۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۷۱۵۴۷۶
حجت الاسلام هاشمی جزی بیان کرد؛

بایسته های پاسخگویی به شبهات / اهمیت بررسی کتب تاریخ

بایسته های پاسخگویی به شبهات / اهمیت بررسی کتب تاریخ
استاد حوزه علمیه ضمن تشریح نکاتی پیرامون بایدها و نبایدهای پاسخگویی به شبهات، اهمیت بررسی کتب تاریخ در این زمینه را مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسن هاشمی جزی پیش از ظهر امروز در همایش «محرم و فرصت های بی بدیل آگاهی بخش» که در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، گفت: محرم فرصتی بی نظیر برای نشر معارف الهی است.

حجت الاسلام هاشمی جزی با بیان اینکه در تبلیغ اگر بخواهیم به شبهات پاسخ دهیم باید شبهه پراکنان و اندیشه های آنان را بشناسیم، خاطرنشان کرد: تبلیغ در عصر کنونی با گذشته بسیار متفاوت بوده و نسل امروز استدلالی و باید براساس مباحث قطعی پاسخ داد.

وی عنوان کرد: برخی از شبهات در هر فضایی قرار بگیرند رنگ و شمایل همان را به خود می گیرند، لذا باید یک بار برای همیشه شبهه را و پاسخ آن را شناخت و بر همان اساس پاسخ مستدل و قطعی داد.

استاد حوزه علمیه پاسخ گویی شبهات را بر اساس «ادعا، مستند، استدلال» قابل پاسخگویی برشمرد و تصریح کرد: در مقابل شبهه گو ابتدا باید از او پرسید ادعای شما چیست، سپس از او مستند بخواهید که چه برداشتی از متن داشته و آنگاه در مقام تحلیل و پاسخگویی برآیید.

وی ادامه داد: برای پاسخگویی به شبهات باید روایات را دسته بندی کنید و در پاسخگویی تمایل روای به اخبارگری را مورد بررسی قرار داد و روایات را برهم عرضه کنیم تا مجمل و مبین مشخص و بر همان اساس پاسخ داد.

استاد پاسخ به شبهات دینی با بیان اینکه با رصد شبهات دهه اخیر بیشتر شبهات سخیف و به سمت جنسیتی رفته است، اذعان کرد: در پاسخگویی هرم تحلیل را مد نظر قرار دهید و با استدلال پاسخگو باشید مثلا در داستان ازدواج امام حسین(ع) و ارینب به سیر تاریخی آن نگاه کنید که چگونه افسانه سرایی کرده اند و در قرن نهم با کتاب روضه الشهدا وارد کتب شیعه می شود.

حجت الاسلام هاشمی جزی دنیای شبهات را دنیای فریب و خدعه برشمرد و ابراز کرد: معمولاً در فضای مجازی دسته از روایات را بدون بررسی لغوی با ترجمه های تند کنار هم گذاشته و با اضافه کردن منابع غیرصحیح و غیرمعتبر به مخاطب القا می کنند.

وی با توضیح اینکه حضور امام حسین در جنگ با ایرانیان معتبر نبوده و از نظر تاریخی اعتباری ندارد، تصریح کرد: آنچه بلاذری آورده اصلاً از نظر تاریخی اعتبار پایینی دارد چرا که سند ذکر نشده است و در تاریخ طبری نیز خطای تاریخی دارد و در آن خبر افرادی حضور دارند که معروف به کذب و دروغگویی و شایعه پراکنی هستند.

ارسال نظرات