۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۷۱۵۴۸۰
حجت الاسلام علوی تهرانی عنوان کرد؛

شناخت مخاطب و مسئله؛ نخستین مؤلفه تبلیغ تاثیرگذار

شناخت مخاطب و مسئله؛ نخستین مؤلفه تبلیغ تاثیرگذار
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه سطح منبر باید از ارائه مقاله بالاتر باشد،گفت: منبر باید دانشی را منتقل و بینشی را ایجاد کند و نباید در سطح معلومات فضای مجازی باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمد باقر علوی تهرانی پیش از ظهر امروز در همایش «محرم و فرصت های بی بدیل آگاهی بخش» که در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به تجارب منبر در محرم گفت: وقتی می خواهیم تبلیغ کنیم ابتدا باید برای خود مبلغ موضوع حل شود که آیا برای خالی نبودن از عریضه یا برای تاثیرگذاری به تبلیغ می رود.

وی با بیان اینکه در تبلیغ باید به نتیجه توجه داشت، افزود: مردم امروز از تبلیغ موثر استقبال می کنند بنابراین برای تبلیغ موثر باید مولفه «مرتفع کردن نیاز مخاطب» را مد نظر قرار داد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر بخواهیم در تبلیغ نیازی را برطرف کنیم باید جامعه را شناخت، عنوان کرد: مساله همیشه از کف جامعه جوشش می کند لذا برای تاثیرگذاری باید مخاطب و مساله او را شناخت.

حجت الاسلام علوی تهرانی با توضیح اینکه مطالعه زیاد و گوش سپردن به سخنرانی فراوان نیاز اولیه یک مبلغ است، خاطرنشان کرد: درس های تخصصی هرگز به درد مردم جامعه نمی خورد پس برای پاسخ به نیاز مخاطب باید کتب فراوانی را مطالعه و سخنرانی های فراوانی را گوش داد و آنگاه نسبت به مسائل فکر کرد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در قیامت نسبت به سایر مخاطبان باید پاسخگو باشیم پس ابتدا باید به حرفی که می‌زنیم باور داشته باشیم از این رو تا روایتی و مطلبی برای خودمان حل نشده باشد بیان کردنش آفت خواهد بود.

سخنران همایش «محرم و فرصت های بی بدیل» منبر را دارای دو خصیصه دانست و ابراز کرد: منبرها باید دانشی را منتقل و بینشی را ایجاد کنند در غیر اینصورت انتقال محفوظات بوده که هیچ فضیلتی ندارد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه معلومات ما باید بالاتر از فضای مجازی باشد، اظهار کرد: محفوظات و تحقیقات در سطح فضای مجازی به درد مردم نمی خورد، خطبا باید بدانند پای منبری های شما همزمان مطالب شما را در فضای مجازی سرچ می کنند.

وی با اشاره به اینکه در جامعه کار ارزشی فراوان، اما کار ارزشمند کم است، ادامه داد: بر اساس فهم مخاطب باید مطالبی را ارائه داد تا نیاز مخاطب را مرتفع کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی با بیان اینکه منبری به سرانجام می رسد که گوینده خودش را به جای شنونده بگذارد، عنوان کرد: اگر خودمان را جای مخاطب بگذاریم آنگاه متوجه خواهیم شد که یک مطلب را چقدر باید توضیح داد و تشریح کرد.

ارسال نظرات