۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۷۲۱۶۵۱
عضو هیئت علمی پژوهشگاه زن و خانواده:

«نهادهای تصمیم ساز» آمادگی لازم برای ورود جدی به حوزه زنان را ندارند

«نهادهای تصمیم ساز» آمادگی لازم برای ورود جدی به حوزه زنان را ندارند
حجت الاسلام دهقان گفت: باید سیاست گذاری در حوزه زنان از طرف حاکمیت جدی گرفته شود؛ درحالی که متاسفانه نهادهای تصمیم ساز، آمادگی لازم برای ورود جدی در حوزه زنان را ندارند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجید دهقان عضو هیئت علمی پژوهشگاه زن و خانواده در نشست هم اندیشی «از الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی» با موضوع حجاب که در سالن جلسات دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد، با اشاره به تزاحم ها و پیچیدگی های موجود در مسئله حجاب اظهار داشت: ما اگر پیچیدگی ها و تزاحم ها را در بحث حجاب نداشتیم، می شد حکم بسیار واضح و شفاف حجاب را به وسط گذاشته و درباره آن سیاست گذاری کنیم؛ اما وجود این پیچیدگی ها سبب می شود که ما به فکر کردن و ایده داشتن روی بیاوریم.

وی در ادامه افزود: اولین تزاحم بین مقبولیت و مشروعیت در انواع مباحث زنان از جمله مسئله حجاب است؛ چراکه از یک طرف حکم حجاب از نظر جمهوری اسلامی مشروعیت دارد؛ اما از طرف دیگر سیاست گذاری ها در صورتی موفق می شوند که مقبولیت نیز داشته باشند.

عضوهیئت علمی پژوهشگاه زن و خانواده خاطر نشان کرد: تزاحم دوم، تزاحم بین شهروند و قانون است؛ چراکه ما از طرفی در حوزه قانونی سیاست گذاری می کنیم و در قانون دوگانه ما، دوگانه شهروند است نه مکلف و از طرف دیگر شخص باید نوع مسئله فرهنگی خود را انتخاب کند.

حجت الاسلام دهقان با اشاره به برخی از ضعف های موجود در حوزه حجاب و زنان اظهار داشت: یکی از ضعف های عمده ما در مسائل زنان به طور کلی و در مسئله حجاب به طور خاص، نداشتن ایده مناسب در حوزه سیاستی است؛ چراکه سیاست های ما عمدتاً موضوع محور است نه ایده محور.

عضوهیئت علمی پژوهشگاه زن و خانواده در ادامه افزود: دخالت حاکمیت در مسائل فرهنگی نیاز به ایده دارد و بدون داشتن ایده، فعالیت ها سروسامان پیدا نمی کنند و شاید یکی از راهکارها این است که ما تنوع حجاب در چارچوب شرعی را به رسمیت بشناسیم نه ترکیب بر یک نوع مدل به عنوان لباس رسمی را.

حجت الاسلام دهقان خاطرنشان کرد: امر قانونی به راحتی می تواند به مثابه امر سیاسی لحاظ شود و اگر زمانی حجاب امر قانونی شود، وقتی شخص می‌خواهد اعتراض سیاسی خود را بیان کند می تواند از همان مسئله حجاب استفاده کند.

«نهادهای تصمیم ساز» آمادگی لازم برای ورود جدی به حوزه زنان را ندارند

وی در ادامه افزود: ما چه ایده ای داریم برای اینکه یک امر قانونی تبدیل به بحث سیاسی نشود؛ چراکه در خیلی از حوزه ها امور قانونی، امر سیاسی نیست؛ درحالی که در حوزه حجاب این مسئله برعکس شده و امروزه تبدیل به یک بحث سیاسی شده است.

عضوهیئت علمی پژوهشگاه زن و خانواده با اشاره به ضرورت اجرای سیاست گذاری ها در حوزه حجاب اظهار داشت: باید سیاست گذاری در حوزه زنان از طرف حاکمیت جدی گرفته شود؛ درحالی که متاسفانه آنچه احساس می شود این است که نهادهای تصمیم ساز ما آمادگی لازم برای ورود جدی در حوزه زنان را ندارند.

حجت الاسلام دهقان در پایان افزود: در زمان گذشته مسئله حجاب، ذیل سیاست های جنسی تعریف می‌شد و همه اندام های زنان دال بر امر جنسی بود؛ اما امروز که بر حضور اجتماعی زنان در جامعه تاکید می شود نمی توان حجاب را ذیل سیاست های جنسی تعریف کرد؛ چرا که در این صورت سبب می شود که نه تنها اندام جنسی زنان، بلکه زنانگی آنان نیز پوشیده شود و شاید نیازمند این باشیم که در حوزه حجاب به الگوهایی فکر کنیم که صرفاً امر جنسی را پوشش دهد نه زنانگی زنان را.

ارسال نظرات