۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۷۲۱۸۱۲

توافق اتحادیه اروپا برای اعمال یکسری تحریم‌های جدید علیه ایران

توافق اتحادیه اروپا برای اعمال یکسری تحریم‌های جدید علیه ایران
همزمان با تداوم فضاسازی‌ غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران پیرامون موضوع ادعایی ارائه تسلیحات به روسیه از سوی ایران برای استفاده در جنگ اوکراین، خبرگزاری رویترز مدعی شد: اتحادیه اروپا برای اعمال یکسری تحریم‌های جدید در این زمینه به توافق رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ایرنا، این خبرگزاری امروز چهارشنبه به نقل از سه دیپلمات ادعا کرد: دولت‌های اتحادیه اروپا بخاطر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین، به صورت موقت بر سر اعمال تحریم علیه ۸ شخص و نهاد در این زمینه به توافق رسیدند.

برغم تکذیب گزارش‌های اینچنینی از سوی وزارت خارجه ایران و حتی کاخ کرملین، اوکراین مدعی شده که مسکو در هفته‌های اخیر از پهپادهای ایرانی برای حمله گسترده استفاده کرده است.

به نوشته خبرگزاری رویترز، کارشناسان تحریم از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در مورد فهرست تحریم‌ها در نشست روز چهارشنبه به توافق رسیدند و در یک جلسه زمان‌بندی شده برای (امروز) بعدازظهر به سفرای کشورها ارائه می‌شود. 

یک سخنگوی کمیسیون اروپا گفت که توافق گسترده سیاسی از جلسه روز دوشنبه وزیران خارجه در لوکزامبورگ حاصل شد که این بلوک به سرعت باید واکنش نشان دهد.

این سخنگو در یک کنفرانس خبری مدعی شد: حالا که شواهد کافی خودمان را جمع آوری کردیم، کار در شورا (دولت‌های اتحادیه اروپا) با هدف پاسخگویی شفاف، قاطع و سریع ادامه دارد.

"ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا در این زمینه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران اخبار منتشر شده در خصوص تحویل پهپاد به روسیه به منظور استفاده در جنگ اوکراین را بی اساس دانسته و آن را تأیید نمی‌کند.

کنعانی افزود: ما از ابتدای منازعه تاکنون، همواره سیاست اصولی و روشن خود را مبتنی بر بیطرفی فعال و مخالفت با جنگ و لزوم حل و فصل سیاسی اختلافات دو طرف و به دور از خشونت اعلام کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: در این راستا، طی ماه‌های گذشته وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس‌ها و دیدارهای متعدد خود با همتایان روس و اوکراینی، همواره بر لزوم حل اختلافات به صورت مسالمت آمیز و از طریق گفت‌ وگو، تصریح و آمادگی کشورمان را برای مساعدت به این روند، اعلام کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز ۱۵ مهرماه در تماس تلفنی با همتای فنلاندی تصریح کرد: به رغم کمک‌های نظامی برخی کشورها به اوکراین، ما هیچگونه تسلیحاتی به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین ارسال نکرده و نخواهیم کرد چرا که معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است و هرگونه حمایت تسلیحاتی از طرفین، فرصت صلح را به تأخیر می‌اندازد

ارسال نظرات