۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۱
کد خبر: ۷۲۱۷۷۴
استاندار مازندران:

اندیشه های نبوی با حکمت علوی در یک راستا تحلیل و تبیین شود

اندیشه های نبوی با حکمت علوی در یک راستا تحلیل و تبیین شود
مازندران - استاندار مازندران، گفت: امروز رویداد غدیر به عنوان یکی از کانون های رهایی بخش تفکر شیعه می تواند در ارتباط با اندیشه های مولا علی مورد بررسی تطبیقی قرار گیرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، سیدمحمود حسینی پور، استاندار مازندران امروز در کنگره بین المللی راهکارهای گسترش فرهنگ غدیر و ترویج نهج البلاغه در ساری عنوان کرد: امروز روز فرخنده ای است و مازندران میزبان علماء، اندیشمندان، پژوهشگران، محققین داخلی و خارجی و صاحب نظرانی است که در موضوعات پرفضیلت تاریخ اسلام خاصه رویدادهای مرتبط با حیات پیامبر اعظم، حضرت محمد رسول الله(ص) و مولا و امیر مومنان، حضرت علی بن ابیطالب(ع) بویژه اثر گرانقدر نهج البلاغه تامل و تحقیق می کنند.

وی افزود: بسیار خرسندم که در دیار علویان، سرزمینی که نخستین حکومت ولایی و شیعی در ایران اسلامی در آن بنیان نهاده شد، میزبان عزیزانی هستیم که برای تعمیق ابعاد واقعه غدیر یکی از بزرگترین و مبارک ترین رویدادهای تاریخی شیعیان جهان بصورت نظری و علمی اهتمام و مجاهدت می کنند.

استاندار مازندران، گفت: بدون شکT غدیر که جریان نبوت محمدی(ص) را به ولایت امامان معصوم(ع) پیوند زد، میراثی است که کماکان امت اسلامی و شیعیان مولا علی برای اتکا و ابتناء به آن برای گذر از جهان کفرآلود امروز نیاز به بازشناسی گوشه ها، رمزها و دنیای گسترده آن دارند و در این میان نمی توان نقش موثر و نافذ اندیشمندان و صاحب نظران را نادیده گرفت.

حسینی پور، اظهار امیدواری کرد که این کنگره بین المللی فاخر، به همان نحو که طراحی و هدفگذاری شده است، بتواند با تدوین، انتشار و توزیع مطالب و مقالات برگزیده، زمینه بهره گیری طیف گسترده تری از جامعه هدف را با اهداف و پیام های والای غدیر و کتاب نهج البلاغه، راهنمای انسان کامل و راه و نهجی بلیغ و روشن به سوی سعادت الهی را فراهم آورد.

وی با بیان این که غدیر تنها یک نام و جغرافیای خاص نیست، بلکه یک تفکر و رویدادی است که بصورت کانون وحدت بخشی به حرکت دینی، فکری، سیاسی و فرهنگی شیعیان در طول تاریخ جلوه گر شده است، افزود: غدیر، نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت خبر می‏ دهد.

استاندار ادامه داد: غدیر سرچشمه اعتقادی است که سرمایه اساسی همه طاعت ها از آن منشأ می گیرد، و نبوت همه رسولان در آن معنی می شود و کانون تمامی تعالی هاست، از این رو شناخت غدیر از ضروری ترین و بنیادی ترین شناخت های اعتقادی است.

وی گفت: خداوند پس از غدیر خم برای کسی حجت و عذری باقی نگذاشته است، چرا که غدیر نشانه ای از تداوم خط نبوت است، عید غدیر جریانی از جوشش یک تفکر اصیل از آخرین رسالت الهی برای ساختن، بوجود آوردن و خلقت امامت بود، و بالا‌ترین هدیه خداوند به بشر ارمغان امامت است چرا که امامت تکمیل کننده حقیقت وجودی بشر است.

استاندار با بیان این که واقعه غدیر مهم ترین اصلی است که پس از توحید از همه مفاهیم و ارزش‌های اسلامی بالاتر است و عدم شناخت صحیح ولایت از حادثه شگفت انگیز غدیر گمراهی و ضلالت به بار می آورد چرا که بعد از غدیر بود که جبهه حق و باطل و دروغ و راست، به صورتی منافقانه وار روبروی هم قرار گرفت، یادآور شد: پژوهندگان و صاحب نظران باید دقایق و مسایل اساسی غدیر را برای عموم مردم بویژه جوانان نطرح و تبیین کنند.

حسینی پور، شجاعت، عصمت و قدرت را از ویژگی‌های پیامبر(ص) دانست و با بیان این که بر همین اساس جانشین خود، حضرت علی(ع) را به دستور خداوند برای همه امت خود معرفی کرد، تصریح کرد: ما امروز هم جلوه های شجاعت نبوی و اولیاء الله را در امامین انقلاب و ولی فقیه زمان می بینیم که در هیچ مقطع و در هیچ صحنه ای از آنچه که مصلحت دین خدا و انقلاب اسلامی بوده، کوتاه نیامدند.

استاندار مازندران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بی‌تردید نهج‌البلاغه، جامع‌ترین کتاب پس از قرآن است که می‌تواند راهنمای انسان در تمام ابعاد زندگی به شمار آید و هدایت بشر را در عرصه‌های گوناگون عهده‌دار شود، گفت: متاسفانه این گنجینه بشری و فیض الهی کماکان در میان شیعیان بنحوی که باید مورد تدقیق و شناخت عمومی قرار نگرفته و در این خصوص نیز اهل تحقیق باید با جدیت پای کار بیایند.

حسینی پور، خاطرنشان کرد: امروز رویداد غدیر به عنوان یکی از کانون های رهایی بخش تفکر شیعه می تواند در ارتباط با اندیشه های مولا علی مورد بررسی تطبیقی قرار گیرد تا رابطه تنگاتنگ اندیشه های نبوی با حکمت علوی در یک راستا تحلیل و تفسیر شود.

استاندار مازندران، افزود: نهج البلاغه سند ماندگاری امامت و ولایت است و باید این مسائل را اندیشمندان و اصحاب تحقیق مورد واکاوای قرار دهند./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات