۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۷۱۸۴۴۳
قائم مقام حوزه های علمیه:

اپوزیسیون با تولید شبهه به دنبال مبارزه با انقلاب اسلامی است

اپوزیسیون با تولید شبهه به دنبال مبارزه با انقلاب اسلامی است
حجت الاسلام والمسلمین ملکی گفت: گروه های مختلف اپوزیسیون در مورد ضرورت تولید شبهه اتفاق نظر داشته و تلاش می کنند از این طریق به مبارزه با اسلام و انقلاب اسلامی بپردازند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، کارگاه کارگاه آموزشی مدیریت شبهه شناسی و گفتمان سازی که با هدف ارتقای بازدهی عملکرد مبلغان دینی در پاسخگویی به شبهات برگزار شده است، اولین کارگاه آموزشی بوده که به همت مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه در مجتمع فرهنگی و آموزشی نجمه خاتون جمکران و با حضور جمعی از طلاب سطوح عالی سراسر کشور آغاز شد.

مراسم افتتاحیه این کارگاه آموزشی از ساعت هشت صبح امروز در سالن همایش های مجتمع نجمه خاتون با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و ذکر مصائب اهل بیت(ع) توسط اخوان فخری آغاز و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی، قائم مقام مدیر حوزه های علمیه و حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر پورامینی، مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه همراه بود.

محور کنونی فعالیت جریان های اپوزیسیون انقلاب اسلامی، تولید شبهه است

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در این مراسم گفت: از مطالبات مقام معظم رهبری وجود مرکزی جهت پاسخ به شبهات روز در دل حوزه های علمیه بوده و ایشان حمایت از چنین مرکزی را لازم دانسته اند.

وی افزود: وظیفه حوزه پاسداری از سنگرهای عقیدتی، ارزشی و فرهنگی جامعه اسلامی است. این پاسداری می تواند در قالب های مختلف نوشتاری، رسانه ای، مناظره ای و یا با برگزاری نشست های علمی باشد.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: حوزه دارای ظرفیتی بی نظیر است و با داشتن مراکز علمی و تخصصی بسیاری که دارد می تواند به تولید علم پرداخته و در عرصه پاسخ به شبهات روز ایفای نقش جدی داشته باشد.

وی مشکل امروز عرصه پاسخ به شبهات را قالب های ارائه پاسخ دانست و گفت: امروزه عرصه رسانه و قالب های مختلف رسانه های عصر حاضر بیشترین اثرگذاری را بر جوامع دارد. حوزه های علمیه از جهت محتوایی و علمی حرف های بسیاری برای گفتن دارد، اما از جهت ابزاری برای رساندن آن ها به دست جامعه مخاطب دچار ضعف است.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی تولید شبهه را محور فعالیت گروه های اپوزیسیون پس از ناامید شدن در اقدامات نظامی برشمرد و تصریح کرد: گروه های مختلف اپوزیسیون در مورد ضرورت تولید شبهه اتفاق نظر داشته و امروز تلاش می کنند از این طریق به مبارزه و جنگ با اسلام و انقلاب اسلامی بپردازند.

وی با اشاره به لزوم به دست گرفتن روایت گری توسط فعالان جبهه حق افزود: دشمنان با تلاش برای در دست گرفتن عرصه روایت گری می خواهند تمام دستاوردها و افتخارات انقلاب اسلامی ایران را مورد تحریف و یا تضعیف قرار دهند.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: کاری که مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه در راستای افزایش مهارت طلاب در پاسخدهی به حملات فکری دشمنان انجام داده است از اوجب واجبات بوده و برای مقابله با بمباران فکری که از سوی دشمنان اسلام در حال انجام است، اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی در پایان گفت: دشمن با تمام توان به میدان آمده، برای سست کردن ایمان جوانان ما برنامه ریزی کرده و اگر ما نتوانیم همانند علامه امینی ها شب و روز سخن گفته، تولید محتوا کنیم و از مکتب اهل بیت(ع) دفاع نماییم، در این جنگ شکست می خوریم. این امر نیاز به تلاش های مجدانه و مجاهدانه ما حوزویان دارد.

سه راهکار مهم در مقابله با شبهات

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پورامینی، مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه به ایراد سخن پرداخته و اظهار کرد: معمولاً در بین مسائل مختلف کمتر مسئله ای وجود دارد که از جهت همسانی و ارزش بتواند همپای حیات بشر باشد؛ به واقع می توان گفت پاسخ به شبهات قدمتی به درازای حیات بشر دارد.

وی افزود: بسیاری از آثار علمای اسلام به نوعی در پاسخ به یک مسئله مطرح شده در عصر مربوطه به رشته تحریر درآمده است و قرارگیری در جایگاه پاسخ گویی به شبهه امری مقدس محسوب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پورامینی خاطرنشان کرد: در شبهه معمولاً قرار است باورها و ارزش های یک فرد یا جامعه به چالش کشیده شود تا آن فرد یا جامعه در مورد مذهب خود دچار تشکیک گردد. مقام معظم رهبری از شبهه به موریانه و ویروس تعبیر می نمایند که پس از ورود علاوه بر رخنه کردن در محیطی که به آن وارد شده است، قابلیت و قدرت سرایت را هم دارد.

وی سرمایه گذاری دشمن روی شبهه افکنی را به دو صورت نهان و آشکار دانست و گفت: اگر نگاهی تطوری به سیر تحولات شبهات داشته باشیم می بینیم که عرصه شبهات در عصر حاضر محدود نبوده و برای حمله به اعتقادات گروه یا منطقه خاصی تولید نشده و جنبه عمومی پیدا کرده است.

مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه مقاوم سازی جامعه در مقابل شبهات را امری ضروری در عصر حاضر برشمرد و تصریح کرد: علامه طباطبایی رحمة الله علیه ذیل آیه «فاستقم کما امرت» می گوید در راه دفاع از حق باید مقاومت کنیم و این امر مختص پیامبر اکرم(ص) نمی باشد.

وی با اشاره به راهکارهای مقاوم سازی جامعه در مقابله با شبهات افزود: اولین راهکار تبیین دقیق و متناسب با تمام لایه های جامعه است. کم عمقی دانش دینی موجب سست شدن ایمان افراد در مقابل شبهات می گردد.

برای پاسخ به شبهات باید از موضع دفاعی بیرون بیاییم

حجت الاسلام والمسلمین پورامینی بیان داشت: علما و روحانیون مدافعان حریم مذهب و فرهنگ عمومی جامعه اسلامی هستند. در راستای مقابله با شبهات باید طلاب و روحانیون از موضع دفاعی بیرون آمده و بنیان های سست اندیشه های معاند اسلام را به چالش بکشانند.

وی گفت: وقتی می بینیم دشمن با چه ابزار و تشکیلاتی قصد از بین بردن ایمان مردم ما را کرده است، باید در مقابله با آن موضع تهاجمی داشته و به صورت جمعی به جنگ با آن برویم.

مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه اظهار کرد: کار جمعی یقیناً اثربخش تر از کار فردی بوده و می تواند ما را در تقابل با شبهات به انجام تکلیف الهی برساند.

وی با تأکید بر وجود ظرفیت های مختلف در مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات عنوان داشت: این مرکز حدود ۲۰ سال پیش تأسیس شده و خروجی های مختلفی همچون پایگاه اینترنتی اندیشه قم و ویکی پاسخ را متناسب با نیازها و ابزارهای روز داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین پورامینی گفت: ویکی پاسخ با درگاه های تخصصی متنوعی تاکنون به سه زبان زنده دنیا راه اندازی شده و تا پایان سال جاری مقرر شده فعالیت آن به ۱۰ زبان نیز ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه دارای میزهای تخصصی شبهه پژوهی همچون هوش مصنوعی بوده و تلویزیون اینترنتی پاسخ یکی دیگر از ابزارهای پاسخ به شبهات است که توسط این مرکز راه اندازی شده و هر هفته حداقل یک برنامه را برگزار می نماید.

مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه در پایان طراحی و تصویب کارویژه های شبهه پژوهی در سطح استان ها و مراکز تخصصی حوزوی را از محورهای برگزاری این دوره برشمرد و خاطرنشان کرد: این کارگاه دو روزه، ضمن برگزاری کلاس های مختلف علمی و مهارتی با حضور مدیران مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه و ارتباط گیری آنان با شرکت کنندگان برگزار همراه خواهد بود.

حمایت جدی مدیر حوزه های علمیه و قائم مقام وی از فعالیت طلاب در عرصه پاسخگویی به شبهات

جزئیات دوره آموزشی مدیریت شبهه سازی و گفتمان سازی

حجت الاسلام سیدمصطفی دریاباری، معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان در دوره، گفت: در اوایل سال ۱۴۰۱ و بنا به تأکید مدیریت محترم حوزه های علمیه بود که برگزاری این کارگاه به تصویب رسیده و کارگروه علمی آن تشکیل شد.

حجت الاسلام دریاباری گفت: ایجاد اتحاد و انسجام بین مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه با فعالان این عرصه، آموزش افراد شرکت کننده به صورت کارگاهی و با مشارکت همه حاضرین و کارورزی و تعامل در طول بازه زمانی شش ماهه از اصلی ترین اهداف برگزاری این دوره جهت ارتقای عملکرد طلاب در حوزه مواجهه با شبهات دینی است.

وی افزود: طلاب شرکت کننده در این دوره شامل سه دسته استانی، مراکز تخصصی و راهبران علمی می باشند؛ در این دوره طلابی از ۱۰ استان کشور حضور یافته اند.

معاون آموزش و پژوهش مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه خاطرنشان کرد: طلابی که از مراکز تخصصی در این دوره شرکت نموده اند به راهبری علمی در راستای پاسخ به شبهات و در قالب ۱۰ گروه با تخصص های مختلف می پردازند.

وی در پایان مدیر حوزه های علمیه و قائم مقام وی را حامی جدی این دوره دانست و گفت: این فعالیت کاری کشوری و مرتبط با همه مراکز تخصصی حوزوی بوده که نیازمند تعامل علمی و عملی می باشد؛ پاسخگویی به شبهات امری حساس و ظریف است که لازم است در این راستا طلاب به کسب مهارت ها و علوم مورد نیاز این امر بپردازند.

ارسال نظرات