۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۲۳۵۳۵

تحلیل هفته

تحلیل هفته
آخرین وضعیت کشور از اغتشاشات تا پازل دشمن برای گسترش ناامنی در منطقه، دستاوردهای علمی و نظامی ایران و توسعه قدرت هژمونی ایران در منطقه از مهم‌ترین موضوعات تحلیل هفته است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، این شماره از تحلیل هفته خبرگزاری رسا قرار است به موضوعات مختلفی که در طول یک هفته اخیر فراگیر بوده بپردازد. تحلیل جامعی از آخرین وضعیت کشور در اغتشاشات اخیر، پازل دشمن برای گسترش ناامنی در منطقه، دستاوردهای علمی و نظامی ایران و نیز توسعه قدرت دیپلماتیک و هژمونی ایران در منطقه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که در این تحلیل هفته خواهید خواند.

تحلیل هفته

آخرین وضعیت کشور؛ برنامه‌های دشمن تمام نشده است

تقریباً بیش از یک ماه است که رسانه‌های معاند تلاش دارند با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های جنگ روانی، به اذهان چنین القا نمایند که خواسته همه مردم در مقابل جمهوری اسلامی ایران، براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کنار گذاشتن اسلام ناب محمدی است. آن‌ها با شعارهای به ظاهر آزادی‌خواهانه دام جدیدی را پهن کرده‌اند. اغتشاشگران و آشوبگران آموزش دیده‌ای که در روزهای اول با سوء استفاده از احساسات تعدادی از جوانان و فریب آن‌ها توانسته بودند هسته‌های اندکی از آشوب را در شهرهای مختلف شکل دهند.

اما این روزها که پیاپی با حضور انبوهی از جمعیت مردم در خیابان‌ها روبرو شده بودند، در لاک شعار نویسی فرورفته‌اند. خوشبختانه با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی، بیشتر شعار نویس‌ها نیز در شهرهای مختلف دستگیر شده‌اند. البته نباید فراموش کرد که پلن سوم دشمن یعنی فعال کردن گسل‌های قومیتی که از همان روزهای اول طرح آشوب دشمن در دستورکار قرار داشت، امروز در حال استفاده توسط دشمنان است. اتفاقات خاش را نیز می‌توان از قبیل شمرد.

البته مردم بصیر و حاضر در صحنه مدت‌هاست که به دنبال هر حادثه به خیابان‌ها می‌آیند و انزجار خود را نسبت به حوادث اخیر کشور نشان می‌دهند؛ اما کمترین توجهی به این حضور میلیونی جمعیت در مقابل حضور انگشت شمار چند اراذل و اوباش آموزش دیده نمی‌شود! بدیهی است که صرفه دشمن در نشان دادن و برجسته ساختن تعداد محدودی خرابکار به‌عنوان تمام مردم ایران است و از نشان دادن تمام مردم ایران که در مدت اخیر بارها و به بهانه‌های مختلف در طول یک ماه به خیابان‌ها آمده‌اند، پرهیز می‌کنند. قبل از این حوادث حضور مردم در خیابان‌ها تنها به ایام 22 بهمن، 9 دی، 13 آبان و روز قدس منتهی می‌شد؛ اما در طول 50 روز اخیر، بیش از 3 بار تمام مردم ایران در خیابان‌ها به راهپیمایی دست زدند.

13 آبان امسال نیز متفاوت‌ترین 13 آبان نسبت به سال‌های گذشته بود. البته چند سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، این یوم الله آن چنان که باید و شاید به خوبی برگزار نشده بود؛ اما نسبت به 13 آبان‌های پیش از پاندمی کرونا، یکی از باشکوه‌ترین راهپیمایی‌های مردم در این روز به یادگار ماند. مردم بصیری که از همان روزهای اول چه با دست‌های خالی تحت عنوان نیروهای بسیجی و همراه با نیروهای انتظامی و امنیتی در مقابل اراذل و اوباش اغتشاشگر ایستادند و چه این روزها تلاش می‌کنند نشان بدهند آنچه که رسانه‌های مزدور و معاند و ایرانیان خائنی که در خارج از کشور تلاش دارند مردم را نادیده انگارند، همگی دروغی بیش نیست.

تحلیل هفته

منتظر عذرخواهی خواص بی‌بصیرت نباشید/ بازی خوب خواص در پازل دشمن

نباید فراموش کرد هنوز که هنوز است با توجه به دستور رهبر انقلاب نسبت به خواص برای عذرخواهی و جبران اشتباه، هنوز هیچ یک از خواص حوزوی که به دنبال افزودن بیشتر عناوین حوزوی به خود هستند، عذرخواهی نکردند. حتی یکی از همین آقازاده‌ها و خواص حوزوی با استفاده از تریبون رسانه‌ای جماران سخنانی را بیان کرد که بیشتر این سخنان به درد همان رسانه‌های معاند منوتو و بی‌بی‌سی می‌خورد.

البته دور از انتظار نیست وقتی که در اوج چنین حوادثی دو خبرنگار جاسوس یکی از پرحاشیه‌ترین رسانه‌های کشور، مأمور مستقیم و آموزش دیده سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا(سی‌آی‌ای) از آب در می‌آیند یا از طرفی داعش از فرصت استفاده می‌کند و حملات تروریستی خود را در ایران از سر می‌گیرد یا در کنار آن ناگهان قاچاقچیان اسلحه، هوس کسب درآمد می‌کنند و تعداد زیادی سلاح ساخت شرکت‌های اسلحه سازی آمریکایی را وارد کشور می‌سازند، چه نتیجه و پیامدهایی متصور است؟ آیا می‌توان به سادگی گفت که همه این اتفاقات از روی شانس در یک پازل منظم چیده شده است؟ آیا نمی‌توان انتظار نداشت که چنین مصاحبه‌ها و سخنانی که چه از سوی شخصیت‌ها و چهره‌هایی مانند مرتضی جوادی آملی و چه سلبریتی‌های دیگری بازتاب و  ضریب پیدا می‌کند نیز شانسی و ناخودآگاه رقم خورده‌اند؟

دو دستگاه عظیم اطلاعاتی کشور؛ یعنی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بیانیه مشترکی را درباره اتفاقات اخیر منتشر نمودند که در آن به صراحت از برنامه بزرگ دشمنان خبر دادند. چنین همزمانی و همزبانی اظهار نظر برخی به‌ظاهر خواص چه پیام و مفهومی دارد؟

اینک این سؤال پیش می‌آید که چرا باید مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم که سران آن از همان روزهای اول در آتش اغتشاشات دمیده‌اند، بعد از توهین و هتک حرمت از سوی مولوی عبدالحمید نسبت به رهبر معظم انقلاب و تهمت‌های دروغینی که به نظام نسبت داد، فوری با وی تماس بگیرند و بخواهند از او تفقد و دلجویی نمایند؟

اتفاقات امروز انسان را به یاد ماجراهای بیت آقای منتظری تا بیت آقای شریعتمداری می‌اندازد. جاسوسان دشمن که به‌راحتی در دفتر این آقایان جولان می‌دادند و کاری کردند که نباید می‌کردند. دشمنان با برنامه ریزی دقیق خود، عاقبت بخیری را از دو فقیه عالی‌قدر شیعه گرفتند و کاری کردند که به صراحت در مقابل جایگاه ولی فقیه بایستند که مخالفت با آن، زمینه‌ای برای مخالفت با امام زمان(عج) را نیز فراهم می‌آورد. هیچ وقت یک جاسوس شاخ و دم ندارد. بهتر است آقایان خواص بی‌بصیرتی که روزه حرام سکوت گرفته‌اند، پیش از افتادن تشت رسوایی مقابله آن‌ها با ولی فقیه از پشت بام سفارت‌های جاسوسی انگلیس، فرانسه و ... به دستور دلسوزانه رهبر معظم انقلاب گوش فرادهند. البته لازم می‌آید قوه قضاییه همانطور که رهبر انقلاب در ضمیمه این دستور تأکید فرمودند، برخورد لازم با تهمت‌ها یا توهین‌های صورت گرفته علیه نظام را با جدیت پیگیری کنند.

تحلیل هفته

تقویت قدرت فتوشاپی سپاه؛ از پهپاد شاهد تا موشک ماهواره بر قائم 100

طبق دستور رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدت‌هاست که قدرت موشکی کشور را به برد 2 هزار کیلومتر رسانده بود و از طرفی نیز موشک‌هایی که هم از نظر سرعت و هم از نظر نقطه زنی، در دنیا نظیری ندارند. از طرفی رهبر معظم انقلاب در این باره به نیروهای مسلح دستور داده بودند که موشک‌های بالای برد 2 هزار کیلومتر را در دستور کار نداشته باشند و به همین میزان اکتفا کنند.

البته کارشناسان نظامی و رسانه‌ای مطلع هستند که درصورتی یک دستاورد و دارایی نظامی، رسانه‌ای می‌شود که آن کشور تجهیزات ناشناخته و پنهان دیگری دارد که از نظر قدرت برتر از تجهیزاتی هستند که رسانه‌ای می‌شوند. بنابراین نتیجه می‌گیریم امروز که سخن درباره ماهواره بر قائم 100 به این شکل رونمایی می‌شود، ایران دارای تجهیزات موشکی به مراتب قوی‌تر از این موشک ماهواره بر است.

موشک ماهواره بر سیمرغ، یکی از اولین موشک‌های ماهواره بر ایرانی است که در سال 1388 برای اولین بار رونمایی شد. موشک مذکور این قابلیت را دارد که به صورت بالستیک اهداف زمینی را تا شعاع 5 هزار کیلومتری مورد اصابت قرار دهد. این به آن معنا است که این موشک می‌تواند اهداف بسیاری را در کشورهای اروپایی یا آفریقایی و حتی آسیایی مورد انهدام قرار دهد؛ زیرا موشک‌های ماهواره بر این قابلیت را دارند که در استفاده و مصارف دیگری نیز مورد بهره برداری قرار بگیرند.

ویژگی و مشخصه بارزی که درباره موشک ماهواره بر قائم 100 می‌توان مورد اشاره قرار داد، این نکته است که در صورت استفاده از این موشک به صورت زمین به زمین، مسافتی بسیار بیشتری را طی کند. حتی برخی از کارشناسان و تحلیلگران چنین گمانه زنی‌هایی را داشته‌اند که این ماهواره بر می‌تواند شهر نیویورک آمریکا را نیز مورد اصابت قرار دهد.

آمریکایی‌ها که پیشتر قدرت نظامی ایران را متکی بر فتوشاپ خوانده بودند؛ امروز نمی‌خواهند باور کنند که پیشرفت‌های ایران در زمینه صنعت نظامی بعد از 43 سال تحریم‌های ظالمانه، به حدی رسیده است که کشورهایی که امروز غرق در انواع و اقسام ابزارهای جنگی و مدرن روز هستند، در مقابل حتی ضعیف‌ترین نسخه پهپادهای انتحاری ایران یعنی شاهد، حرفی برای گفتن ندارند.

البته امروز ضعف‌های بسیاری در صنعت‌هایی مانند خودروسازی در ایران وجود دارد. چطور می‌توان باور کرد هزینه ساخت یک خودروی ایرانی از هزینه ساخت یک خودروی خارجی بیشتر باشد و در مقابل خودروی ایرانی در تصادفات بیشترین کشته‌ها را داشته باشد و یا توانایی مقابله و رقابت را با خودروهای خارجی از نظر کیفیت و استاندارد دارا نباشند. خودروی سمند که سال‌ها پیش به‌عنوان یکی از خودروهای محبوب در میان مردم روسیه جا باز کرده بود، بعد از مدت اندکی فقط به خاطر دارا نبودن شرایط استاندارد، از دور رقابت خارج شد و هیچ وقت بازنگشت.

تحلیل هفته

دست همکاری ایران با ملت‌های منطقه با هدف امت واحده؛ صدای شکستن استخوان استعمار پس از 300 سال

از اولین روزهایی که در اوایل قرن 17 میلادی، کشورهای اروپایی دست به استعمار کشورهای منطقه خاورمیانه زدند و آرام آرام استان‌هایی که متعلق به کشور ایران بودند را جدا می‌کردند می‌گذرد. تاریخ نباید هیچگاه فراموش کند که روزگاری در این کشور شاه مملکت با یک امضاء کیلومترها از خاک کشور را به دشمن می‌بخشید و سپس با وقاحت تمام در مقابل رسانه‌ها حاضر می‌شد و می‌گفت فلان منطقه دخترمان بود، شوهرش دادیم که بارزترین نمونۀ آن درباره استان بحرین بود. کاری که شاه کرد و امروز بحرین به‌عنوان یکی از نقاط استراتژیک در خلیج فارس که مقدار زیادی نفت و گاز دارد، هم‌پیمان یکی از بدترین دشمنان جهان اسلام؛ یعنی اسرائیل غاصب شده است.

افغانستان، بحرین، آذربایجان، یمن، ارمنستان، قفقاز، منطقه بین النهرین و ... همگی روزگاری جزوی از خاک کشور ایران بودند که به دست استعمار از کشور جدا شدند. نکته قابل توجه این است که در مقابل حکومتی که با اسم جمهوری اسلامی ایران در سال 1357 به دنبال انقلاب مردم مسلمان و آزادی‌خواهان واقعی تحت فرمان و رهبری مرجع عالیقدر شیعه شکل گرفت، اجازه نداد تا حتی یک وجب از خاک‌های کشور در فتنه‌های مختلف قومیتی تا جنگ تحمیلی که با همکاری و ائتلاف نزدیک به هفتاد کشور توسط صدام حسین آغاز شد، جدا شود.

اینک جوانان نخجوان طی نامه‌ای خواستار این شدند تا به خاک کشور ایران ضمیمه شوند. البته استفاده آن‌ها از آرم لااله‌الاالله پرچم ایران و درخواست آن‌ها برای ضمیمه شدن به خاک کشورمان در این اوضاع که دشمنان منتظر کوچکترین فرصت جهت جدا کردن استان‌های کشور است، موجب ناراحتی شدید دشمنان بود. از طرفی تغییر هیئت حاکمه عراق از ترکیبی آمریکایی به ترکیبی که خیر و صلاح ملت عراق را می‌خواهند، خبر نوید بخش خوب دیگری است.

البته آیت الله رئیسی به تازگی در نشستی تأکید کرده که ملت‌های منطقه باید خودشان برای آزادی خودشان تصمیم بگیرند و ایران نیز از تصمیم آن‌ها حمایت می‌کند. ایران همیشه نشان داده است که به دنبال استعمار کشورهای منطقه نیست و مهم‌ترین هدف در ارتباط با کشورهای منطقه، افزایش سطح آگاهی و دانش ملت‌هاست تا در نهایت مهم‌ترین هدف اسلامی؛ یعنی امت واحده اسلام تحت فرماندهی مستقیم حضرت صاحب الزمان(عج) شکل بگیرد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات