۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۷۱۸۱۸۱
حجت‌الاسلام والمسلمین لونی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسا:

دولت سیزدهم ارتباط خوبی با مردم و حوزه علمیه دارد

دولت سیزدهم ارتباط خوبی با مردم و حوزه علمیه دارد
رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: دولت سیزدهم در طول این یک سال نشان داد که واقعاً در متن مردم است و ارتباط خوبی با علما و مراجع تقلید برقرار کرده است.

اشاره: دولت سیزدهم تغییر اساسی در باورها و نگرش‌ها نسبت به حل مسائل کشور نسبت به دولت تدبیر و امید داشت. دولت سیزدهم با عنوان ایران قوی و دولت مردمی تا کنون هم نشان داد که واقعاً نسبت به دولت قبلی، تدبیر و امید دارد و هم به سمت تحقق ایران قوی و دولت مردمی حرکت کرده است. بررسی دستاوردهای دولت در یکساله اخیر به‌قدری قابل توجه است که می‌تواند بیشتر از دستاوردهای تمام دولت‌های غیرهمسو با نهاد ولایت فقیه تلقی شود.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین ولی‌الله لونی، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت تا درباره دستاوردهای دولت در یکسال اخیر با وی گفت‌وگو کند.

رسا ـ عملکرد یک ساله دولت به ویژه برنامه‌های مرتبط با روحانیت و دستاوردهای حوزوی سفرها و دیدارهای رئیس جمهور و دستگاه دولت را با علما چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا تفاوتی با دولت‌های سابق دارد؟

باورها، نگرش و نوع برنامه ریزی و عملکرد دولت سیزدهم با دولت‌های قبلی به‌ویژه با دولت تدبیر و امید از جهات گوناگون تفاوت مهمی دارد. طبق منابع دینی، اعتقادات و از سویی در بیانات و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب شاهد هستیم که تأکید دارند اگر دین خدا را یاری کنید، خداوند ضمانت کرده است تا شما را یاری کند.

آیات دیگری نیز وجود دارد که اگر شما تقوا داشته باشید، خداوند درب‌های برون رفت از مشکلات را به شکلی به روی شما باز می‌کند. به عبارت دیگر نتیجه تقوا، گشایش همه جانبه است. گشایش منوط به علت و علت نیازمند خودسازی و تقوا، عمل طبق وظیفه در راستای جلب رضایت خداست.

تقوا یعنی انسان در مسیر حق قرار بگیرد که ما به وضوح این را در این دولت می‌بینیم؛ اما این‌ها یا در دولت قبلی نبود و یا اگر بود بسیار ناچیز و در افراد خاص پیدا می‌شد؛ حداقل این موضوع چنین تداعی را در سران و افراد پیشگام دولت برای ما نداشت؛ اگر چه در دل هم احساس به مسیر حق داشته باشند؛ اما طور دیگری عمل می‌کردند.

نمی‌توانیم به طور دقیق موفقیت‌های دولت در یک سال گذشته را برشماریم؛ چون معمولاً سال اول بیشتر سال شناخت بسترها و تقویت پایه‌های دولت یا سال برنامه ریزی‌هاست. به همین دلیل سال اول، سالی نیست که بشود یک دولت را با عملکردش مقایسه و بررسی کرد؛ اما در عین حال به دلیل همان نکته اساسی که بیان کردیم، این دولت تمرکز خود را بر انجام تکلیف بر پایه‌های اعتقادی الهی با تمرکز بر بهبود وضعیت مردم و گره گشایی از جامعه و مردم ادامه می‌دهد. دولت سیزدهم در مرحله اول خدا، آخرت و دین اسلام را باور کرده است و سپس در این راستا باور دارد که خدمت به مردم، تحقق دین و عملی کردن دستورات خداوند است.

دولت سیزدهم در عرصه دشمن شناسی و شناخت عرصه‌ها خوب عمل کرده است. به همین جهت سال اول برای دولت سیزدهم سال دستاوردهای بسیار بزرگی بود. تقریباً در دنیا هیچ دولتی سال اول چنین چشمگیر عمل نمی‌کند.

سال 1400 بیشترین عمر این یک سال بوده است در حالی که خزانه‌ای که دولت پیشین در اختیار گذاشته بود، خالی بود. بالاتر از آن دولت روحانی مطالبات جدیدی را ایجاد کرد تا دولت سیزدهم با مشکل روبرو شود. مطالبات، هزینه‌ها و برنامه‌های جدید و ناگهانی در مقابل دولت سیزدهم قرار گرفت. از طرفی مردم امید داشتند این دولت در همین یک سال تمام مطالبات آن‌ها را پاسخ بدهد.

ولی به لطف الهی با صبوری دولت و با باوری که به خدا و وعده‌های الهی و با شناختی که از مردم داشت با برنامه ریزی دقیق توانست بدون لو دادن مسیر به دشمن، بخش قابل توجهی از توقعات و مطالبات مردم را برآورده کند. دولت سیزدهم بدهی‌های دولت قبل را در این مدت با دست خالی انجام داد و بزودی به مابقی مطالبات نیز خواهد پرداخت.

دولت سیزدهم نگاه بنیادین و راهبردی بلندی به آینده دارد که جایگاه علم و دین را مهم می‌شمارد. حوزه علمیه به‌عنوان پایگاه یا تکیه‌گاه اصلی دینی و نیز به‌عنوان پایگاه علمی مورد توجه راهبردی دولت سیزدهم قرار گرفته است.

دولت سیزدهم حوزه علمیه را باور دارد. کل دولت‌های دنیا به دانشگاه توجه دارند؛ زیرا دانشگاه به‌صورت مستقیم در رشته‌های مختلف مرتبط با امور ممکلت ورود می‌کند. رشته‌هایی مانند صنعت، پزشکی، هواوفضا و ... وجود دارد، درحالی که حوزه اینطور نیست؛ برای همین کشورها کمتر به حوزه علمیه توجه می‌کنند.

دولت سیزدهم می‌فهمد که حوزه علمیه متخصص دین است و می‌تواند در حقیقت فضا را به گونه‌ای باز کند که در زمینه شناخت و فهم صحیح دینی یا عمل طبق دستورات دینی اعتماد سازی، باور سازی و بستر سازی شود تا جامعه به سمت دین برود. حتی دولت می‌تواند بستر بهره گیری صحیح از دانشگاه را با توجه و تعامل با حوزه علمیه دنبال کند.

وقتی مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی(قدس سره) دیدگاهی درباره وزارت خارجه فرمودند که سلیقه و نگاهی بود که عده‌ای موافق و عده کثیری مخالف آن نگاه بودند و می‌توانست به مشکل میان دولت و نهاد مرجعیت ختم شود، رئیس جمهور با تمام تواضع، شخصاً با مرحوم آیت الله صافی تماس گرفت و ضمن تکریم جایگاه مرجعیت نشان داد که هیچ حریم، ژست و حدودی دربرابر مرجعیت نمی‌گیرد.

آقای رئیسی با این اقدام خود صمیمیت، وحدت و باور به اینکه مراجع و بزرگان می‌توانند در این دولت و در جامعه اظهار‌نظر کنند و به‌ویژه بزرگان دینی که دین شناس و خداباور هستند گره را باز کرد.

رئیس جمهور با این اقدام چقدر امیدواری ایجاد کرد و نیروهای دلسوز انقلاب در حوزه را خوشحال نمود. نگاه ایشان به حوزه علمیه و استفاده از ظرفیت حوزه در بحران‌هایی مانند کرونا در کنار روابط، ارتباطات، گفتگوها و جلسات مشورتی که خود بنده نیز خدمت ایشان بودیم نشان می‌دهد که ایشان حوزه علمیه را باور دارد و بدون آن، کار ناقص است.

رسا ـ دولت در طول یک سال نزدیک به 31 سفر استانی را انجام داده، برای به سرانجام رسیدن مصوبات این سفرهای استانی و تداوم خدمات دولت که موجب امیدآفرینی در جامعه هسند چه پیشنهادات و توصیه‌هایی دارید؟

باید توجه داشت سفرهای استانی دولت فرمایشی و نمایشی نیست. ممکن است دولتی در دنیا این کار را کند؛ اما دولت سیزدهم صادقانه در میان مردم رفت و نشانه آن مصوبات قوی این سفرها بود که پیوندی میان دولت و استان جلوتر از برگزاری سفر ایجاد می‌شد.

پیش از سفر ریاست جمهوری، مسؤولین استان مشکلات را بررسی و دسته بندی می‌کردند. عده‌ای هم از دولت به آن استان می‌رفتند تا این مشکلات را بررسی و سپس در تهران با معاونین اجرایی رئیس جمهور و وزرای مربوطه جلساتی تشکیل و مشکلات بررسی می‌شد. برای همین رئیس جمهور در سفرها با دست پر می‌آمد. به‌همین جهت این سفرها مصوبات بسیار بالا و اعتبارات قوی و واقعی داشت که در هر استان پایان سفر رئیس جمهور نگاه پیشورانه برای حل مشکلات، برداشتن موانع رشد و اعتلای مردم و رفع نقصان آن شهرها دنبال می‌شد.

شاید بالاترین پیشنهاد این است که بر اساس باوری که رئیس جمهور به مردم دارد، می‌تواند در سایه توکل بر خداوند و بر اساس آموزه‌های دینی و در سایه تخصص و دانش مشکلات را حل کند. به نظر می‌آید مهم‌ترین مسأله، واگذاری صحیح امور به دست خود مردم است؛ یعنی باید واگذاری گسترده با عمق بالا انجام شود تا مردم احساس کنند خودشان اداره کننده جامعه هستند دولت تنها یک عامل بسترساز موفقیت است.

واگذاری امور به خود مردم علاوه بر ایجاد امید نشان از فعال کردن استعدادهای همان افرادی است که هرگز باور نمی‌کردند که دیده نمی‌شوند. از اینکه اندیش‌مندان و متفکرین بخواهند از کشور بیرون بروند را کاهش می‌دهد و امنیت جامعه بیشتر بالا می‌رود. در کنار آن امنیت‌های گوناگون در گروه گرایی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و ... بالا می‌روند. واگذاری‌های صحیح و منطقی از سوی دولت سیزدهم می‌تواند در هر صورت روح امید را در باور واقعی مردم شکل بدهد.

قضیه فولاد اصفهان، هپکوی اراک، هفت تپه و جاهای دیگر واگذاری‌هایی از سوی دولت قبلی بود که در حقیقت موجب فلج کردن مملکت و مردم شد؛ زیرا عده‌ای خاص با حداقل قیمت و تسهیلات صاحب آن می‌شدند و موجب تبدیل تولید به سودجویی عده‌ای می‌گشت که با اخراج کارگران و متخصصان مربوطه به بهای رسیدن عده‌ای وابسته جناحی و سلیقه‌ای به منافع مالی بادآورده صورت می‌پذیرفت. البته در مقابل آقای رئیسی چه در زمان قوه قضاییه و چه دولت با اینها به شدت برخورد کرد و جلوی منافذ این فسادها را با نگاه بلندی که دارد، می‌بندد.

رسا ـ هدف رسانه‌های بیگانه و اصلاح طلب از تخریب و سیاه نمایی علیه دولت سیزدهم چیست و چرا در برخی از دولت‌های سابق، شاهد این هجمه‌ها نبودیم؟

دولت سیزدهم دولتی است که در سایه رهنمودهای دینی و باورهای توحیدی حرکت می‌کند. اگر همه ظرفیت‌ها به شکل صحیح دیده شود، می‌تواند به ملت شخصیت بدهد و برای پیشرفت آن‌ها با فعال کردن ظرفیت‌ها بکوشد. جریان دولت تدبیر و امید هم این قضیه را خوب می‌فهمند؛ زیرا خود دولت‌های زیادی را هدایت کردند و می‌دانند که اگر دولت سیزدهم در دنیا به الگو تبدیل شود برای شعارهای توخالی و عوام فریبانه جایی نمی‌ماند.

به تبع از فردا نیز دولت‌های آمریکا، عربستان سعودی، دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی نیز جایی در میان مردم جهان نخواهند داشت؛ چون واقعیت خودشان را نشان می‌دهد. حرکت کلی دولت سیزدهم یک حرکت اساسی فرهنگی است که می‌تواند جا برای جریانات دیگر را در دل مردم ببندد. ملت مسیر خود را بهتر از همیشه پیدا می‌کند؛ چون بصیر و قدرشناس است و همیشه از کار درست، خدمت و صداقت حمایت می‌کند.

دولت سیزدهم با کارآمدی خود، ناکارآمدی سایر جریان‌های سیاسی را برملا می‌کند. برای مثال اگر بررسی کنید که چه کسانی در فساد فولاد مبارکه نقش داشته‌اند، متوجه خواهید شد. مصاحبه‌های گذشته مسؤولین مربوطه در حمایت از فسادها و ... نیز موجود است. حتی ممکن است برای ملت منت هم بگذارند که ما فلان کار را می‌کنیم؛ اما در حقیقت کارهایی خلاف منافع ملی، ضد ارزش‌ها و امنیت ملی کشور مرتکب می‌شوند.

آقای رئیسی صادقانه برای مردم کار می‌کند. دولت انگار در میان مردم است و رئیس جمهور در میان مردم زندگی می‌کند. اگر این باور در جامعه یک فرهنگ شود، دیگر جایی برای فریب باقی نمی‌ماند. دیگر نمی‌توانید مردم را با بهانه اینکه فتنه 88 تنش‌زایی با آمریکاست، در دام تحریم‌ها بیندازند. آمریکا در سال 1388 به سمت پذیرش ایران به‌عنوان کشور هسته‌ای رفته بود؛ اما به دلیل تحریک آمریکا توسط چهره‌های فتنه‌گر او را به سمت تحریم‌های زنجیره‌ای و فلج کننده کشاندند و سپس در نهایت ادعا کردند که جریان حزب الله مقصر تحریم‌هاست. غرب‌گرایان حتی آب خوردن را نیز به تحریم‌ها گره زدند و گویا آمریکا چهره‌ای اخلاقی است که می‌خواهد مشکلات ما را حل کند.

اگر امروز ما تنها فناوری و تکنولوژی هسته‌ای را به دنیا می‌فروختیم چند برابر نفت درآمد داشت؛ ولی دولت قبل آن را زمین زد و به لطف خدا در این دولت تا حدودی ترمیم شده است. آن‌ها می‌گفتند حضور ایران در منطقه اشتباه است در حالی که عمق استراتژیک ما امروز درون منطقه از سوریه، عراق، فلسطین و لبنان گذشته و حتی به حیاط خلوت آمریکا رسیده است که باعث می‌شود هزینه‌های دفاعی شما کاهش پیدا کند، بازارها به روی شما باز شود، نقطه امید برای تحقیق و پژوهش بالا می‌رود و حتی می‌توانید با خیال راحت نفت‌کش خود را به سوی ونزوئلا بفرستید و آمریکایی‌ها جرئت نزدیک شدن هم نداشته باشند. ایران با حمله به عین الأسد هیمنه امریکا را از بین برد. با مانورهای منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای در کنار آمریکا، نشان می‌دهیم که چقدر توان داریم.

این دولت در کل در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، نظامی، سیاسی و ... با توجه به ملت و ظرفیت‌هایی که دارند و با تبعیت از رهبر انقلاب که دنیا او را صادق می‌دانند و تمام پیش بینی‌های ایشان محقق شده است، در حال رشد و دشمنان بیگانه در حال افول هستند. رمز اصلی موفقیت این دولت اطاعت بی‌چون و چرا از ولی فقیه عزیزی است که دنیا و حتی دشمنان آرزوی داشتن یک انگشت کوچک ایشان را دارد.

امروز غربی‌ها مجبور هستند پای میز مذاکره بیایند. حتی ژست ابرقدرت در دنیا می‌گیرند؛ اما در نهایت این دولت با اجرایی کردن راهبردهای رهبر انقلاب در ارتباط با همسایگان و چندبرابر کردن معاملات و تفاهمات منطقه‌ای با ایجاد امنیت لازم در منطقه به پیشبرد راهبردی نظام به‌سوی سعادت و پیشرفت حرکت خواهد کرد.

رسا ـ از فرصتی که در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، سپاسگزارم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات