۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
کد خبر: ۷۱۵۷۹۳

روسای جمهوری آمریکا و چین درباره روند اوضاع در اوکراین تبادل نظر کردند

روسای جمهوری آمریکا و چین درباره روند اوضاع در اوکراین تبادل نظر کردند
در حالی‌که روسای جمهوری آمریکا و چین درباره روند اوضاع در اوکراین و پیامدهای جهانی آن تبادل نظر کردند، وزارت امور خارجه روسیه یادآور شد: سرگئی لاوروف هر زمان که وقت کند به درخواست همتای آمریکایی خود برای انجام مذاکرات تلفنی توجه خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از وزارت امور خارجه ایالات متحده خواسته شده تا روسیه را به عنوان کشور حامی تروریسم به رسمیت بشناسد. این سند در وب سایت رسمی کنگره آمریکا منتشر شده است.

در این سند تاکید شده است: «هیچ چیزی در این قطعنامه نباید به عنوان مجوز استفاده از نیروی نظامی یا ورود نیروهای نظامی ایالات متحده به جنگ با روسیه تعبیر شود.» دلیل این تصمیم سنای آمریکا رویدادهای گرجستان، چچن، سوریه، دونباس و اوکراین نامیده شده است.

این قطعنامه اوایل ماه مه ارائه شده بود و بعد از مباحثات فراوان روز گذشته بالاخره به تصویب رسید.

در همین رابطه، روزنامه "پولیتیکو" بامداد امروز، جمعه، گزارش داد که نمایندگان کنگره آمریکا نیز قصد دارند در آینده نزدیک طرحی را ارائه کنند که بر اساس آن آمریکا بتواند روسیه را "کشوری حامی تروریسم" اعلام کند. چند تن از نمایندگان کنگره، از جمله تد لی، جو ویلسون، جرد گلدن، آدام کینزینگر و تام مالینوفسکی از ایالات مین، کالیفرنیا و ایلینوی مبتکران ارائه این لایحه به مجلس نمایندگان بودند. به عقیده آنها، ایالات متحده باید از تمامی ابزارهای موجود برای توقف حمله نظامی روسیه به اوکراین استفاده کند.

لازم به یادآوری است که ابتکار این گروه از نمایندگان کنگره در تضاد با بیانیه‌های قبلی کنگره آمریکا است که بر اساس آن، آنها قبلاً با واگذاری صلاحیت مربوط به معرفی روسیه به عنوان کشوری که گفته می شود «حامی تروریسم» به وزارت خارجه آمریکا است، موافقت کرده بودند. طبق اطلاعات پولیتیکو، با کمک این لایحه، نمایندگان کنگره سعی دارند بر وزارت امور خارجه و جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در این زمینه فشار بیاورند.

روز گذشته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته که این وزارتخانه در حال بررسی این موضوع است که روسیه را به عنوان کشوری که گویا "حامی تروریسم است" معرفی کند، یا خیر. به گفته این دیپلمات،  این تصمیم با معیارهایی که قبلاً توسط کنگره آمریکا اعلام شده بود مطابقت ندارد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین چندی پیش یادآور شده بود که عواقب احتمالی به رسمیت شناختن روسیه توسط کنگره آمریکا به عنوان کشور حامی تروریسم منفی خواهد بود. به گفته وی، چنین تصمیماتی فقط روابط دوجانبه بین مسکو و واشنگتن را بدتر خواهد کرد.

ارسال نظرات