۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۷۱۵۷۵۱
یادداشت؛

مرصاد، معرّف ارزش‌های اخلاقی

مرصاد، معرّف ارزش‌های اخلاقی
مرصاد، تجلی نبرد احزاب بود، نبردی که جبهه کفر و نفاق علیه اسلام متحد شده بودند؛ جنگی که به حسب محاسبات ظاهری، میدان را به نفع جبهه دشمن تمام می‌کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مرصاد، تجلی نبرد احزاب بود؛ نبردی که جبهه کفر و نفاق علیه اسلام متحد شده بودند؛ جنگی که به حسب محاسبات ظاهری، میدان را به نفع جبهه دشمن تمام می‌کرد، اما امدادهای غیبی و حضور به موقع رزمندگان اسلام در صحنه، تنگه را بر سازمان مجاهدین خلق تنگ نمود و پیروزی را نصیب جبهه اسلام کرد. نفاق‌شناسی، ولایت‌پذیری، ایستادگی و پایداری، توسل و توکل از مهم‌ترین درس‌های اخلاقی عملیات مرصاد برای سبک زندگی اسلامی در تمام لایه‌های فکری و میدانی است.

جستاری در عملیات مرصاد

مرصاد، آخرین عملیات رزمى جمهورى اسلامى ایران در جنگ تحمیلى هشت‌ساله بود؛ عملیاتی که طراح اصلی آن جبهه بعث و نیروهای عراقی نبودند؛ بلکه منافقان داخلی بودند که در قالب نیروهاى شبه نظامى موسوم به ارتش آزادى‌بخش ملى، تحت رهبرى مجاهدین خلق، با حمایت دولت عراق به مرزهاى ایران حمله کردند. هدف این نبرد رزمی، فتح تهران، و در نتیجه استقرار جبهه بعثی در قلب پایتخت بود.

تجهیزات دشمن در این نبرد کارزار با مساعدت‌های دولت عراق، کامل و شکننده بود و پیروزی در این میدان را به ظاهر جلوه‌نمایی می‌کرد. داشتن 25 تیپ که مجموعاً چهار تا پنج هزار نفر را در بر می‌گرفت و همچنین داشتن 120 دستگاه تانک،‌ 400 دستگاه نفربر، 90 قبضه خمپاره‌انداز 80 میلی‌متری، 30 قبضه توپ 122 میلی‌متری، 150 قبضه خمپاره 400 میلی‌متری، 1000 قبضه تیربار کلاشنیکف، 30 قبضه توپ 106 میلی‌متری و 1000 دستگاه کامیون و خودرو، جلوه‌ای از قدرت دشمن بود؛ اما قدرت ایمان و مقاوت مردان الهی و استراتژی نظامی فرماندهان شجاع و قهرمان، دست برتر را به نفع جبهه اسلام تمام کرد و شکست مفتضحانه‌ای را متوجه دشمن نمود.

در این عملیات،‌ 1600 تا 2000 تن از نیروهای منافقین به هلاکت رسیدند و حدود هزار تن زخمی شدند که میان کشته‌شدگان و اسیران، تعداد زیادی از کادرهای سازمان و فرماندهان تیپ‌ها نیز دیده می‌شدند.

مرصاد، معرّف نفاق‌شناسی

از نگاه اسلام، بدترین خصلت‌ها دروغ و نفاق است. هدف نفاق، تغییر حکمرانی، باورها، هویت‌ها، رویکردها و سبک و سیاق زندگی اسلامی است. جریان نفاق، با نفوذ در ساختارهای قدرت، از اجرای ارزش‌های دینی ممانعت می‌کند و به ترویج سبک زندگی غربی می‌پردازد.

نفاق با ظاهری فریبنده و در پوششی انقلابی_ایمانی در صحنه‌ها حاضر می‌شود؛ اما هیچ بهره‌ای از ایمان نبرده و فاقد هرگونه نشاط، نور و طروات است. عملیات مرصاد تجلی چنین تفکری بود؛ تفکری که رهیافت آن براندازی نظام اسلامی و جایگزینی اندیشه و مکاتب غربی بود؛ اندیشه‌ای که می‌توانست بنیان‌های اعتقادی جوانان را تضعیف، بی‌بندباری و فساد را ترویج، و جامعه اسلامی را به جامعه‌ای بی‌هویت و خاموش تبدیل کند و به سوی فتنه و آشوب دعوت نماید.

مرصاد به جامعه دینی این پیام را مخابره کرد که جریان نفاق، تنها یک پدیده فیزیکی نیست؛ بلکه یک تفکر است که می‌تواند در تمام لایه‌های زندگی انسانی ریشه بدواند و به مرور، هویت‌ دینی و سبک زندگی بشر را تغییر دهد. ترویج فساد و خودکامگی، کارشکنی، ستیزه‌گری، خیانت و توطئه، شایعه‌سازی، جنگ روانی و شبهه‌افکنی از دیگر پیامدهای نفاق در گسترده جامعه و اجتماع است.

با تمام این مخابرات تربیتی و درس‌آموز از عملیات مرصاد ، نباید از رهیافت دشمن‌شناسی آن غافل شد؛ دشمنی که هیچ‌گاه برای اَیادی داخلی و مزدوران وطن‌فروش ارزش قائل نبوده‌اند؛ دشمنی که وقتی احساس کردند اهدافشان در مرصاد عملیاتی نشده، از حمایت خودفروختگان داخلی و منافقان دست برداشتند و آنها را به دست فراموشی سپردند.

مرصاد، شناسه اقتدار و پایداری

رهاورد عملیات مرصاد، درس مقاومت و ایستادگی بود. مرصاد نشان داد رمز پیروزی در میدان‌های کارزار، استقامت و ایستادگی است. با اینکه منافقان در پوشش ایمانی و عوام‌فریبی پا به عرصه جنگ با مجاهدان راه ولایت گذاشتند، اما ایستادگی جبهه مقاومت و رزمندگان اسلام، تمام فتنه‌ها و نقشه‌های پلید آنها را خنثا نمود، عرصه را بر آنها تنگ، و شکست مفتضحانه را نصیب آنها کرد.

ایستادگی و مقاومت، گنجی گهربار و ارزشمند است که به‌کارگیری آن در خانه و خانواده، جامعه و اجتماع، و میدان سخت و نرم می‌تواند بهره‌های فراوان مادی و معنوی در پی داشته باشد؛ چنان‌که امروزه با کمک همین پدافند غیر عامل، فتنه‌های دشمن در زمینه‌های مختلف خنثا شد و نظام اسلامی به عنوان دست برنده در منطقه قدرت‌نمایی می‌کند.

مرصاد نشان داد ما می‌توانیم با کمک همین دو اکسیر فرهنگ‌ساز، در جنگ نرم فرهنگی نیز پیروزی‌های زیادی به دست آوریم. همگانی شدن استقامت و جهاد تبیین، از رسوخ فرهنگ بیگانه در لایه‌های فکری و زندگی فردی و اجتماعی جامعه ممانعت، و فرهنگ اسلامی را به عنوان اندیشه برتر تربیتی به میادین فضاهای نرم وارد می‌کند.

مرصاد ، شناسنده ولایت‌پذیری

هدف غائی نظام خلقت، رساندن انسان به سوی کمال و سعادت است. این سعادت، در گرو تبعیت از قوانین شرعی و رهنمودهای اولیای الهی محقق می‌شود؛ تبعیتی که در غدیر، پایه آن ولایت و امامت معرفی شده است.

هرجایی که نظام اسلامی، لایه‌های فکری خود را در جنگ سخت و نرم، با تبعیت از ولایت و رهبری همگون نموده، به پیش رفته و پیروزی‌های زیادی نصیب او شده است. مصداق اتم آن را می‌توان در عملیات مرصاد مشاهده نمود که نیروهای مردمی با پیروی از فرامین ولایت فقیه در عرصه جنگ وارد شدند و میدان را به نفع سپاه اسلام تمام نمودند؛ برای نمونه شهید ذبیح‌الله کرمی، که اوایل انقلابْ دادستان قم بود، پس از شنیدن پیام امام خمینی رحمه‌الله خود را به سرعت به عملیات رسانید.

پی‌نوشت:
[1]. شمخانی، علی (معاونت اطلاعات و عملیات فرماندهی کل قوا)، روزنامه کیهان، 1367/12/5.
[2]. بولتن «رویدادها و تحلیل‌ها»، دفتر سیاسی حوزه نمایندگی ولی فقیه در سپاه، نشریه شماره 132، 1367/5/8، ص2.
[3] غرر الحکم، ص 344.
[4] در گفتگوهای خواندنی با ۱۵ رزمنده کرمانشاهی عملیات مرصاد.

محمد زاهدی مقدم

ارسال نظرات