۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۵
کد خبر: ۷۱۵۸۴۰

ماشین آلات وارداتی علاوه بر حذف معافیت تعرفه، مشمول تعرفه‌گذاری موثر هم هستند

ماشین آلات وارداتی علاوه بر حذف معافیت تعرفه، مشمول تعرفه‌گذاری موثر هم هستند
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ماشین آلات وارداتی علاوه بر حذف معافیت تعرفه، مشمول تعرفه‌گذاری موثر برای امکان رقابت ماشین‌آلات داخلی با ماشین‌آلات وارداتی می‌شوند، البته باید مشخص شود که به دنبال داخلی‌سازی چه بخشی از تولید ماشین‌آلات هستیم

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو‌ با خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس در مورد حمایت از تولید داخل به منظور تولید ماشین آلات صنعتی و حذف معافیت های وارداتی در این بخش، گفت: رویکرد مجلس در قانون بهبود تولید داخل این بود که وارادت ماشین آلات ‌با تنظیم تعرفه آنها متناسب با توان تولید داخل توسط وزارت صمت سنجیده شود و بعد تعرفه گذاری شود مثلا اگر در کارخانه ای شش ماشین تولیدی نیاز بود چهار عدد از این ماشین آلات از تولیدات داخل با تعرفه بالا و دو عدد از خارج  با تعرفه پایین و صفر تامین شود که اینها به سمت تولید داخل بروند. حمایت از تولید ماشین‌آلات در داخل یک رکن اساسی است.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در قانون جهش تولید دانش بنیان حذف معافیت واردات در صورت توانمندی داخلی اعمال شد و در بودجه ۱۴۰۱ نیز این موضوع صریحا قید شد و ماشین آلات وارداتی علاوه بر حذف معافیت تعرفه، مشمول تعرفه‌گذاری موثر برای امکان رقابت ماشین‌آلات داخلی با ماشین‌آلات وارداتی شوند البته کماکان وزارتخانه در تعیین میزان تعرفه دخیل است ولی دیگر تعرفه آن صفر نیست و معافیت تعرفه‌ای برای واردات ندارند که این امر بسیار مهم و مثبت است.

وی ادامه داد: صاحبان کسب و کار و فعالین اقتصادی بویژه آن‌ها که می خواهند صنعت را در این بخش توسعه دهند؛ ایراد اصلی شان این است ‌که با این روش هزینه تولید بالاتر رفته است و درصدی به هزینه تولید اضافه شده است. بسیاری از این ماشین آلات یا امکان تولید داخل ندارد یا تولید داخل آن برای تولید کننده داخل صرفه ندارد چراکه این ماشین آلات جز ماشین آلاتی است که تعداد مورد نیاز آنها کم است.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که یکی از مشوق های که می توانیم برای رشد ماشین سازی بویژه ماشین های پیچیده و دانش بنیان در کشور در نظر بگیریم، تعرفه‌گذاری موثر است؛ ایرادی که سیاست گذاری صنعتی ما دارد این است که مشوق ها را بسته نمی بینیم و فقط سراغ گمرک می رویم اگر این قصد را داشته باشیم که تولید ماشین آلات صنعتی در داخل کشور را رشد دهیم؛ باید یک بسته داشته باشیم که یکی از آنها معافیت گمرکی می شود ولی باید مشخص شود کدام ماشین سازی را می خواهیم رشد دهیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خاطر نشان کرد: به طور کل، رویکرد اصلی مجلس در قوانین مصوب خود این بوده که وارادت ماشین آلات ‌با تنظیم تعرفه آن‌ها متناسب با توان تولید داخل توسط وزارت صمت و گمرک سنجیده شود. البته باید مشخص شود که به دنبال داخلی‌سازی چه بخشی از تولید ماشین‌آلات هستیم و سپس حمایت‌های تعرفه‌ای انجام گیرد. تولید ماشین آلات صنعتی طیف گسترده ای است و باید مشخص کنیم بر کدام طیف باید تمرکز شود. وقتی سیاست گذاری صنعتی مشخص باشد اولویت ها و تمرکز ها نیز تعیین  می شود، بعد نوع حمایت های گمرکی و بانکی مشخص می شود و بسته ای از حمایت ها در نظر گرفته می شود. در بحث تولید ماشین آلات صنعتی باید اولویت هایمان در مورد تولید کدامیک از ماشین آلات را مشخص کنیم و بعد برای آن حمایت های گمرکی بانکی و تسهیل صادرات در نظر بگیریم و اگر اینگونه عمل کنیم به تولید در این بخش کمک قابل توجهی کردیم و در این صورت است که واردات نیز کمرنگ خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات