۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۷۲۰۵۶۲
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه تشریح کرد؛

برنامه های مدارس امین/ برگزاری همایش مبلغان و مدیران مدارس آموزش و پرورش در قم

برنامه های مدارس امین/ برگزاری همایش مبلغان و مدیران مدارس آموزش و پرورش در قم
معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه ضمن تشریح برنامه های مدارس امین، گفت: همایش مبلغان و مدیران مدارس آموزش و پرورش در قم برگزار می شود.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ملانوری در نشست خبری که با موضوع افتتاحیه طرح امین در قم برگزار شد، گفت: هدف از راه اندازی مدارس امین، تربیت دانش آموزان مومن، پرهیزکار، متعهد، دانا، کارآمد و انقلابی است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه با بیان این که راه اندازی این طرح به ۱۸ سال پیش برمی گردد، گفت: تلاش این بود طلابی که می خواهند وارد آموزش و پرورش شوند، از طریق سازمان معین و مشخصی برنامه پی گیری و انجام شود. برای این منظور در مدیریت حوزه های علمیه، دفتر همکاری حوزه و آموزش و پرورش شکل گرفت. جمعی از طلاب گزینش و نهایتا در مرحله اول از بین دعوت شدگان ۵ طلبه وارد آورد، آموزش و پرورش قم وارد شدند و به دلیل موفقیت این طرح، در مراحل بعد ورودی طلاب به آموزش و پرورش تا یک هزار نفر افزایش یافته است. این کار در استانها به وسیله طرح ارتباط حوزه با آموزش و پرورش پی گیری و انجام شده است.

مسئول مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ بیان داشت: این کارها انجام شد تا در ادامه، بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح و برای تصویب نیازمند به برنامه عملیاتی بود. مدیریت حوزه های علمیه برای اجرایی شدن سند تحول در آموزش و پرورش تلاش فراوانی انجام داده که در این رابطه طرح امین که طرح عملیاتی است، طراحی و اجرا شده تا از این طریق بتوان به شاخص ها مورد نظر در سند تحول بنیادین رسید. این برنامه، طراحی و اجرایی و در پی آن تا ابتدای سال گذشته ۴ هزار طلبه خواهر و بردار وارد مدارس آموزش و پروش شدند و طرح تربیتی را اجرا می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: در ادامه و در دولت سیزدهم شاهد توسعه طرح امین شدیم، که الان ۲۰ هزار مدارس طرح امین در کشور وجود و دارای آثار زیادی می باشند و بر اساس ارزیابی ها ۸۰ درصد شاخصه های تربیتی در مدارس امین به وسیله مربیان اجرا شده است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های عملیه افزود: ۹۰ درصد مدیران، معلمان و اولیاء ضمن استقبال از طرح تربیتی امین، فعالیت مربیان این طرح را یا عالی، خیلی خوب، خوب و درصد پایینی هم متوسط ارزیابی کردند.

عضو شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری در قم بیان داشت: در مورد کیفی سازی طرح هم باید گفت، امروز مدیر حوزه های علمیه بر کیفی سازی مدارس امین تأکید دارد و این کیفی سازی، باید در مواردی چون آموزش مؤثر مربیان امین انجام شود که برای انجام بهتر فعالیت ها راه اندازی شورای علمی تربیتی در اواخر سال گذشته با همراه برخی معاونین وزیر، مسئول ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش و بعضی اساتید تعلیم تربیتی شکل گرفت و این شورای برنامه آموزشی مربیان را در ۲۴۰ ساعت طراحی کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت:  باید خود طرح امین هم پویا باشد برای همین شورای علمی تربیتی این طرح را باید به روز کند و الان این کار در حال انجام است.

اجرای سیاست های طرح

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه افزود: بحث دیگر اجرای سیاست های طرح است که از جمله این سیاست ها می توان به محورهایی چون محوریت قرآن و عترت در تعلیم و تربیت، توجه به منویات امامین انقلاب و مراجع تقلید، مقدم بودن تزکیه برتعلیم، اصل بودن تربیت و یا اضافه کردن برنامه های تربیتی در کنار سایر برنامه ها بدون ایجاد افزایش حجم دروس، اهتمام تفاوت های فردی و جنسیتی در امر تربیت، توجه به اقتضائات محلی و استانی با توجه به شرایط منطقه و توسعه مشارکت معلمان و والدین در بحث تعلیم و تربیت است.

شاخص های طرح تربیتی

وی بیان داشت: محور شاخصه های طرح، در سند تحول بیش از ۷۰ عنوان است که باید پیگیری شود بعد از بررسی ۲۲ شاخص اصل می باشند که بعضی شاخص ها اصلی و بعضی رفتار ارزشی است. برای نهادینه کردن شاخصه ها در دانش آموزان با روش های خاص کارمان انجام می دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: از جمله این شاخصه های تربیتی شامل: کرامت نفس و شناخت جایگاه انسانی، ایمان به غیب، محبت و عشق به خدا، قرآن و اهل بیت، توجه به نماز، توجه به صداقت و راستگویی، دوری از گناه، حیا و عفت، توجه به امر به معروف و نهی از منکر، توجه به نظام اسلامی، ولایت فقیه و مرجع تقلید می باشند.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های عملیه افزود: اما شاخصه های رفتار ارزشی شامل مواردی چون، احترام به والدین و بزرگترها،  کمک به دیگران، اهتمام به طهارت، حضور در مساجد، توجه به نظم و انضباط، توجه به واجبات دین و فروعات دین، دوری از مال حرام و حق الناس، توجه به صله رحم، توجه به ادب در گفتار و توجه به امر جهاد و ایثار، قناعت و پرهیز از اسراف است.

اجرای برنامه فرهنگی و تربیتی طرح از سوی مربیان

وی با اشاره به اجرای برنامه های فرهنگی و اجرای در فصل ارتباطات و تعامل با گروه های مختلف بیان داشت: مسئله دیگر برنامه فرهنگی، تربیتی و اجرایی امین است که در چند فصل برنامه هایی طراحی شده که مربیان باید اجرا کنند که از جمله آن ایجاد رابطه صحیح و حسنه با دانش آموزان از سوی مربیان با تعیین ۵۱ روش، پاسخ گویی به سوال، ارشاد و راهنمایی دانش آموز به سمت مسائل مذهبی، ارتباط و تعامل با مدیر مدرسه، ارتباط مناسب و مؤثربا مدیران، معلمان مدارس و اولیاء در جهت پیشرفت فعالیت های درسی است.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: فصل دوم برنامه فرهنگی و تربیتی است و باید از سوی مربیان اجرا شد. از جمله برنامه صبحگاه، فعالیت قرآنی در مدرسه، برنامه انس دانش آموز با مسجد، اجرای مسابقات دانش آموزی و برنامه مناسبتی و مذهبی، تشکیل جلسات خانواده، نظارت و همراهی در برنامه های فوق برنامه غیر درسی در مدرسه، اجرای برنامه مرتبط با اذان و معارف، برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر، آموزش احکام، سخنرانی در مناسبت ها، تعامل معلم با دانش آموز، حضور در کلاس های ثابت و خالی، راه اندازی اتاق مشاوره در مدرسه برای دانش آموزان و خانواده ها، شرکت در جلسات اولیاء مربیان، تشکیل و هدایت کمیته علمی و فرهنگی و حضور در آن، برگزاری مراسم دعا در مدارس، حضور در خوابگاه دانش آموزی، اجرای مؤثر حلقه های صالحین، اجرا بازدید دانش آموزان از مدارس علمیه، برگزاری یادوار شهدا، جشن تکلیف پسران و دختران است.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه با اشاره به فعالیت انجام شده در معاونت تبلیغ در ارتباطات با مدارس امین، افزود: از جمله این موارد راه اندازی نشریه سفیر امین به صورت ماهانه، راه اندازی کانال محتوایی امین برای مربیان طرح و دانش آموزان است.

وی با اشاره به برگزاری « همایش مبلغان و مدیران مدارس آموزش و پرورش» بیان داشت:  همایش مبلغان و مدیران مدارس آموزش و پرورش که در آن طرح امین امسال اجرا می شود، در ۱۱ مهر ماه در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) قم برگزار می شود. در این همایش مدیر حوزه های علمیه سخنرانی خواهد کرد. این همایش از ساعت ۸ صبح شروع می شود.

حجت الاسلام والمسلمین ملانوری گفت: در این همایش شرح وظایف مدیران و مربیان در این همایش بیان می شود. در قم هم ۹۰۰ مدرسه امین داریم و همه مدیران دعوت به مشارکت هستند.

ارسال نظرات