۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
کد خبر: ۷۱۹۵۲۲

جو سیاسی حاکم بر بغداد به هر شکل تاثیر خود را بر اقلیم کردستان می‌گذارد

جو سیاسی حاکم بر بغداد به هر شکل تاثیر خود را بر اقلیم کردستان می‌گذارد
اتحاد میهنی کردستان عراق اعلام کرد با وجود جو مثبت حاکم بر گفتگو‌ها بین احزاب کرد، هنوز زمان مشخصی برای توافق قاطع در مورد پرونده ریاست جمهور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، احمد الهرکی عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق در گفتگویی با پایگاه عراقی المعلومه تاکید کرد: پرونده انتخاب رئیس جمهور در جوی مثبت بین دو حزب (اتحاد میهنی کردستان عراق و حزب دموکرات کردستان عراق) در حال انجام است اما تا به حال هیچ توافق رسمی بین دو حزب صورت نگرفته است.

وی افزود: در دوره پیش رو سناریوهای‌‌ ایده‌آل برای حل و فصل این پرونده ریاست جمهوری در چارچوب قانون اساسی و دیگر قوانین کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و در صورتی که گرایش ملی به سمت و سوی انجام چنین کاری وجود داشته باشد، احزاب کرد نیز نقش بزرگی در پایان دادن به این پرونده خواهند داشت.

این رهبر اتحادیه میهنی کردستان عراق تاکید کرد، فعالیت‌های واقعی سیاسی بعد از پایان زیارت اربعین امام حسین علیه السلام، آغاز خواهد شد.

وی اعتراف کرد جو سیاسی حاکم بر بغداد به هر شکل تاثیر خود را بر اقلیم کردستان می‌گذارد.

گفتنی است براساس عرف سیاسی حاکم بر عراق، ریاست جمهوری را کردها انتخاب می‌کنند و احزاب کرد عراقی از سال 2005 به بعد به شکل توافقی ریاست اقلیم کردستان را به حزب دموکرات و ریاست جمهوری را به اتحادیه میهنی کردستان داده‌اند اما تلاش حزب دموکرات برای دستیابی به کرسی ریاست جمهوری عراق و پافشاری اتحادیه میهنی بر سهم سنتی خود باعث بروز تنش و به بن بست رسیدن مذاکرات فیما بین شده است.

انتهای پیام/*

ارسال نظرات