۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۷۱۷۵۶۱
معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز اسلامی کرمانشاه:

دوری از مسجد به نوعی مبارزه با فطرت است

دوری از مسجد به نوعی مبارزه با فطرت است
کرمانشاه - محمدی گفت: چون فطرت انسان به مسجد و اعمال مسجد وابسته است، دوری از آن مبارزه با فطرت است و به اضطراب و استرس منجر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، مراسم گرامیداشت روز مسجد و تجلیل از پرچمداران محراب و کارگزاران مساجد با حضور سرپرست مرکز اسلامی استان کرمانشاه، مدیران و مسئولان محلی و نیز روحانیون شهرستان جوانرود در مسجد جامع شهر برگزار شد.

احمد محمدی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز اسلامی استان کرمانشاه در این مراسم در سخنانی اظهار داشت: موضوع امروز ما گرامیداشت روزجهانی مساجداست، بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با 31 مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال 1348 در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز اسلامی استان کرمانشاه گفت: کعبه نخستین خانه ‎توحید و یکتا پرستی و اولین جایگاهی است که برای پرستش خدای یگانه ساخته شده است.

وی افزود: مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد.

محمدی در ادامه بیان داشت: از آنجا که مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد ما از جایگاهی والایی برخوردار می‌باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: پیامبر اسلام (ص)  مسجد را به «ریاض‌‌الجنّه/باغ‌های بهشت» تشبیه كرده ااند.(ترمذی:3818) و در روایتی دیگر مسجد را محبوب‌ترین مكان نزد الله عنوان فرموده اند (مسلم:288)؛ لذا قطعاً محبوبیت مسجد نزد الله به‌خاطر برنامه و اعمالی‌ست كه در آن برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: چون مسجد نزد الله محبوب است، آن محبوبیت در فردی كه آن‌جا حضور پیدا می‌كند، نیز تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، حاضر شدن در مسجد مایه سكون قلب و آرامش ذهن می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز اسلامی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مسجد تأثیر زیادی در ایجاد آرامش و زدودن استرس‌های انسان دارد، گفت: در عصر حاضر با این همه ناهنجاری‌های گوناگون، قلب و روان انسان مضطرب و دچار استرس شده است و داروهای پرهزینه و تفریح‌گاه‌های مدرن و پیشرفته كه انسان بیشتر برای حصول آرامش قلب به آنها پناه می‌برد، كمك چندانی به انسان مضطرب نمی‌كنند، درحالی‌ كه تجربه نشان داده كه فضای معنوی مسجد یكی از عوامل مؤثر آرامش قلب و علاج استرس‌هاست.

وی اظهار داشت: چون فطرت انسان به مسجد و اعمال مسجد وابسته است، دوری از آن مبارزه با فطرت است و به اضطراب و استرس منجر می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز اسلامی استان کرمانشاه مسجد را محل خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی دانست و بیان کرد: مسجد مرکز تجمع دل های پاک است، مسجد مرکز   تجلی نظم وانضباط و نیز مرکز وحدت و همدلی است.

محمدی مسجد را مرکز نشر و تبیین معارف اسلامی دانست و عنوان کرد: مسجد مرکز تعلیم و تربیت است و مسجد جایگاه ارائه خدمات گوناگون علمی، فکری، اجتماعی، سیاسی و  کانون تزکیه نفس، تهذیب روح و تحقق آرزوهای حقیقت جویان است.

وی امام جماعت را از ارکان اصلی هر مسجدی عنوان کرد و گفت: مسجدی موفق است که امام جماعت موفقی داشته باشد و امام جماعتی موفق است که به کارکردها و ویژگیهای مسجد و نیز وظایف امام جماعت آشنا باشد و به آن عمل کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز اسلامی استان کرمانشاه گفت: اداره این مکان مبارک که این همه برکات و کارکردها را دارد جزء با مدیریت صحیح واخلاق وایمان عمیق و علم و حکمت امام مسجد و همکاران و افراد پاک و مخلص ممکن نیست تا چنین رسالتی را انجام دهند.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: برای ایجاد تحول در این مرکز معنوی، لازم است جمعی از اهل علم، تقوا، باتوان و متعهد، به عنوان امام جمعه وامام جماعت وهیأت امنا، مسئولیت اداره و امور مسجد را برعهده بگیرند.

وی تصریح کرد: لذا در این زمینه لازم است در روز جهانی مساجد به همه شما پرچمداران محراب و کارگزاران مساجد خدا قوت و خسته نباشید عرض کنم، امیدوارم همه شما در ترویج دین مبین اسلام و تقویت مذهب معتدل امام شافعی موفق و سربلند باشید و اجازه ندهید این اماکن مبارک به جولانگاه افراد تندرو و تکفیری تبدیل شود و افکار و عقاید جوانان پاک و مخلص را به آن سمت و سو سوق دهند که همه ما در این زمینه نزد پروردگار بایستی پاسخگو باشیم.

محمدی گفت: می خواهم آماری از تعداد مساجد در جهان جهت اطلاع شما عرض کنم. تعداد مساجد در جهان حدودا 4 میلیون مسجد تخمین زده شده است. کشور اندونزی بیشترین مسجد، یعنی ۸۰۰هزار مسجد را در جهان داراست.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز اسلامی استان کرمانشاه بیان کرد: کشور هند دومین کشور از نظر تعداد مسجد است با بیش از ۳۰۰ هزار باب و بنگلادش، سومین کشوراست با بیش از ۲۵۰ هزار مسجد و پاکستان، چهارمین کشور است با بیش از ۱۲۲ هزار مسجد.

وی اظهار داشت: ایران بیش از ۸۵هزار مسجد دارد  که قبل از انقلاب در سال ۱۳۵۷ تعداد مساجد کشور ۲۵ هزار باب بوده که از این ۸۵ هزار بیش از ۱۷ هزارمسجد متعلق به اهل سنت است و در استان کرمانشاه ۱۲۵۰ مسجد وجود دارد که ۵۱۶ مسجد متعلق به اهل سنت است که این آمار قبل از انقلاب کمتر از ۱۰۰مسجد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز اسلامی استان کرمانشاه گفت: با توجه به اینکه قوانین جمهوری اسلامی با رعایت موازین شرعی تدوین گردیده است، قوانین و مقرراتی که مربوط به انجام امور عبادی مردم می شود از این امر مستثنا نیست.همانطوریکه امور عبادی مردم مهم است رعایت قانون هم اهمیت زیادی دارد.

در نظام اسلامی شورای رسیدگی به مساجد استان کرمانشاه وجود دارد که در همه زمینه های ساخت وساز و تعمیر وبازسازی و توسعه مساجد تصمیم گیری می کند که دوستان استحضار داشته باشند که روند ساخت وساز مساجد به این شکل است . تعداد مساجد شهرستان جوانرود ۱۰۸ مسجد می باشد.

براساس این گزارش در پایان این مراسم، از پرچمداران و کارگزاران مساجد شهرستان جوانرود با اهداء لوح و هدیه از سوی مرکز اسلامی تجلیل به عمل آمد./1400/

ارسال نظرات