۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۷۲۲۷۷۶
استاد حوزه و دانشگاه:

سیاست گذاری های نادرست عمده علت «عدم رغبت خانواده ها به فرزندآوری» است

سیاست گذاری های نادرست عمده علت «عدم رغبت خانواده ها به فرزندآوری» است
آقای توکلی گفت: امروزه بسیاری از سیاست مداران و نظریه پردازان بر این عقیده هستند که آنچه مشکل اساسی است، نه افزایش جمعیت؛ بلکه نحوه مدیریت اقتصاد است.

آقای محمدجواد توکلی استاد حوزه و دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، با اشاره به وجود برخی شبهات در مسئله فرزندآوری اظهار داشت: در بحث جمعیت و بخصوص در مسائل اقتصادی جمعیت یک سری شبهاتی مطرح می کنند که می‌توان این شبهات را به دو دسته تقسیم کرد.

وی در ادامه افزود: یکی از این شبهه ها در شبهات کلان اقتصادی است و کسانی که موافق محدود سازی و کاهش جمعیت هستند این شبهات را مطرح می کنند که افزایش جمعیت سبب فقر و بیکاری و پایین آمدن نرخ رشد اقتصادی می شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از شبهات در مسائل خرد است که وقتی از والدین علت عدم رغبت آنان به فرزندآوری سوال می شود، عدم تناسب دخل و خرج های زندگی و عدم توانایی آنان در تامین معاش خانواده را دلیل عدم رغبت خود به فرزندآوری می دانند.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت پرداختن به مشکلات کلان اقتصادی در رشد جمعیت اظهار داشت: اگر بخواهیم سابقه این شبهات را مورد بررسی قرار دهیم این شبهات به قرن نوزدهم میلادی بر می گردد؛ همان زمانی که انگلستان درحال صنعتی شدن بود.

توکلی در ادامه افزود: در این قرن، فردی به نام مالتوس که یکی از اقتصاد دانان بدبین در اقتصاد کلاسیک بود، این ایده را مطرح کرد که مطالعات آماری من نشان می دهد که جمعیت به صورت تصاعد هندسی روبه بالا رفتن است؛ درحالی که مواد غذایی به صورت حسابی بالا می رود نه به صورت تصاعد هندسی.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مالتوس با این دیدگاهی که داشت این گونه نظر داد که جمعیت به صورت تصاعد هندسی بالا می رود اما تولید غذا با تصاعد حسابی بالا می رود و ما در آینده با کمبود غذا و فقر مواجه خواهیم شد و این دیدگاه بر افکار مردم تاثیر گذاشت.

وی در ادامه افزود: مالتوس این ادبیات اقتصاد را در جامعه ایجاد کرد و دولت وقت انگلستان نیز با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خود این نظریه را موافق با سیاست های اتخاذی خود دانست و این گونه ایده‌ها را ترویج داد.

توکلی اظهار داشت: مسئله عدم فرزند آوری بخاطر فقر و تنگ دستی از مسائلی است که در زمان قبل از اسلام نیز رایج و معتقدانی داشت؛ اما با ظهور اسلام، پیامبر گرامی(ص) با این دیدگاه مخالفت جدی شد و آیاتی از قرآن کریم برای مخالفت با این گونه دیدگاه‌ها بر پیامبر اسلام نازل شد.

سیاست گذاری های نادرست عمده علت «عدم رغبت خانواده ها به فرزندآوری» است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی نمی تواند مانع فرزندآوری و افزایش جمعیت شود ابراز کرد: امروزه بسیاری از سیاست مداران و نظریه پردازان نیز بر این عقیده هستند که آنچه مشکل اساسی است، نه افزایش جمعیت است و سختی تامین معیشت؛ بلکه نحوه مدیریت اقتصاد است؛ چنانکه تجربه کشورهایی مثل هند این را نشان می‌دهد که آنچه جلوی رشد را می گیرد، افزایش جمعیت نیست؛ بلکه سیاست های بد اقتصادی است.

توکلی اظهار داشت: یکی دیگر از شبهه هایی که مطرح می شود این است که با توجه به مشکلات زیست محیطی که در جامعه داریم، اگر جمعیت بیشتر شود سبب تخریب و از بین رفتن محیط زیست می شود و رشد و پیشرفت جامعه دچار اختلال می گردد.

وی در ادامه افزود: این شبهه نیز شبهه درستی نیست؛ چراکه وقتی ما به درستی می‌نگریم این را می بینیم که جمعیت عامل اصلی تخریب محیط زیست نیست؛ بلکه سیاست های نادرستی که در جهان اعمال می شود سبب تخریب محیط زیست و ضرر و زیان به آن شده است نه افزایش جمعیت.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطر نشان: عملاً صنعتی شدن و مصرف گرایی در جامعه مدرن سبب شده است که محیط زیست به شدت تخریب شده و عمده مشکلات امروزه ما در کشورهایی صنعتی باشدک ه از قضا قانون کنترل جمعیت نیز دارند؛ درحالی که اشتباهات سیاستی آنان است که سبب تخریب محیط زیست می شود.

ارسال نظرات