۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۱۷۷۲۰

نبود مسکن یکی از مشکلات اساسی آتش نشانان است

نبود مسکن یکی از مشکلات اساسی آتش نشانان است
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران از ساخت 3000 مسکن برای آتش‌نشانان تهرانی خبر داد و گفت: باید برای کلان شهر تهران نقشه خطرپذیری تهیه شود.

به گزارش  خبرگزاری رسا به نقل از گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، کمبود مسکن یکی از مشکلات آتش‌نشانان شهرداری تهران در ادوار گذشته بوده است. در این دوره مدیریت شهری با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است  مشکل مسکن آتش‌نشانان پایتخت برطرف شود و در خصوص بحث معیشت  آتش نشانان هم اقداماتی صورت گرفته است.

بیش از ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در کلان شهر تهران وجود دارد و در حدود ۲۱ % جمعیت شهر تهران در این محدوده ساکن هستند. باید نوسازی بافت فرسوده  صورت گیرد چرا که در مواقع بحران شهروندان دچار مشکل در این محدوده می شوند.

کلان شهر تهران فاقد نقشه خطرپذیری است و باید این نقشه تهیه شود تا در مواقع بحرانی بتوان اقدامات درستی انجام داد.

همچنین قرار است تفکیک زباله از مبدا صورت گیرد و باید میزان زباله کمتری تولیدشود . ایستگاه های میانی زباله بزودی راه اندازی می شود تا میزان زباله کمی به آراد کوه برود. همچنین تغییراتی در پیمانکاران زباله ایجاد شده است.

موضوعاتی در خصوص ساخت گورستان برای تهرانی از دوره قبل مدیریت شهری مطرح شد اما کار به نتیجه نرسید و قرار است لایحه ای در این دوره مدیریت شهری  به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شود.

در خصوص آخرین وضعیت تفکیک زباله از مبدا، ساخت گورستان جدید، تهیه مسکن برای آتش نشانان، نقشه خطرپذیری شهر و ... با مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

چه برنامه ای برای توسعه درمانگاه های شهرداری تهران دارید؟ آیا درمانگاه های موجود نوسازی می شود؟ شنیده شده که قرار است پلی کلینیکی در پهنه شرق تهران احداث شود در این باره توضیح دهید.

توجه ویژه‌ای به بحث سلامت شهروندان/ مجموعه‌های درمانی شهرداری تهران تقویت شوند/ساماندهی مراکز درمانگاهی فاقد کارایی

موضوع سلامت شهروندان تهرانی و همکاران شهرداری تهران بسیار مهم است و در این دوره مدیریت شهری توجه ویژه‌ای به بحث سلامت شهروندان صورت گرفته است. در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای هم پیشنهاداتی داده‌ایم و باید مجموعه‌های درمانی شهرداری تهران تقویت شوند. البته نیازمند این هستیم که مجموعه و مراکز درمانگاهی فاقد کارایی را ساماندهی کنیم و مجموعه‌ها را به تجهیزات روز مجهز کنیم که هم شهروندان تهرانی و هم پرسنل از امکانات سلامت بهره‌مند شوند.

استفاده از پزشکان متخصص بیشتر در پهنه شرق و جنوب/نامه‌نگاری با شهردار تهران و موافقت ایشان مبنی بر ایجاد پلی‌کلینیک در شرق

در برخی از نقاط شهر کمبود درمانگاه داریم، به همین دلیل قرار است که در پهنه جنوب و شرق، در درمانگاه‌ها از پزشکان متخصص بیشتری استفاده شود. ما بحث توسعه‌ای را داریم و در خصوص پهنه شرق طی نامه‌نگاری با شهردار تهران و موافقت ایشان مبنی بر ایجاد پلی‌کلینیک در شرق موافقت شده است که قرار است مقدمات کار در سال جاری انجام شود.

چه برنامه های برای تفکیک زباله از مبدا داریم موضوعی که سال هاست مغفول مانده است.در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی ایستگاه های میانی زباله توضیح دهید.

در این دوره مدیریت شهری مقرر شد که زباله‌های خشک و تر به یک پیمانکار داده شود/راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی بازیافت زباله در دستورکار/ زباله کمتری به سمت آراد کوه می رود

در سازمان مدیریت پسماند شهر تهران مسائلی وجود دارد که باید آنها را پیگیری کنیم. بحث بازیافت زباله و همچنین تفکیک از مبدأ بسیار مهم است. متأسفانه در سنوات گذشته نسبت به تفکیک زباله از مبدأ انتظارات بیشتری می‌رفت که کارهایی صورت گیرد، اما به دلیل زیرساخت‌ها این امر به درستی صورت نگرفته و توفیقی حاصل نشده است.

در حوزه بازیافت به دلیل اینکه زباله‌های خشک و تر دو پیمانکار داشت، معمولا پیمانکارانی که زباله‌های تر را جمع‌آوری می‌کردند علاقه کمتری به تفکیک زباله داشتند، لذا در این دوره مدیریت شهری مقرر شد که زباله‌های خشک و تر به یک پیمانکار داده شود.

راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی بازیافت زباله در دستورکار است و این امر باعث می‌شود که نسبت به جمع‌اوری و تفکیک زباله دقت بیشتری صورت گیرد. ایستگاه‌های میانی ام‌آراف در حال راه‌اندازی است و این ایستگاه‌ها باعث می‌شود که زباله کمتری به آرادکوه برود و قطعا از لحاظ زیست‌محیطی هم شرایط بهتری خواهیم داشت.

خرید دستگاه زباله سوز به کجا رسید؟شنیده های حاکی از بسته شدن قرارداد است در این باره توضیح دهید.

بسته شدن قرارداد خرید زباله سوز در سال جاری/بهره برداری از زباله سوز در بازه زمانی 2.5 سال

یکی دیگر از موضوعات در بحث پسماند خرید دستگاه زباله‌سوز است و مقدمات در حال انجام است و این یکی از بهترین کارهای مدیریت شهری است که در حال پیگیری خرید دستگاه زباله‌سوز هستند.

احتمالاً تا پایان سال جاری قرارداد بسته شده و حداقل 2.5 سال طول می‌کشد تا بهره‌ برداری از این دستگاه زباله‌سوز آغاز شود.

بارهاست که موضوع بحث انتقال آرادکوه مطرح شده است، آیا محل دفن زباله در تهران تغییر می‌کند؟ در این باره توضیح دهید.

کاهش حجم زباله تهرانی ها/تست ایستگاه ام. آر. اف در منطقه 22/ باید مطالعات به درستی  و با دقت و حساسیت صورت گیرد/باید  نقاط ضعف و قوت احصاء شود  تادر اجرای نهایی دچار مشکل نشویم

ما به دنبال این هستیم که میزان زباله کمتری به سمت آرادکوه برود، در حال حاضر هم این امر رخ داده است و حجم زباله‌ها کاهش یافته است. ما ایستگاه‌های ام‌آراف را داریم که باعث می‌شود زباله کمتری روانه آرادکوه شود. در خصوص ایستگا‌های ام‌آراف هم باید بگویم در منطقه 22 تست یکی از این ایستگاهها آغاز شده است و در سایر مناطق هم چند ایستگاه تا پایان سال راه‌اندازی می‌شوند. ببینید! باید مطالعات به درستی صورت گیرد و با دقت و حساسیت کار پیش رود. نباید عجله کنیم، باید با مطالعه و پژوهش کار را انجام داد. به صورت پایلوت تست‌های لازم صورت گیرد. نقاط ضعف و قوت احصاء شود و بعد نسبت به سایر پهنه‌ها اقدام شود تا مشکلات ایجاد نشود.

ناوگان حمل زباله در تهران فرسوده است، چه برنامه‌ای برای نوسازی ناوگان دارید؟

بودجه 260 میلیاردی برای نوسازی ناوگان فرسوده پسماند/15 هزار سطل زباله باید در تهران تعویض شود

بله، ناوگان فرسوده است و تجهیز ناوگان سازمان پسماند باید صورت گیرد و بودجه 260 میلیاردی برای این منظور درنظر گرفته شده است. البته باید در خصوص سطل‌های زباله هم اقداماتی صورت گیرد.  15 هزار عدد از سطل‌های زباله‌ای که در معابر شهر تهران هستند نیازمند تعویض است و این یکی از موضوعاتی است که قرار است به زودی انجام شود. بسیاری از سطل‌های زباله عمر خود را کرده و دیگر قابل بازسازی نیست و باید تعویض صورت گیرد.

یکی از گله مندی های شهروندان در خصوص خرابی پله برقی هاست ، برای رفع این مشکل چه برنامه ای دارید؟ در این زمینه توضیح دهید.

بهسازی 80 درصد پله برقی ها تهران/برخی پله برقی ها نیازمند تعویض قطعات هستند

فضاسازی و بسترسازی‌های لازم در شهر صورت گرفته است و در یک سال گذشته موضوعات خوبی در شهر صورت گرفته است. نگهداری پل‌های مکانیزه بازسازی و بهسازی آن به سازمان زیباسازی شهر تهران واگذار شده است. زمانی که نگهداشت پله‌برقی‌ها به سازمان زیباسازی واگذار شد مشکلات زیاد بود اما در حال حاضر 80 درصد مشکلات کم شده و 20 درصد باقی‌مانده هم به دلیل فقدان قطعات است که باید تعویض شود. قطعا تا پایان سال جاری مشکل بسیاری از پله‌برقی‌های شهر تهران برطرف می‌شوند.

تهران فاقد هویت ایرانی - اسلامی است و به این موضوع در ادوار گذشته کم توجهی شده است، چه برنامه ای برای ایجاد هویت ایرانی اسلامی در کلان شهر تهران دارید؟

متاسفانه شهر تهران فاقد  هویت ایرانی - اسلامی است/ معماری ایرانی - اسلامی آرامش‌بخش است/مجسمه های مشاهیری مانند حافظ در میادین اصلی شهر نصب شود/اهمیت به مبلمان شهری و ایجاد شهری رنگی در پایتخت

شهر تهران باید دارای هویت ایرانی - اسلامی باشد ولی متأسفانه نیست و با مؤلفه‌های ایرانی - اسلامی این شهر فاصله زیادی دارد. تهران فاقد هویت است. معماری ایرانی - اسلامی آرامش‌بخش است و با این معماری در شهر فاصله داریم. 

باید در میادین شهر المان‌های با هویت ایرانی اسلامی نصب شود و نباید غفلتی در این زمینه صورت گیرد. باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد و مجسمه‌های حافظ و برخی مشاهیر دیگر که در فرهنگ و ادب ایران اسلامی نقش داشته‌اند در میادین نصب شود تا فرزندان این مرز و بوم با مفاخر خودشان بیشتر آشنا شوند. باید کارهای ماندگاری در شهر صورت گیرد.

در بحث جداره‌های شهر تهران هم باید بگویم که این موضوع اهمیت خاصی دارد. ما به دنبال شهر رنگی هستیم. مبلمان شهری از اهمیت خاصی برخوردار است که باید به آن پرداخته شود.

قرار بود که گورستان جدیدی برای تهران ساخته شود، کار به کجا رسید؟

لایحه ای برای ساخت گورستان جدید تهرانی ها به شورا نیامده است

رویکرد سازمان بهشت زهرا فرهنگی است، اما باید در موضوع نگهداشت و توسعه هم ورود شود. باید در حوزه عمران اقداماتی صورت گیرد. اما در خصوص ساخت گورستان جدید هم باید بگویم لایحه‌ای به شورا در این باره نیامده است. 

در خصوص توسعه میادین میوه و تره‌بار چه اقداماتی صورت گرفته و همچنین چند بازار تا پایان سال جاری در تهران راه‌اندازی می‌شود؟

شهروندان کمتر از نایلون‌های پلاستیکی استفاده کنند/ بازارهای میوه و تره‌بار در محلات فاقد بازارچه باید با سرعت ایجاد شود

میزان مراجعات شهروندان به سازمان میادین میوه‌ و تره‌بار زیاد است و ما انتظارات زیادی در خصوص موضوع سلامت در میادین از سوی وزارت بهداشت داریم. ما می‌خواهیم که اقداماتی در شأن شهروندان به آنها ارائه دهیم. در خصوص مباحث محیط‌زیستی هم باید در میادین توجه ویژه‌ای شود و شهروندان کمتر از نایلون‌های پلاستیکی استفاده کنند. بازارهای میوه و تره‌بار در محلات فاقد بازارچه باید با سرعت ایجاد شود.

چه اقداماتی در بحث پیشگیری در سازمان مدیریت بحران انجام شده است و اینکه برنامه ای برای گروه های دوام دارید؟

باید آموزش‌های لازم به شهروندان داده شود تا در مواقع بحران مشکلات کمتر شوند/ تقویت گروه های دوام در شهر تهران

ما در سازمان مدیریت بحران وظیفه پیشگیری و بحران را داریم و در حوزه پیشگیری باید آموزش‌های لازم به شهروندان داده شود و همچنین تقویت نهادهای مردم‌نهاد و ان‌جی‌اوها بسیار ضروری است. یکی از اقداماتی که در ادوار گذشته صورت گرفته، بحث راه‌اندازی گروه‌های دوام بوده است. ما نیازمند تقویت و توجه به این گروه‌ها هستیم. باید آموزش‌های لازم به شهروندان داده شود تا در مواقع بحران مشکلات کمتر شوند.

تهیه نقشه‌خطرپذیری شهر تهران به کجا رسید؟ همچنین در خصوص نوسازی بافت فرسوده چه برنامه ای دارید، چرا که در صورت بروز بحران مشکلات زیادی در این محدوده ایجاد خواهد شد.

باید نقشه خطرپذیری شهر تهران تهیه شود/4200 هکتار بافت فرسوده داریم و حدود 21 درصد جمعیت شهر در این بخش زندگی می‌کنند /باید نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده توسط سازمان های مسوول انجام شود

ما باید نقشه خطرپذیری شهر تهران را تهیه کنیم. متأسفانه در دهه‌های گذشته به این موضوع توجه نشده و کوتاهی‌هایی صورت گرفته، اما تهیه نقشه خطرپذیری شهر تهران بسیار مهم است. در شهر تهران 4200 هکتار بافت فرسوده داریم و در حدود 21 درصد جمعیت شهر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و این یکی از مسائل بحرانی است چرا که در وقوع حادثه مشکلات زیادی به وجود می‌آید. باید نوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی بافت فرسوده توسط وزارت راه و شهرسازی،‌سازمان نظام مهندسی، وزارت کشور و شهرداری صورت گیرد، چرا که نوسازی نقش بسیار مهمی دارد.

نبود مسکن یکی از مشکلات اساسی آتش نشانان است.در خصوص تامین مسکن آتش نشانان شهرداری تهران چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بودجه خوبی برای آتش‌نشانی درنظر گرفته‌ایم/رفع مشکلات آتش نشانان در دستور کار است/خانه دار شدن 3000 آتش نشانان شهر تهران در این دوره مدیریت شهری/افزایش حقوق و دستمزد

اول بذارید موضوعی را بگویم در بحث تجهیزات اقدامات خوبی در دهه گذشته در بخش آتش‌نشانی رخ داده است و این موضوع جای تشکر و قدردانی دارد. در سال گذشته هم ما بودجه خوبی برای آتش‌نشانی درنظر گرفته‌ایم اما در خصوص بحث مسکن آتش‌نشانان باید اقداماتی صورت گیرد و ما در این دوره مدیریت شهری رفع این مشکل را در دستورکار قرار داده‌ایم و قرار است زمینه خانه دارد شدن 3 هزار آتش‌نشان فاقد مسکن فراهم شود. همچنین در خصوص حقوق و دستمزد آنها هم باید اقداماتی صورت گیرد که البته در دستورکار مدیریت شهری قرار دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات