۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۷۱۶۳۸۸
استاد حوزه علمیه کرمانشاه:

شهادت نامه یاران امام حسین در شب عاشورا امضا شد

شهادت نامه یاران امام حسین در شب عاشورا امضا شد
کرمانشاه ـ حجت الاسلام صابری گفت: شهادت نامه یاران حسینی در شب عاشورا امضا شد، شبی كه امام حسین(ع) بیعت خود را از آنان برداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام رحمان صابری در جمع عزاداران حسینی در کرمانشاه اظهار داشت: از امام صادق(ع) روایت شده كه فرمودند تاسوعا روزی است كه حسین(ع) و یارانش در آن روز در كربلا محاصره شدند و سپاه شام پیرامونش حلقه وار گرد آمده او را از حركت بازداشتند و پسر مرجانه (ابن زیاد) و عمر بن سعد در آن روز شادمان كه لشكری انبوه، به اختیار دارند و حسین(ع) و یارانش را ضعیف شمردند و یقین كردند كه دیگر حسین، یار و یاوری ندارد و مردم عراق به مدد او نخواهند آمد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: مقام با عظمت حضرت ابوالفضل و موقعیت خاص ایشان باعث شده تا به طور ویژه یك روز را به بیان رشادت ها و فضیلت های فرزند امیرالمومنین(ع) اختصاص دهند كه این روز، همان تاسوعای حسینی است.

وی ادامه داد: یكی از حوادثی كه در این روز اتفاق افتاد، امان نامه ای بود كه شمر برای عباس(ع) و برادرانش آورد.

حجت الاسلام صابری تاکید کرد: شمر در روز نهم محرم یعنی تاسوعا سراغ حضرت ابوالفضل(ع) و برادرانش را گرفت اما آن بزرگواران جوابی به او ندادند كه در این هنگام امام حسین(ع) فرمود اگرچه او فاسق است ولی جوابش را بدهند.

این استاد حوزه در ادامه سخنان خود بیان داشت: حضرت عباس (ع) پس از شنیدن سخنان شمر كه می گفت «خود را به خاطر حسین(ع) به كشتن ندهید» در پاسخ به او با صدای بلند فرمود:‌ لعنت خدا بر تو و بر امیر تو و بر امان تو باد. ما را امان مي دهید در حالی كه پسر رسول خدا در امان نباشد؟

وی افزود: در روز تاسوعا كه دشمن عرصه را بر امام تنگ كرده بود، امام حسین (ع) از دشمن خواست تا در جنگ تاخیر اندازند و یك شب را مهلت دهند. عمر سعد كه لشكر را آماده جنگ كرده بود ابتدا قبول نكرد ولی در نهایت پذیرفت و سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش آن شب را تا صبح به مناجات و دعا و تلاوت قرآن و نماز گذراندند.

حجت الاسلام صابری گفت: در چنین روزی بود كه به دستور عبیدالله بن زیاد، لشكر مجهزی از كوفه وارد كربلا شد و امام حسین(ع) در عصر روز تاسوعا برای یاران خود خطابه ای خواندند و اصحاب آن حضرت اعلام وفاداری و حمایت خود را تا پای جان اعلام كردند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: شهادت نامه یاران حسینی در شب عاشورا امضا شد، شبی كه امام حسین (ع) بیعت خود را از آنان برداشت و سفارش كرد تا از تاریكی شب استفاده كرده و صحنه كربلا را رها كنند تا جان خود را نجات دهند.

این استاد حوزه یادآور شد: برخی كسانی كه برای دنیا و به امید حكومت دنیایی امام حسین(ع) تا كربلا آمده بودند، هنگامی كه دیدند فردا خون و شمشیر حاكم است و خبری از لذت های دنیایی نیست در تاریكی شب مسیر خود را جدا كردند و زندگی دنیای فانی را بر یاری امام خویش ترجیح دادند.

حجت الاسلام صابری گفت: از طرف دیگر زمانی كه سیدالشهدا(ع) اخلاص و وفاداری یاران خود را مبنی بر حمایت و جانفشانی از امام و رهبر خود مشاهده كردند، جایگاه یاران عاشورایی را در بهشت به آنان نشان دادند و اینگونه شد كه برخی اصحاب حسین(ع) در شب عاشورا به تلاوت قرآن، نماز، مناجات و دعا پرداختند/1400/

ارسال نظرات