۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۷۱۶۰۹۹

رویداد ملی دا و دختران دهه هشتادی

رویداد ملی دا و دختران دهه هشتادی
رسانه‌های مواجب بگیر یک فیلم از بگومگوی دختران را در فضای مجازی وایرال می کنند تا بگویند جامعه ما دو قطبی شده اما در برابر بزرگ‌ترین رویداد ملی ارزش آفرینی دختران ایران لالمانی می‌گیرند. رویدادی به نام «دا»

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه زندگی - عطیه اکبری: تصویرخوبی نساختند از دختران سرزمینمان. خبرهای خوب را درز می‌گیرند، درعوض یک فیلم را در فضای مجازی وایرال کرده و آن را نماد آنچه در واقعیت جامعه ما در حال رخ دادن هست جلوه می‌دهند، با پروگاندای رسانه‌ای روی موج همان یک فیلم سوار می‌شوند تا بگویند جامعه‌مان دوقطبی شده است. از رسانه‌های مواجب بگیر می‌گوییم که این روزها همه هنر رسانه‌ای‌شان را در دست گرفتند و فیلم‌هایی را دست می‌گیرند برای اینکه بگویند مثلاً دختر نوجوان شل حجاب در مقابل دختر محجبه است نه در کنار او.

 اما همان رسانه‌ها در برابر بزرگ‌ترین رویداد ملی ارزش آفرینی دختران ایران لالمانی می‌گیرند. رویدادی به نام «دا» که در آن دختران ۱۶ تا ۲۵ ساله از محجبه چادری تا دختر شل حجاب شانه به شانه هم ایستادند برای پیشبرد ایده‌های ارزش آفرینشان. شما نه یک تصویر از این رویداد از بی بی سی و من و تو و اینترنشنال دیدید نه یک خبر خواندید.

*رویداد ملی دا و دختران دهه هشتادی

روزی که برو بچه‌های گروه شتاب دهنده «کایاک» با حمایت وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم گرفتند رویداد ملی «دا» ویژه دختران دهه هشتادی را برگزار کنند فکرش را هم نمی‌کردند بعد از اعلام فراخوان، صدها و هزاران دختر و بانوی جوان ایرانی هر کدام با یک ایده کسب و کار و ارزش آفرینی در این رویداد ثبت نام کنند.

*هر کسی ایده کسب و کار دارد بسم الله...

حتماً شما هم تعجب کردید از شنیدن این عدد اما با ما همراه شوید و صحبت‌های برگزار کننده رویداد ملی دا را بشنوید تا تصویر واقعی از دختران سرزمینمان دستتان بیاید. «مطهره جاویدی» از روزی می‌گوید که ایده راه اندازی این رویداد شکل گرفت؛ «مشاور وزیر ارشاد سفری به مشهد داشتند و با مدیران برخی استارتاپ ها دیدار داشتند. دغدغه همه فعالان حوزه کسب و کار و کارآفرینی که با ایشان مطرح شد این بود که چرا بودجه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گهگاهی جای درستی هزینه نمی‌شود. بسیاری از کارآفرینان هستندکه طرح‌های تاثیرگزاری در حوزه زنان و کسب و کار و پوشش بانوان ... دارند که به دلیل عدم حمایت، طرح های خلاقانه شان اجرایی نمی‌شود. خلاصه که از دل این دورهمی صمیمانه با عاطفه خادمی؛ مشاور وزیر ارشاد ایده راه اندازی رویداد ملی «دا» بیرون آمد. قرار شد ما فراخوان بزنیم و رویدادی ویژه دختران و بانوان ۱۶ تا ۲۵ ساله برگزار کنیم تا هر کسی ایده کسب و کار برای بانوان در هر حوزه‌ای  دارد به میدان بیاید. قرار شد این رویداد در مشهد مقدس برگزار شود. با کمک روایت گران و فعالان حوزه مجازی و کنش گران زن، در فضای مجازی اطلاع رسانی کردیم و فراخوان زدیم و مهلت تعیین کردیم.»

*از تفریح و گردشگری تا سبک زندگی و سلامت زنان...

عدد باور نکردنی بود. بیش از ۳ هزار نوجوان و جوان طرح و ایده‌ های خلاقانه برای راه اندازی کسب و کار به دبیرخانه رویداد ارسال کردند. جاویدنیا از نوبرانه های دختران رویداد ملی «دا» می‌گوید: «قرار بود ایده‌ها در حوزه اشتغال زنان، آموزش، تفریح و گردشگری، خانواده و سبک‌زندگی، رسانه و تولید محتوا، زیست شهری، سلامت زنان و مد و لباس باشد و سه روز کامل زیرساخت‌های لازم برای اجرای ایده‌ها در اختیار شرکت کنندگان این رویداد قرار بگیرد. استقبال بی نظیر بود و شاهد ارسال ایده‌های خلاقانه برای راه اندازی کسب و کار از چندصد شهر بودیم که در مجموع از میان ایده پردازان، حدود ۱۰۰ ایده بعد از بررسی داوران وارد رویداد شدند.»

*نوجوان محجبه و شل حجاب شانه به شانه هم برای ساختن ایرانی بهتر

ما دختران نوجوانانمان را با چه متر و معیاری می‌سنجیم؟ چرا ویدیوهای پسر و دختران نوجوان اینستاگرامی با آن هجویات و ادبیات رکیک در فضای مجازی وایرال می‌شود و ما را می‌ترساند از دنیای نوجوانان امروزی، اما دخترانی که سرشان را بالا گرفته‌اند و آمدند روی سن رویداد ملی دا و با افتخار از ایده‌های خلاقانه‌ای گفتند که می‌تواند صدها نفر را وارد بازار کار کند و تکانی به رونق تولید داخلی بدهد، حرفی نمی‌زنند. ایده پردازان در مشهد دور هم جمع شدند. ۱۰۰ دختر نوجوان و جوان ارزش آفرین که همگی از کارآفرینان آینده این مرز و بومند؛ دخترانی از سراسر ایران با پوشش های مختلف.

جاویدی می‌گوید: «در روز اول رویداد ۱۰۰ ایده با حضور ۱۰۰ نوجوان توسط داوران که همه آنها از منتورها و کارآفرینان بزرگ بودند داوری شد و از میان آنها ۱۰ طرح برگزیده شد. جالب بود که آن ۹۰ نفری که همان روز اول طرحشان رد شد و یک طورهایی بازنده رویداد شدند نرفتند و در جمع دوستان ارزش آفرینشان ماندند تا یاد بگیرند چطور می‌توانند یک ایده کسب و کار را عملیاتی کنند و جلو ببرند.»

*حل مشکلات کلان با ورود نوجوانان به دنیای استارت آپ ها

این روزها دنیا دنیای استارت آپ هاست. استارتاپ ها مثل یک مخترع، مشکلات و نیاز جامعه را بررسی کرده و سعی می‌کند راهکاری خلاقانه ارائه دهد. دختران نوجوان هم در رویداد دا با نوآوری و خلاقیتشان وارد دنیای استارت آپ ها شدند و یاد گرفتند چطور ایده‌هایشان را تبدیل به یک طرح موفق تجاری کنند. جاویدی در خصوص طرح‌های برگزیده می‌گوید: «ما با جزییات نمی‌توانیم از ایده‌های برتر حرفی بزنیم. چون همه آنها قرار است تجاری سازی شوند. اما چند ایده برگزیده نوجوانان ما در حوزه حجاب و عفاف بود. یکی از ایده‌ها به زودی قرار است با بهره گیری از هنر سوزن دوزی زنان سیستان و بلوچستانی کاری کند کارستان. یکی از ایده‌ها که طراحی لباس بر اساس شخصیت نوجوانان و مطابق با ارزش‌های ایرانی اسلامی است پس از اجرا می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را در حوزه پوشش نوجوانان برطرف کند. رویداد دا نشان داد میدان دادن به نوجوانان و باور کردن آنها چه گره‌ها که باز نمی‌کند، نشان داد اگر فضای رشد را در اختیار فرزندانمان قرار دهیم، ده ها برابر اثر و فایده خواهد داشت. در یک کلام اعتماد به دختران ایرانی و رقم خوردن اتفاقات بزرگ با کنار هم قرارگرفتن دختران خلاق از مهم‌ترین بازخوردهای این رویداد بود. منتظر  اتفاقات بزرگ باشید.»

انتهای پیام/

ارسال نظرات