۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۷۱۷۱۲۳
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی تبیین کرد؛

معیارهای تشخیص حق و باطل

معیارهای تشخیص حق و باطل
اصفهان ـ استاد حوزه علمیه با تأکید بر ضرورت شناخت حق گفت:همه شهدا توصیه به تبعیت از ولایت فقیه کرده اند و کسانی که علیه ولایت فقیه موضع می‌گیرند نمی‌خواهند حق را بپذیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه شب گذشته در هیأت مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه کربلا یک جریان کوتاه از نظر زمانی و محدود از نظر سرزمینی و با تعداد محدودی از نظر شهدا است، گفت: اصول، مبانی و سلسله قواعدی از نهضت کربلا می‌توان استخراج کرد که برای همه زمان‌ها قابل اجرا است.

وی در ادامه افزود: درس‌ها و پیام های نهضت عاشورا در انقلاب ما و در مبارزه مردم فلسطین با اسرائیل و مقاومت مردم یمن یک الگو است و مورد استفاده قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی اظهار کرد: اصل عزت، اقتدار و شکست ناپذیری از اصول نهضت عاشورا است، اصل حق پذیری از دیگر اصول عاشورا است و خیلی هم مهم است چرا که همیشه در طول تاریخ مسأله حق و باطل وجود داشته است، امام حسین(ع) در روز عاشورا می‌فرمایند به حق عمل نمی‌شود و از باطل منع نمی‌شود و بخاطر همین ایشان قیام می‌کنند.

حق مانند آب و باطل مانند کف روی آب است

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی خاطرنشان کرد: امام حسین(ع) به امام سجاد(ع) توصیه می‌کنند که حق بگویید ولو اینکه تلخ باشد، آخرین وصیت امام اینچنین است و این موضوع نشان دهنده اهمیت مسأله است ولی این موضوع نیازمند شفافیت و بررسی دارد.

وی ادامه داد: خداوند در آیه 17 سوره رعد می‌فرماید: مثل حق و باطل مانند باران شدیدی است که بر زمین می‌بارد و زمین پر از گودال‌هایی است که هرکدام به اندازه ظرفیت خود پر خواهند شد. این آب در نهایت حرکت خواهد کرد و به روی آن کف وجود خواهد داشت، قرآن می‌فرماید این کف باطل است و آن آب جاری حق است، کف در نهایت از بین خواهد رفت و آب باقی خواهد ماند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تصریح کرد: افراد در سه چیز افراد همیشه مدعی هستند حق با آنها است، نخست دینی که از آن تبعیت می‌کنند، دومی درخواست‌هایی است که افراد دارند، سومی هم برنامه ریزی افراد در مسائل است. آیا همه درست می‌گویند؟ امکان ندارد و ما باید حق را بشناسیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حق یعنی واقعیت و باطل یعنی آن چیزی که با واقعیت مطابقت ندارد، اظهار کرد: وظیفه ما این است که واقعیت را پیدا کنیم. برای تشخیص حق از باطل چهار راه وجود دارد، یکی حس است، پس حس ما یک راه راحت و آسانی است.

فطرت انسان حق شناس است

وی در ادامه افزود: تشخیص از راه فطرت روش دیگر تشخیص حق و باطل است که دشوار است، مانند آنچه برای جادوگران فرعون در مقابل حضرت موسی رخ داد، آنها از روی فطرت خود حقانیت حضرت موسی را تشخیص دادند و ایمان آوردند. بت پرستی با فطرت ما همخوانی ندارد برای همین هم هست که درک می‌کنیم بت پرستی حق نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خرد و عقل را سومین راه شناخت حق از باطل عنوان کرد و گفت: چهارمین راه شناخت حق از باطل وحی است، ما مسلمانیم و پیامبر اسلام(ص) هم معصوم و بر ایشان وحی می‌شده است، بر همین مبنا باید بررسی کنیم که آیا ایشان برای بعد از خود جانشین تعیین کرده‌اند یا خیر، وقتی تاریخ را بررسی می‌کنیم می‌بینیم سقیفه باطل و غدیر و ولایت امام علی(ع) حق است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در وصیتنامه همه شهدا به تبعیت و حمایت از ولایت فقیه توصیه بسیار زیادی شده است، برخی افراد که علیه ولایت فقیه موضع می‌گیرند و اغتشاش و جو سازی می‌کنند در حقیقت حق و باطل را نشناخته‌اند یا نمی‌خواهند حق را بپذیرند. قرآن می‌فرمایند یهود پیامبر اکرم(ص) را مانند فرزندان خود می‌شناختند ولی به ایشان ایمان نیاوردند و حتی در مقابل ایشان قرار گرفتند.

اسلام با شمشیر کشورها را فتح نکرده است

وی با اشاره به اینکه پیش رفتن اسلام در کشورها با شمشیر یک دروغ بزرگ است، تصریح کرد: مدینه با قرآن کریم فتح شد، چند نفر به مدینه آمده بودند، یکی از آنها به نام اسعد ابن زراره پیامبر اکرم(ص) را دید و با قرائت  آیه 151 تا 153 انعام که پیامبر اکرم(ص) تلاوت می‌کردند مواجه شد و ده توصیه که در این آیات هست را شنید و به ایشان گفت این آیات بسیار زیبا است و در همانجا مسلمان شد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه کسی که خود را به خواب زده باشد را نمی‌توان بیدار کرد و اگر کسی نخواهد حق را بپذیرد هیچ دلیل و برهانی باعث پذیرش حق از سوی او نخواهد شد، عنوان کرد: کار منافق این است که حق و باطل را باهم قاطی می‌کند، شبکه‌های خبری مانند بی بی سی صد خبر راست می‌گویند تا یک دروغ در بین آن بگویند و به اهداف خود دست پیدا کنند./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات