کاخ ریاست‌جمهوری آمده یک‌سری اسامی را مقابل رئیس‌جمهور قرار داد و گفت که "اینها اسامی وزرای کابینه آینده هستند"؛ در حالی که خود میقاتی می‌دانست دولت با این ساختار تشکیل نخواهد شد.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان افزود: برخی طرف‌ها ما را متهم به مانع‌تراشی در روند سیاسی کشور می‌کنند اما این اشتباه است، ما همواره به‌دنبال انجام وظیفه خود در سطح نمایندگی در دولت‌های مختلف بوده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم که حقوق سیاسی ما ضایع گردد، همچنین تأکید می‌کنیم که نباید خلأ ریاست‌جمهوری در کشور به وجود بیاید و دولت موقت فعلی صلاحیتی برای تصدی امور رئیس جمهور در صورت ایجاد خلأ در این زمینه ندارد.

وی تصریح کرد: به‌زودی پرونده قضایی جدیدی علیه «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان در یکی از کشورهای اروپایی تشکیل می‌شود. ما از ابتدای میثاق ریاست‌جمهوری نمی‌خواستیم ریاست ریاض سلامه را در بانک مرکزی لبنان تمدید کنیم اما اکثریت از جمله نخست وزیر و برخی مسئولان دیگر قبول نکردند و معتقد بودند که گزینه دیگری به‌غیر از او برای تصدی این منصب وجود ندارد.

رئیس جریان آزاد ملی لبنان همچنین با اشاره به پرونده قضایی که داخل لبنان و توسط قاضی «غاده عون» دادستان کل منطقه جبل علیه ریاض سلامه تشکیل شده گفت: من از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که قاضی عون به بانک مرکزی رفته است تا حکم دستگیری ریاض سلامه را اجرا کند و من امیدوارم که عدالت برقرار باشد و سرویس‌های امنیتی در این زمینه جدی عمل کنند و ما ریاض سلامه را در زندان ببینیم، اما نظام حاکم بر کشور همچنان از ریاض سلامه محافظت می‌کند.

وی ادامه داد: ادعاهای برخی درباره طرح بهبود و اصلاحات در روند اقتصادی کشور دروغ است و بخش زیادی از پول سپرده‌گذاران غارت شده است. اگر بعد از اتفاقات اکتبر سال 2019 انتقال و قاچاق پول به خارج از کشور متوقف می‌شد تاکنون دست‌کم 70 درصد سپرده گذاران می‌توانستند به پول‌های خود دست پیدا کنند اما واقعیت آن است که نقل و انتقال این پول‌ها به خارج متوقف نشده است.

این مسئول لبنانی با اشاره به تداوم و تشدید بحران سوخت در این کشور و عدم وجود راهکار اساسی برای حل آن و همچنین عدم تحقق وعده‌های آمریکا در این زمینه گفت: تصمیم سیاسی آمریکا موجب شده است با وجود امضای قرارداد لبنان با مصر و اردن کشور ما از دسترسی به گاز و برق محروم باشد. من به دیدار سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و همچنین به وزارتخانه انرژی می‌روم تا درباره واردات سوخت از ایران صحبت کنیم.

جبران باسیل در ادامه سخنان خود به اظهارات اخیر سید حسن نصرالله درباره پرونده تعیین مرزهای دریایی با فلسطین اشغالی پرداخته گفت: این سخنان دبیرکل حزب‌الله جدید بود و در اینجا اهمیت حزب‌الله و مقاومت مطرح می‌گردد، همچنین طبق اظهارات سیدحسن نصرالله برای استخراج انرژی لبنان از دریا تضمین‌هایی وجود دارد و در صورتی که راه‌حل شفافی در این پرونده دیده نشود به‌معنای خودکشی برای لبنان خواهد بود و ما در آن زمان اقدام به ترسیم یک معادله جدید در دریا می‌کنیم.

جبران باسیل هفته گذشته با سید حسن نصرالله دیدار و درباره مسئله ترسیم مرز‌های دریایی با رژیم صهیونیستی گفتگو کرد.

وی در جریان این دیدار گفت: کارت مقاومت، عامل قدرت لبنان است، البته اگر بدانیم آن را چگونه برای تعیین مرز و استخراج منابع و احقاق حقوق خود استفاده کنیم. همان گونه که معادله درباره امنیت زمینی روشن است، باید درباره گاز موجود در دریا هم روشن باشد و باید دولت لبنان به اسرائیلی‌ها بگوید که خواستار حقوق کامل خود است، بدین صورت است که کرامت ملی و حاکمیت لبنان حفظ خواهد شد.

انتهای پیام/+

ارسال نظرات