۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶
کد خبر: ۷۱۷۴۵۲
امام جمعه موقت کاشان:

عدالت از اعتقادات و اصول دین است

عدالت از اعتقادات و اصول دین است
اصفهان - حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: شیعه در بحث عدل الهی به شدت پافشاری می‌کند به طوری که کلمه عدالت را جزء اعتقادات و اصول دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در تفسیر آیه ۲۲ از سوره مبارکه ابراهیم که در مسجد آیت الله رضوی برگزار شد، گفت: قرآن در رابطه گذشته، زمان حاضر، پایان جهان، جهان دیگر، عالم برزخ، عالمی پیش رو و عالم قیامت صحبت کرده است.

وی افزود: انسان‌ها در رابطه با جهان دیگرهیچ اطلاعاتی ندارد و هرآنچه را که می‌داند از جهان مادی است و از جهان آخرت هیچ اطلاعاتی ندارد و تنها خداوند است که به دنیای آخرت اشراف دارد.

حجت الاسلام اسلامی تبار ادامه داد: خداوند ماورای زمان است و همه را می‌بیند و این انسان است که موجود زمان است و زمان را احساس می‌کند، در حالیکه خداوند آفریننده زمان و گذشته و حال و آینده را همه را یک جا می‌بیند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: این‌ها همه از مظاهر رحمت خداوند است که نه تنها از عالم گذشته و اکنون صحبت می‌کند بلکه از دو عالم برزخ و عالم آخرت نیز صحبت می‌کند.

وی افزود: خداوند در آخر این آیه می‌فرماید، ظالمین کسانی هستند که از شیطان پیروی کردند و شیطان را شریک خدا کردند و به جای اینکه از خدا اطاعت کنند از شیطان اطاعت کردند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: اسلام برای موضوع ظلم حساب ویژه‌ای باز کرده است و در قرآن حدود ۳۰۰ مرتبه از کلمه ظلم و مشتقات آن استفاده شده است و در روایات نیز به وفور از ظلم نام برده شده است.

به گفته وی تعدد آیات و روایات در ارتباط با ظلم بیانگر این است که اسلام در این رابطه پرونده سنگینی را گشوده است.

حجت الاسلام اسلامی تبار مخالفت با ظلم و ظالم و حمایت از مظلوم را یکی ویژگی‌های دین اسلام دانست و افرود: اسلام از پیروان خودش خواسته است نه ظالم و نه مظلوم باشند، بلکه دشمن ظالم باشند و یاور مظلوم باشند.

وی با بیان اینکه امیرمومنان (ع) در وصیت نامه خود به فرزندان اش می‌فرماید، دشمن ظالم و یاور مظلوم باشند، یادآور شد: اسلام از پیروان اش می‌خواهد با ظالم مبارزه کنند و از مظلوم حمایت کنند و ظلم نکنند و زیر باز ظلم نروند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: در دین اسلام ظالم و مظلوم هر دو جهنمی هستند، ظالمی که توان دفاع و مقابله با ظالم را دارد، اما با سکوت و پذیرش ظلم سبب تقویت ظالم می‌شود جهنمی است.

حجت الاسلام اسلامی تباربا اشاره به اینکه ظلم و عدل مقابل یکدیگر است و جامعه سالم جامعه‌ای است که در آن ظلم نباشد و عدالت حاکم باشد و مسلمان واقعی عادل است و ظالم نیست، افزود: یکی از مهمترین ویژگی‌های دولت کریمه، ولی عصر (عج) اقامه عدل و مبارزه با ظلم است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: شیعه در بحث عدل الهی به شدت پافشاری می‌کند به طوری که کلمه عدالت را جزء اعتقادات و اصول دین است.

وی هر چیزی در جای خودش قرار داشتن را عدل و هر چیزی را در جای خودش قرار ندادن را ظلم دانست و افزود: معنای ظلم خیلی گسترده است و ظلم در هر حالت و صورتی مردود است و عدالت در هر حالتی خوب است و ظلم درهر حالتی مردود است و استثنا ندارد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات