۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
کد خبر: ۷۲۰۴۸۵
در مصاحبه با آیت الله عبداللهی بررسی شد؛

علت فیلترینگ پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی/ وظیفه دولت در این رابطه چیست؟

علت فیلترینگ پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی/ وظیفه دولت در این رابطه چیست؟
آیت الله عبداللهی گفت: گرچه فیلتر کردن شبکه‌های مجازی غیربومی برخی مشاغل را مورد آسیب قرار داد اما این محدودسازی‌ها برای دستیابی به یک امنیت پایدار است.

اشاره: با توجه به اعمال محدودیت و فیلترینگ برخی پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی در ناآرامی‌های اخیر، خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا گفت‌وگویی با آیت الله محمود عبداللهی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ترتیب داد که متن آن بدین شرح است:

نظر حضرتعالی در خصوص محدودیتی که اخیرا برای برخی پیام رسان‌ها و شبکه‌ها در فضای مجازی پیش آمده، چیست؟

آنچه که مسلم است این است که فضای مجازی علی رغم ظرفیت بسیار جدی و مثبتی که برای ارتقاء فضیلت ها در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، تبلیغ و ترویج ارزش‌های اخلاقی، پیشرفت اقتصادی، به وجود آوردن فرصت‌های شغلی، ارتقاء نظام اداری و همچنین افزایش سطح آرامش و امنیت جامعه دارد، متاسفانه با مدیریت یله و رها و غیر بومی مواجه است.

در این میان آن شبکه‌هایی که تحت حاکمیت استکبار جهانی هستند، عملا به یک ابزار و سلاح برای کودتای تدریجی و به وجود آوردن بحران‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اخلاقی و همچنین دوقطبی کردن جامعه و زمینه سازی برای فروپاشی ارزش‌های اخلاقی حتی آموزش رسمی آشوب و قمار و سرقت و .... تبدیل شده‌اند.

بر همین اساس مدت‌ها است که نخبگان جامعه، اندیشمندان و علما، هشدارهایی مبنی بر لزوم مدیریت و صیانت فضای مجازی داده‌اند. به خصوص مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که اینگونه فرمودند:

«اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت اصل انقلاب اسلامی است.» ایشان ضمن تاکید مکرر بر ضرورت مدیریت فضای مجازی و اجتناب از واگذاری آن به دشمن، در این خصوص تعبیر «آرایش نظامی» داشته‌اند و فرمودند: «دشمن در فضای مجازی  نسبت به ما آرایش جنگی گرفته است. که باید در مقابل آن ما نیز موضع مناسبی داشته باشیم.»

ما در فتنه های گذشته از جمله فتنه سال 98 هم این مطلب را تجربه کردیم و دیدیم که دشمن چگونه با استفاده از شایعه و خبرسازی امنیت و آرامش جامعه را هدف قرار داد و  120 شهر را به آشوب کشید و چه خون‌های پاکی به زمین ریخته شد و چقدر به اموال عمومی آسیب وارد گردید؛ اما متاسفانه از آن حوادث باز هم عبرت گرفته نشد و لذا بعد از آن، تهاجم دشمن در فضای مجازی ادامه پیدا کرد و همچنان نظام از این جبهه در ابعاد اخلاقی و اجتماعی مورد تهدید قرار دارد.

ما جریان آزاد اطلاعات و همچنین فرصت بهره مندی از ایده‌ها، فکرها و شنیدن انتقادات و نظرها را از فواید بلاشک فضای مجازی می دانیم؛ اما از طرف دیگر عدم مسئولیت پذیری، شایعه پردازی و ترویج دروغ را نقطه آسیب جدی این فضا می‌دانیم و قائل به این هستیم که باید کاربران این محیط و فعالان فضای مجازی با توجه به الزامات اخلاقی و حقوقی فعالیت کنند و تخلفات و سوء استفاده‌ها جرم انگاری شود تا امنیت اخلاق، فرهنگ، و اندیشه مخدوش نگردد.

امروز فضای مجازی در خلاء نظارت و صیانت به میدان عمل دشمن و یک جبهه جنگ علیه ارزش‌ها تبدیل شده است؛ البته این رفتار از سوی دشمن طبیعی است؛ چرا که جمهوری اسلامی را در ابعاد تسلیحاتی و نظامی در اوج قدرت می‌بیند و در زمینه اقتصاد هم این دولت علی رغم همه تحریم‌ها، گام‌های اساسی را بدون وابستگی به خارج برداشته است. از نظر دیپلماسی و ارتباطات عمومی هم توفیقات بسیار خوبی به دست آورده است. در نتیجه طبعا مهمترین راهی که برای دشمن باقی می‌ماند تشدید حملات از راه همین فضای مجازی است.

از این روی باز هم در فتنه اخیر شاهد بودیم که استکبار جهانی به کمک گروهک‌های ضدانقلاب و با استفاده از فضای مجازی، مقدسات و همچنین سرمایه‌های عمومی را مورد تهاجم قرار دادند و خون‌ها بر زمین ریختند و امنیت مردم را خدشه دار کردند. این، هشداری بسیار جدی است.

گرچه فیلتر کردن شبکه‌های مجازی غیر بومی برخی مشاغل و فعالیت‌های اقتصادی را در این غائله اخیر مورد آسیب قرار داد؛ اما همه‌ی این محدود سازی‌ها برای دست یابی به یک امنیت پایدار است. چرا که برقراری امنیت پیوسته از اولویت بیشتری برخوردار است؛ البته امیدواریم با اقدام قاطع دولت، این مسئله نیز به زودی جبران شود.

دولت علی رغم اینکه گام‌های اساسی در ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برداشته است و در خصوص راه اندازی اینترنت ملی هم تلاش‌های زیادی صورت گرفته است؛ اما انتظار این هست که از فرصت پیش آمده نهایت استفاده را کرده و با تقویت سِرورها و شبکه‌های داخلی، جایگزین مناسب و قوی برای شبکه‌های تحت تسلط دشمنان فراهم آورد تا هم زمینه نفوذ و بحران آفرینی صهیونیست‌ها و استکبار جهانی از بین برود و هم بستر مناسبی به منظور بهره مندی از ظرفیت‌های عظیم فضای مجازی در راستای رشد و پیشرفت اقتصاد، فرهنگ و سایر زمینه‌ها مهیا شود.

ارسال نظرات