۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۷۲۱۸۱۶
سران اتحادیه اروپا:

حدود ۴۰ میلیارد یورو کمک بودجه به کشورهایی که بیشترین آسیب را دیدند

حدود ۴۰ میلیارد یورو کمک بودجه به کشورهایی که بیشترین آسیب را دیدند
در بحبوحه بحران انرژی سران اتحادیه اروپا تلاش می کنند از تاثیر کمبود عرضه انرژی بر اقتصاد متزلزل این کشورها و بروز ناآرامی جلوگیری کنند؛در حالی که که ناهماهنگی بین کشورهای ثروتمند و فقیر اروپا برای برون رفت از این بحران از طریق پیشنهاد سوبسید مفهوم بازار مشترک را با خطر مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روز چهارشنبه ایرنا، رسانه آمریکایی ای بی سی نیوز نوشت: رهبران اتحادیه اروپا این هفته مجبور بودند اطمینان یابند که بحران انرژی و کاهش عرضه باعث تاثیر اقتصادی و آشوب در کشورهایشان نمی شود و  در عین حال باید هر ۲۷ کشور عضو را در مخالفت با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه متحد نگه دارند.

پیش از آغاز اجلاس مهم روز پنجشنبه، کمیسیون اروپا، به عنوان بازوی اجرایی اتحادیه اروپا، روز سه شنبه طرحی را پیشنهاد کرد که به دنبال کاهش  اختلافات عمیق بین افرادی است که می‌خواهند یک سقف قیمتی مشترک برای گاز به منظورپایین نگه داشتن قیمت‌ها اعمال کنند و مخالفان آن که این امر را در درجه اول باعث تضعیف بیشتر صنایع وکسب و کارها می دانند.

 رهبران اتحادیه اروپا در طول دو روز مذاکرات پایان هفته خود به دنبال یک مصالحه خواهند بود، هر چند که ممکن است دستیابی به آن دشوار باشد. کمیسیون اروپا همچنین پیشنهاد می کند که حدود ۴۰ میلیارد یورو کمک بودجه به کشورهایی اختصاص یابد که بیشترین آسیب را از این بحران دیده اند.

شارل میشل رئیس شورای اروپا و میزبان اجلاس سران در نامه دعوت خود به ۲۷ رهبر گفت که سه خط مشی برای اقدام وجود دارد: کاهش تقاضا، تضمین امنیت عرضه و مهار قیمت ها.

این گزارش با اشاره به وابستگی انرژی اروپا به روسیه نوشت: در بحبوحه تحریم ها علیه بخش انرژی روسیه، کشورهای ثروتمند اتحادیه اروپا به دنبال راهی برای تامین انرژی منازل و جلوگیری از فروپاشی کسب و کارها به خاطر فقدان انرژی مقرون به صرفه هستند.

با توجه به انتقاد پوپولیست های راست افراطی و ناسیونالیست ها از رویکرد مشترک اتحادیه اروپا، توانایی این اتحادیه برای یافتن راه حل مشترکی برای خروج از این بحران می تواند تاثیری مستقیم بر آینده این اتحادیه داشته باشد.

بحران انرژی عمیقاً در تار و پود جامعه اروپایی نفوذ کرده است. گروه اتحادیه کارگری اروپا  اعلام کرده که دستمزدهای تعدیل شده بر اساس نرخ تورم در سال جاری در هر کشور عضو اتحادیه اروپا تا ۹ درصد کاهش یافته است. در همین حال، سود شرکت‌ها همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد که گاهی تا ۶.۵ درصد در کشوری مانند رومانی  نیز می‌رسد.

مانون اوبری قانونگذار اتحادیه اروپا از جناح چپ می گوید: «مردم وعده های غذایی خود را از دست می دهند و مجبورهستند فعالیت های اوقات فراغت را کنار بگذارند. خانواده ها باید بین پر کردن باک اتومبیل خود یا روشن کردن سیستم گرمایشی، یکی را انتخاب کنند.

در مقابل چنین بستری از محرک‌های اجتماعی بالقوه، رهبران اتحادیه اروپا در تلاش برای رسیدن به توافقی هستند تا از مناقصه کشورهای در مقابل یکدیگر برای افزایش ذخایر خود و بالا بردن بیشتر  قیمت انرژی جلوگیری کنند. بر اساس پیشنهاد کمیسیون، گاز طبیعی که از طریق مبادی ورودی از روسیه وارد می شود، از این طرح مستثنی می شود.

کشورهای اتحادیه اروپا برای مقابله با تهدید فروپاشی تجاری و از رونق افتادن صنایع این کشور به طور مستقل سوبسیدهایی را برای بخش های در معرض تهدید تعیین کرده اند. اگر یک کشور ثروتمند اتحادیه اروپا بتواند میلیاردها یورو صرف صنایع این کشور کنند و در مقابل کشور فقیرتر مجبور است از این گزینه صرفه نظر کرده و با نگاهی حسادت به آن بنگرد، مفهوم بازار مشترک اروپا با خطر مواجه است.

به همین دلیل است که طرح ۲۰۰ میلیارد یورویی آلمان برای پرداخت یارانه به بخش صنعت خود با هدف پشت سر گذاشتن دو زمستان آینده مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است. اما باز هم، حفظ چرخ‌های صنعت آلمان می‌تواند به نفع همه باشد همان طوری که الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک گفت: معمولاً آنچه به نفع آلمان است به نفع ما نیز هست.

ارسال نظرات